دبير كل انجمن صنفي كارفرمايان پتروشيمي:

پيش بيني عرضه 14 ميليارد "دلار" ارز به بازار داخلي از طريق فروش "محصولات پتروشيمي"

مهدوي گفت: با عرضه ارز واحدهاي پتروشيمي به زودي قيمت دلار كاهش مي يابد به طوري كه با ورود ماهانه یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به بازار، قیمت دلار از همین ماه روند نزولی را در پیش خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، احمد مهدوي دبير كل انجمن صنفي كارفرمايان پتروشيمي در نشست خبري با اشاره به برداشتن تحريم در صنعت پتروشيمي اظهار داشت: برداشتن تحريم در صنعت پتروشيمي را بصورت پكيج كامل در اين صنعت مي بينيم چرا كه تنها بحث صادرات نيست بحث تكنولوژي ، كاتاليست، حمل و نقل، انتقال پولي و مالي است كه با شركت هاي فعال در اين زمينه مذاكرات صورت گرفته  تا خواسته‌هاي پتروشيمي كشور در آن لحاظ شود. 

وي تصريح كرد: در اين بخش روزنه‌هايي ديده شده و در اين راستا بانك‌هاي خارجي همكاري هاي لازم را خواهند داشت.

 دبير كل انجمن صنفي كارفرمايان پتروشيمي: با برداشتن تحريم‌ها چشم انداز خوبي در صنعت پتروشيمي در سال 93 ترسيم خواهد شد چرا كه پتروشيمي صنعت برتر است و اين صنعت با درا بودن مزيت‌هاي فراوان از جمله بيشترين ذخاير هيدروكربوري را در اختيار دارد. و اين موضوع سبب مي شود .ه سرمايه گذاري خارجي به اين صنعت افزايش يابد.
 
وي با اشاره به اينكه در سال گذشته 10 ميليارد و 723 ميليون دلار صادرات داشتيم اظهار داشت:  با اين بخشي از بدهي‌ها پرداخته شد و قسمتي صرف توسعه واحدها، خريد كاتاليست و قطعات پتروشيمي شد و مابقي به بازار داخل تزريق شد. اين درحالي بود كه در سال گذشته با كمبود خوراك مواجه بوديم و زمستان سختي را پشت سرگذاشتيم.

مهدوي تاكيد كرد:با قطع گاز پتروشيمي ها حدود يك ميليارد دلار صادرات را از دست داديم. بنابراين با راه اندازي فازهاي پارس جنوبي وزارت نفت قول داده كه در سال جاري كمبود خوراك نداشته باشيم.

وي با بيان اينكه كل توليد محصولات پتروشيمي در سال گذشته حدود 41 ميليون تن بود در صورتي كه ظرفيت ما 56 ميليون تن بوده بنابراين16 ميليون تن ظرفيت استفاده نكرديم كه دليل اصلي آن بروز عوامل و مشكلات و كمبود مواد شيميايي، كاتاليست و قطعه بوده و با وزارت نفت مذاكراتي صورت گرفته كه اتانف متان، و اتيلن واحدها تامين شود تا به سمت 90درصد ظرفيت برسيم.

وي خاطرنشان كرد: اگر اين تعهدات اتفاق بيفتد 10 ميليون تن افزايش توليد خواهيم داشت. هم اكنون ما واردات محصولات پتروشيمي نداريم و نياز داخل نيز به صورت كامل تامين مي شود  بنابراين بعد از نياز داخل 10 ميليون تن به صادرات افزوده مي شود. 

وي تاكيد كرد: با راه اندازي فازهاي پارس جنوبي، واحد اوره شيراز، خوزستان، خط اتيلن غرب 56 ميليون تن  توليد خواهيم داشت و پيش بيني مي شود 14 ميليارد دلار صادرات محصولات پتروشيمي داشته باشيم و با محدوديت صادرات مواجه نيستيم و هم اكنون به كشورهاي آسياي جنوب شرقي، اسياي ميانه، افريقاي جنوبي، تركيه، روشيه و اروپا محصولات پتروشيمي صادر مي شود.

مهدوي تاكيد كرد: عرضه اين مقدار ارز به بازار داخلي به طور يقين بسياري از نيازهاي ارزي كشور براي ساير صنايع را تامين مي كند.

وي گفت: پيش بيني مي شود با عرضه ارز واحدهاي پتروشيمي دلار روند كاهشي به خود بگيرد در رابطه با قيمت بايد قيمت منطقي باشد تا به صادرات لطومه وارد نشود .

ورود ماهانه ۱.۲ میلیارد دلار ارز صادرات پتروشیمی به بازار از اردیبهشت

مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از ورود ماهانه ۱.۲ میلیارد دلار ارز صادرات پتروشیمی به بازار از اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: با ورود ماهانه یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به بازار، قیمت دلار از همین ماه روند نزولی را در پیش خواهد گرفت.
 
وی گفت: اگرچه تاکنون مشکلی در صادرات نداشتیم، اما می‌توانیم روی بازار اروپا و آمریکا نیز حساب باز کنیم.
 
مهدوی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت:‌در بند 13 و 15 این سیاست‌ها که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، به صادرات محصولات پتروشیمی اشاره شده به طوری که انجمن کارفرمایان پتروشیمی به همراه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تدابیر ویژه‌ای را دارد.
 
