خوزه مانوئل باروسو: هدف پوتين کنترل کامل اوکراين است

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد هدف ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه کنترل کامل اوکراین است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ کیف و کشورهای غربی پوتین را به رهبری جدایی طلبان در شرق اوکراین متهم می کنند.
باروسو در سخنانی در شورای آتلانتیک واشنگتن، موسسه ای که به روابط دو سوی اقیانوس اطلس اختصاص دارد، گفت: « من تردید ندارم که هدف پوتین کنترل کامل اوکراین است. من نمی گویم هدف پوتین تصرف کامل این کشور بلکه کنترل کامل آن است .»
وی با اشاره به اینکه اوکراین محور اصلی طرح روسیه برای ایجاد اتحادیه گمرکی با کشورهای همسایه به حساب می آید، افزود:‌ « در واقع خود او این موضوع را به من گفته است. او بارها گفته است اوکراین مستقل ساخته غرب است .»
رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد « رهبران روس به خصوص ولادیمیر پوتین استقلال اوکراین را نپذیرفته اند و فکر می کنند آن باید بخشی از روسیه باشد .»
به گفته باروسو، هدف تحریم هایی که اتحادیه اروپا و آمریکا تصویب کرده اند نشان دادن این است که ادامه بی ثباتی در اوکراین « پیامدهای جدی » برای مسکو خواهد داشت.
 در حالی که ناظران سیاسی درباره وحدت نظر در اتحادیه اروپا برای تصویب تحریم های شدیدتر تردید دارند خوزه مانوئل باروسو اعلام کرد اتحادیه اروپا کارهای زیادی می تواند انجام دهد.
باروسو گفت: « تحریم هایی که اتحادیه اروپا اعمال می کند پیامدهای جدی تر نسبت به تحریم های آمریکا خواهد داشت چون ما شریک تجاری نخست روسیه هستیم .»
وی درباره تهدید روسیه مبنی بر توقف انتقال گاز به اوکراین که احتمال دارد کشورهای اروپایی را با مشکل رو به رو کند، به وابستگی مسکو به این اتحادیه اشاره کرد و گفت: « این که برخی اعضای اتحادیه اروپا به گاز روسیه وابسته هستند، یک حقیقت است اما روسیه هم وابستگی بیشتری به اروپا به عنوان یک مشتری خوب دارد .»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار