المانیتور گزارش داد:

اتفاقاتی که می‌تواند باعث ایجاد شگفتی در نتیجه انتخابات مصر شود

دو سال پیش بود که کشور مصر نخستین انتخابات ریاست جمهوری رقابتی و آزاد خود را تجربه کرد، آنان تلاش کردند انتخابات به همان اندازه که حساس بود، هیجان‌انگیز نیز باشد و در عین حال به شدت غیرقابل پیش‌بینی، نه‌تنها برای مردم مصر و منطقه، بلکه برای جامعه بین‌الملل.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری المانیتور در گزارش خود در این زمینه آورده است: در این انتخابات تعداد داوطلبان نشان دهنده گستردگی طیف سیاسی در این کشور بود، به طوری که از تمامی گروه‌های سیاسی در انتخابات سال 2012 کاندید شدند، از احمد شفیق، نخست‌وزیر دوران حسنی مبارک و عمر سلیمان، رئیس سابق اطلاعات گرفته تا عمر موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب. هر یک از این نامزدها انتخابات و مبارزات انتخاباتی را به گرمی پیش بردند و در نهایت وقتی مرحله دوم انتخابات میان محمد مرسی و احمد شفیق برگزار شد، بسیاری از مردم به انتخابات روی خوش نشان دادند و در نهایت به شیوه‌ای دراماتیک مرسی پیروز این انتخابات شد.

این در حالی است که تا پایان انتخابات هیچ‌کس نمی‌توانست نتیجه نهایی را حدس بزند. اما امروز بدون در نظر گرفتن اینکه مردم آیا از وضعیت سیاسی جدید حمایت می‌کنند یا با آن مخالفت، باید گفت که اوضاع فعلی مصر نسبت به زمان انتخابات قبلی بسیار متفاوت است. اکنون مرسی در زندان است، اخوان‌المسلمین که زمانی خروجش از قدرت غیرممکن به نظر می‌رسید، دارای هویتی غیرقانونی شده است و تنها دو نامزد در انتخابات حضور دارند که البته یکی از این دو یعنی عبدالفتاح السیسی به احتمال بسیار زیاد پیروز انتخابات خواهد بود. چرا که پشت سر وی حمایت بسیار گسترده مردمی، مالی و تصویر عمومی مطلوب در ذهن همگان وجود دارد.

در سوی دیگر حمدین صباحی حضور دارد که در مقایسه با السیسی همانند داوود در برابر جالوت است. صباحی که در انتخابات دو سال پیش سوم شد، تنها قدرت مالی و حمایتی همان سه سال پیش را دارد و حتی تلاش وی برای مناظره با السیسی ناکام مانده است. در ابتدا بسیاری از حامیان افراطی انقلاب مصر و حامیان السیسی از نامزدی صباحی به شدت انتقاد کردند و معتقد بودند که السیسی تنها فرد مناسب برای این پست است. حتی برخی این نکته را مطرح کردند که حضور صباحی برای برگزاری یک کمپین مبارزاتی دروغین به درخواست السیسی است تا انتخاب السیسی درست جلوه کند. اما در ادامه به دلیل این احتمال که وضعیت فعلی برای السیسی مفید نخواهد بود، نگاه‌ها به صباحی مثبت شد و از تصمیم وی به عنوان یک اقدام میهن‌پرستانه یاد شد.

صباحی از زمان نامزدی در انتخابات تاکنون چندین بار در تلویزیون ظاهر شده و مصاحبه کرده است، و این در حالی است که السیسی چنین اقدامی انجام نداده است. این مسئله به دلیل تفکر سنتی حامیان وی برای انجام تبلیغات انتخاباتی و همچنین نگرانی‌های امنیتی درباره اوست. این در حالی است که به زودی وی باید از این روش خود دست برداشته و بیشتر در انظار عمومی ظاهر شود.