وی گفت: یکی از مواردی که باید در راستای اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار دهیم، تعیین فرمول طولانی مدت برای خوراک واحدهای پتروشیمی است، به طوری که این فرمول می‌تواند در یک بازه 10 تا 20 سال مشخص شود که در زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت پتروشیمی و تکمیل صنایع پائین دستی کمک زیادی کند.
 
دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی ادامه داد: در سنوات گذشته خوراک یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل پتروشیمی‌ها بود اما هم‌اکنون دولت و مجلس به دنبال تبیین دستورالعملی برای نرخ خوراک در سال‌های آتی هستند که قطعا یک فرمول مشخص در این زمینه تعیین خواهد شد.
 
مهدوی ادامه داد: با برداشتن تحریم‌های پتروشیمی این امید می‌رود که ماهانه یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به بازار عرضه شود که این مورد می‌تواند موجب کاهش نرخ ارز در بازار شود.
 
دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی  با اشاره به عرضه ارز محصولات پتروشیمی در سال گذشته گفت: بخشی از درآمد دلاری پتروشیمی‌ها برای تسویه‌حساب فاینانس و خرید کاتالیست و قطعات موردنیاز مصرف شد، اما بیش از 50 درصد از درآمد دلاری سال گذشته به بازار عرضه شد.
 
وی ادامه داد: این ارز در صرافی‌های مجاز که بانک مرکزی اعلام کرد، به صورت آزاد عرضه شد.
 
مهدوی با اشاره به فرمول تعیین نرخ خوراک و سوخت گاز واحدهای پتروشیمی، ادامه داد: ما نیز بر آنچه که شرکت ملی گاز ابلاغ کرده است، ایراد داریم، به طوری که اگر قرار است، نرخ سوخت گاز 100 تومان برای صنایع تعیین شود، این انتظار وجود دارد که این نرخ به طور مشخص برای صنعت پتروشیمی نیز اعمال شود.
 
وی گفت: نرخ خوراک نیز بر اساس مصوبه مجلس باید 13 سنت باشد که ما نیز حاضریم این 13 سنت را طبق قانون پرداخت کنیم.
 
مهدوی گفت: تفکیک این دو مورد هم به نفع دولت و هم به نفع صنعت پتروشیمی است.
 
دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به تعیین نرخ جدید خوراک،‌گفت:‌ محصولات ما عمدتا صادر می‌شود و مشکلی در مورد قیمت‌های جدید نداریم، اما بخشی از محصولات که در داخل به فروش می‌رسد، باید مشخص شود که این 13 سنت بر اساس چه نرخی تعیین خواهد شد و اگر نرخ 2650 تومان مدنظر است، قیمت فروش محصولات پتروشیمی در داخل کشور نیز تغییر خواهد کرد.
 
وی در پایان تصریح کرد: هم‌اکنون مشکلی برای صادرات محصولات پتروشیمی نداریم، ممنوعیت صادرات به طور کلی برداشته شده به شرط آنکه اول نیاز بازار داخل تأمین شود.

 ** قیمت گاز مصرفی را قبول نداریم
 
مهدوی در مورد نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی و قیمت گاز مصرفی این واحدها گفت: واحدهای پتروشیمی قیمت 13 سنت خوراک را پذیرفته‌اند اما قیمت گاز مصرفی را قبول ندارند چرا که این نرخ نیز باید مانند سایر صنایع برای هر متر مکعب 100 تومان تعیین شود. صنایع پتروشیمی نیز مانند سایر صنایع‌ها محسوب می‌شوند و نباید قیمت گاز مصرفی آنها بیشتر از سایر صنایع در نظر گرفته شود.
 
به گفته وی در حال حاضر قیمت هر متر مکعب گاز مصرفی صنایع پتروشیمی 265 تومان محاسبه می‌شود که این امر موجب شده حاشیه سود واحدهای پتروشیمی بویژه واحدهای با خوراک مایع کاهش یابد.
 
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه قیمت گاز در دنیا به دلیل دستیابی به تکنولوژی شل‌گس رو به افول است مسئولین نیز باید قیمت خوراک گاز را به گونه‌ای تعیین کنند که بتوان بیشترین حجم گاز تولید کشور را تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالاتر کرد.
 
مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 8 درصد منابع هیدروکربنی در واحدهای پتروشیمی مصرف می‌شود و باید این رقم را به 30 درصد افزایش یابد، گفت: در صورتی محقق شدن این رقم سالانه 70 تا 80 میلیارد دلار افزایش درآمد در این صنعت خواهیم داشت.
 
 ** انتقاد از سوزانده شدن گاز در فلرها
 

مهدوی همچنین از سوزانده شدن گاز در فلرها توسط وزارت نفت انتقاد کرد و گفت: گازی که هم اکنون در فلرها می‌سوزد معادل کل گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی کل کشور است.
 
وی همچنین از تشکیل یک شورای راهبردی در صنعت پتروشیمی برای برنامه‌ر یزی‌های آتی این صنعت و پیدا کردن راه حل‌هایی برای چالش‌های آن خبر داد.


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار