چگونه وزیر خارجه مصر آمریکایی‌ها را به خشم آورد؟

این روزها تنش میان آمریکا و روسیه بر اوکراین در حال افزایش است و این در حالی است که برخی متحدان سابق آمریکا اکنون برای بهبود روابط خود با مسکو تلاش می‌کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری المانیتور آمریکا در گزارشی در این زمینه آورده است: اگرچه نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر در سخنرانی روز دوشنبه خود در موسسه مطالعات استراتژیک و راهبردی آمریکا در واشنگتن تلاش کرد نخبگان آمریکایی را درباره اینکه مصر در تلاش برای ایجاد دموکراسی مشارکتی در کشور خود است و به ارزش‌های روابط خود با آمریکا واقف است، مطمئن سازد. اما سپس سخنی بر زبان راند که باعث خشم آمریکایی‌ها شد.

وی در سخنرانی خود در این مرکز اعلام کرد: مصر علاوه بر تلاش برای گسترش روابط با آمریکا گزینه‌های دیگری نیز مد نظر دارد، از جمله تلاش برای تقویت روابط با روسیه.

این دیپلمات مصری که در دوران ریاست جمهوری حسنی مبارک به عنوان سفیر مصر در واشنگتن به مدت 9 سال فعالیت کرده بود، این روزها در حال دیدار با مقامات آمریکا است و این در حالی است که دو کشور بر سر سیاست‌های دولت مصر تنش‌های بسیاری با یکدیگر دارند، به ویژه درباره سیاست تروریست خواندن گروه اخوان‌المسلمین.

در شرایطی که نبیل فهمی در آمریکا بود و برای بهبود روابط تلاش می‌کرد، قضات مصری محمد بدیع، رئیس سابق اخوان‌المسلمین و بیش از 680 نفر از اعضای این جنبش را به مرگ محکوم کردند. از سوی دیگر فعالیت جنبش ششم آوریل که یکی از جنبش‌های لیبرال موثر در سقوط حکومت حسنی مبارک بود، ممنوع اعلام شد.  

این مسائل باعث شد جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا واکنش نشان دهد و در بیانیه‌ای، از ابراز نگرانی عمیق آمریکا از تصمیمات دادگاه‌های مصری سخن بگوید و از سوی دیگر مقامات مصری را به تغییر در نحوه حکومت و تعلیق دادگاه‌های اینچنینی ملزم کند.

نبیل فهمی اما در پاسخ به سوالی درباره احکام صادر شده اعدام اعلام کرد که این حکم‌ها قطعی نیستند و نباید در نتیجه‌گیری در این‌باره عجله کرد. از سوی دیگر همزمان با سخنان وی تعدادی از مصری‌های مقیم آمریکا در خیابان‌ها تظاهرات کردند و شعار "مرسی منتخب مردم است، السیسی را نمی‌خواهیم" سر دادند و عبدالفتاح السیسی را قاتل نامیدند. 

این در حالی بود که نبیل فهمی تلاش کرد اوضاع فعلی سیاسی در مصر را نوعی انتقال قدرت بنامد و تاکید کند که چالش اصلی امروز دولت این کشور نحوه ایجاد سیستمی پاسخگو، شفاف و فراگیر برای تمامی مردم مصر است.

اما نکته بسیار مهمی که در سخنان نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر مطرح شد و خشم آمریکایی‌ها را به نوعی برانگیخت، سخنان وی درباره سیاست خارجی این کشور در قبال کشورهای اروپایی از جمله روسیه بود. وی در سخنانش تاکید کرد که رابطه با روسیه نیازی به هزینه‌هایی چون کاهش سطح روابط میان آمریکا و مصر ندارد و روابط ما با روسیه در حال پرورش و شکل‌گیری است.

تاکید فهمی بر این نکته که روابط خوب میان مصر و روسیه به سود منافع قاهره خواهد بود و اینکه این بهبود روابط از سوی دیگر به حل مشکلات و بحران‌های منطقه‌ای از جمله جنگ داخلی در سوریه نیز کمک زیادی خواهد کرد، دلیل دیگری بر افزایش احتمال تنش و کاهش سطح روابط میان قاهره و واشنگتن است، مسئله‌ای که با توجه به بحران اوکراین، رخ دادن آن دور از انتظار نخواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار