وزیر دادگستری در جمع خبرنگاران:

رتبه دادگستری استان تهران بالاتر از سازمان زندان‌هاست

وزیر دادگستری گفت: عملکرد سازمان ثبت بسیار ارتقاء یافته و با ارتباط و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی گام‌های ارزنده‌ای را برداشته است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین «مصطفی پورمحمدی» در حاشیه مراسم اختتامیه همایش ملی«حقوق مالکیت معنوی و نقش آن در توسعه اقتصادی» در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه دادگستری تهران، اظهارداشت: دادگستری استان تهران رتبه بالاتری نسبت به سازمان زندان‌ها دارد و اینطور نیست که سازمان زندان‌ها نسبت به دادگستری استان تهران ارجح باشد.

وی درباره مالکیت فکری و معنوی گفت: مالکیت فکری جزو اصلی‌ترین موضوعات بین اقتصاد و فرهنگ است و مسائل علمی و هنری و ابداعات و آنچه میراث تمدنی کشور است در افزایش تولید ناخالص کشور بسیار موثر هستند که در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده است.

وزیر دادگستری افزود: سازمان ثبت کارهای خوبی را برای ثبت ابداعات و علائم تجاری انجام داده است، ولی گام‌های اول است و مهم‌ترین مساله در این زمینه، ایجاد بانک‌های اطلاعاتی است که ما در این راستا تلاش می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: لایحه‌ای در زمینه مالکیت فکری در دولت برای حمایت از این موضوع تهیه شده و باید هر چه زودتر تکمیل و به مجلس فرستاده شود.

وزیر دادگستری با بیان اینکه باید تحقیقات علمی و دانشگاهی خود را در زمینه مالکیت فکری بیشتر کنیم، گفت: این موضوعات تاثیر مستقیمی در پیشرفت کشور دارند؛ زیرا اقتصاد کشور به حوزه فکری مربوط است و باید حوزه فکری و تخصصی‌مان را در این زمینه تکمیل و تقویت کنیم.

پورمحمدی درباره جرایمی مانند نزاع و اینکه چه اقداماتی در زمینه پرونده‌های مربوط به نزاع انجام شده است، گفت: ما جرایم و تخلفات مختلفی در کشور داریم که ایجاد آنها ضعف فرهنگی‌ ما است، پس باید مشکلات فرهنگی کشور را بهبود بخشیم تا دچار این اشکالات نشویم.

وی افزود: جرایمی مانند سرقت، تخلفات مالی و تصادفات و بی‌نظمی‌های اجتماعی و نزاع‌ها حجم بیشتر پرونده‌های ما را در دستگاه قضایی به خود اختصاص داده‌اند که رفع این مشکلات نیازمند کار فرهنگی است.

وزیر دادگستری درباره نرخ دیه و به‌خصوص بیمه شخص ثالث، گفت:‌ رسیدگی به بحث بیمه بخصوص بیمه شخص ثالث مرتبط با نرخ دیه است و مباحث شرعی دارد و ما طبق شرع این کار را انجام می‌دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی درباره جرایم مربوط به مواد مخدر گفت: موضوع مواد مخدر سرقت و ناامنی به کشور آسیب می‌رساند و ما هر جا در این زمینه کار کرده‌ایم نتیجه آن را دیده‌ایم. نیاز است شعار ندهیم و خود را تحت تاثیر کشمکش‌ها و برخوردها قرار ندهیم و سعی کنیم معضلات فرهنگی را حل کنیم و باید در جهت رشد فرهنگی در این زمینه گام برداریم تا به حوزه امنی در این زمینه برسیم.

وی گفت: کار فرهنگی ملی و مردمی است و همه نهادهای مدنی و حتی رسانه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در این زمینه دارند و طبق فرموده مقام معظم رهبری،‌ فعالیت در این زمینه مدیریت جهادی را می‌پذیرد تا ما دچار چالش‌های فرهنگی نشویم.

وزیر دادگستری درباره عملکرد سازمان ثبت نیز گفت: عملکرد این سازمان بسیار ارتقا یافته است و با ارتباط و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی گام‌های ارزنده‌ای را برداشته است.

وی درباره لایحه حمایت از مالکیت علمی و فرهنگی گفت: این لایحه از کمیسیون لوایح دولت قرار است به مجلس برود و ان‌شاءالله در 120 ماده به تصویب نهایی برسد.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد و سازمان ثبت در مالکیت فکری اقدامات خوبی را انجام داده‌اند ولی دولت درصدد است تا به طور جدی از آن حمایت کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.