نتایج تازه‌ترین نظر‌سنجی‌ها نشان می‌دهد میزان محبوبیت السیسی از 51 درصد در ماه فوریه به 39 درصد در ماه مارس کاهش یافته است و این در حالی است که 59 درصد پاسخ دهندگان به این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که هنوز تصمیم خود را درباره انتخابات نگرفته‌اند. در عین حال این نظرسنجی نشان داد که 84 درصد در انتخابات شرکت می‌کنند و 16 درصد آن را تحریم خواهند کرد.

اما به نظر می‌رسد صباحی شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات ندارد. اکنون تنها از احزاب مهم حزب الدستور از وی حمایت علنی کرده و این در حالی است که بدترین حالت برای صباحی این است که هم حمایت افراطیون حامی انقلاب را از دست بدهد و هم حمایت احزابی را که در دوره قبل حامی او بودند. اما نکته اینجاست که آیا ممکن است نتیجه شگفت‌‌آوری در انتخابات رقم بخورد و یا اینکه مردم مصر باید در انتظار یک انتخابات از پیش معلوم و یا به نوعی تاج‌گذاری یک فرد باشند و ورود به روزهایی مشابه دوران حسنی مبارک را پیش روی خود ببینند؟

در اینجا سه اتفاق مهم ممکن است تمامی محاسبات را به هم بریزد و شگفتی بزرگی در انتخابات رقم بخورد. نخستین این اتفاقات که ممکن است رخ دهد، این است که کمپین مبارزاتی السیسی دچار اشتباه شود. برخی مسائل و نشانه‌ها وجود دارد که حتی خود السیسی هم تمایلی به نمایان شدن آنان درباره گذشته خود ندارد. این مسائل ممکن است بر روی السیسی فشار بسیاری وارد کند و او مجبور شود پیش از موعد درباره نحوه رفتار خود با مشکلات کشور سخن بگوید، سخنانی که شاید چندان به سود وی نباشد.

اتفاق دوم این است که صباحی و کمپین مبارزاتی او در یک موقعیت بی‌همتا برای جلب توجه مردم مصر قرار گیرد و با توجه به اینکه وی احتمال پیروزی کمی دارد، از این فرصت به سود خود استفاده کند، وی می‌تواند ایده‌های سیاسی بسیار جسورانه‌ای ارائه دهد و درباره اوضاع مصر صریح صحبت کند تا نظرات عمومی مردم نسبت به وی تغییر کند، از جمله صحبت درباره مسائل امنیتی و حقوق بشر.

و حادثه سومی که ممکن است به ایجاد شگفتی در انتخابات مصر کمک کند، این فرضیه است که السیسی نتواند به تردید خود درباره اینکه از احزاب مخالف مبارک و نیروهایی که چندان با وی مخالف نیستند، برای کمک به پیروزی خود بهره ببرد و با آنان از در تعامل و گفتگو درآید، غلبه کند.

المانیتور در پایان نوشت: اکنون نگرانی عمیقی میان مردم مصر درباره بازگشت به دوران حسنی مبارک وجود دارد، این در حالی است که نیروهایی چون حزب سوسیال دموکرات،مصر آزاد وحزب وفد، می‌توانند با یک منشور رسمی مسائلی را که رئیس‌جمهور بعدی برای اداره کشور به آن نیاز دارد، به وی گوشزد کنند تا چنین مشکلاتی ایجاد نشود. این منشور می‌تواند شامل اصلاحات و تصمیم‌گیری‌های مهم درباره قوانین انتخاباتی واعتراضات وهمچنین درمورد وضعیت بازداشت‌شدگان درانتظارمحاکمه واز سوی دیگر شرایط آشفته روزنامه‌نگاران در مصر باشد، ویا حتی مسائل مربوط به حکومت‌داری در کشور و مسائلی مانند مراقبت‌های بهداشتی که میتواند حداقل در کوتاه‌مدت باعث ایجاد اطمینان مردم به دولت شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار