در مراسم بزرگداشت روز جهانی قربانیان سلاح‌های شیمیایی صورت گرفت

درخواست "بان‌کی‌مون" از اسرائیل برای عضویت در کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی

مراسم بزرگداشت روز جهانی یادبود قربانیان سلاح‌های شیمیایی در موزه صلح تهران در حالی برگزار شد که "بان‌کی‌مون" از اسرائیل خواست تا برای عضویت در کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، امروز، سه‌شنبه (نهم اردیبهشت‌ماه) مراسم بزرگداشت روز جهانی یادبود قربانیان سلاح‌‌های شیمیایی در موزه صلح تهران واقع در پارک شهر برگزار شد.

در این برنامه پس از پخش ویدئو کلیپی با عنوان زخم التیام‌نیافته پیام دبیرکل سازمان ملل متحد توسط جری‌لوئیس نماینده سازمان ملل (هماهنگ‌کننده مقیم) در ایران قرائت شد.

همچنین پیام ویدئویی احمد اوزومجو مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، سخنرانی خانم شیزوکو تسویا رئیس انجمن کمک‌های بشردوستانه هیروشیما و پیام نماینده جانبازان شیمیایی خانم فریده شافعی جانباز شیمیایی از دیگر برنامه‌‌های این مراسم بود.

یک دقیقه سکوت و قرائت فاتحه به احترام قربانیان سلاح‌های شیمیایی و کاشت نهال زیتون به یاد قربانیان سلاح‌های شیمیایی درمقابل درب موزه صلح در این مراسم اجرا شد.

پیام بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت یادروز قربانیان سلاح‌های شیمیایی 29 آوریل 2014 برابر با 9 اردیبهشت 1393 متاسفانه هیچ اشاره‌ای به قربانیان سلاح‌های شیمیایی در جنگ رژیم بعث عراق علیه ایران نکرده است.

متن این پیام بان‌کی‌مون به این شرح است:

در این یادروز ما به قربانیان سلاح‌های شیمیایی احترام می‌گذاریم.

این جانب از این فرصت استفاده کرده و تصریح می‌نمایم که هرنوع استفاده از سلاح‌های شیمیایی تحت هر شرایطی نقض فاحش پروتکل 1925 و سایر قوانین بین‌المللی متداول است.

این جانب همچنین بر اهمیت کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی 1997 تاکید می‌ورزد 5 کشور آنگولا، مصر، جمهوری خلق کره، میانمار و سودان جنوبی و هم‌چنین اسرائیل به این کنوانسیون ملحق نشده‌اند.

تا عضویت جهانی است و آخرین ذخیره‌های سلاح‌های شیمیایی نابود نگردیده کار ما خاتمه نیافته است، ما نباید هوشیاری خود را کاهش دهیم و باید بیشترین تلاش خود را در جهت ممانعت از وقوع رخدادهای آتی به کار گیریم.

دراین روز رسمی اجازه دهید تعهد مشترک خود برای امحای سلاح‌های شیمیایی را تجدید نماییم، این جانب بار دیگر تمامی کشورها و هم‌چنین اسرائیل را ترغیب می‌نمایم اگر هنوز به کنوانسیون ملحق نشده‌اند این کار را بدون هیچ درنگی انجام دهند در آن زمان است که ما می‌توانیم تهدید سلاح‌های شیمیایی را خاتمه‌ یافته تلقی کنیم.

گفتنی است؛ هدف اصلی موزه صلح ترویج فرهنگ صلح از طریق نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت و آثار زیانبار آن بر انسان‌‌ها و محیط زیست می‌باشد بنیانگذاران این موزه اعضای انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌‌های شیمیایی و راهنمایان موزه جانبازان شیمیایی هستند که به صورت داوطلبانه با موزه همکاری می‌کند.

موزه صلح تهران تنها موزه اختصاصی مربوط به سلاح‌های شیمیایی و عوارض آن در دنیاست و این موزه عضو شبکه بین‌المللی موزه‌های سلح می‌باشد.

اگرچه موضوع کاربرد سلاح‌های شیمیایی در جنگ رژیم بعث عراق علیه ایران و پیامدهای آن در این موزه به صورت برجسته‌تری مورد توجه قرار گرفته اما موضوعات دیگری همچون بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن، جنگ‌های جهانی اول و دوم کاربرد، سلاح‌های ممنوعه در جنگ‌ها (بمب‌های خوشه‌ای، مین و سلاح‌های حاوی اورانیوم) و آثار و عوارض هرکدام از این سلاح‌ها در بخش‌های دیگر این موزه نشان داده شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: مراسم ، بزرگداشت ، مدیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار