ایزدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

هنوز اعتماد و باور به سازندگان داخلی در کشور ایجاد نشده است

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: باید جایگاه سازندگان داخلی به عنوان مشاوره در کشور تقویت شود هنوز اکثر مسئولان اعتماد کافی به سازندگان داخلی ندارند بایستی رویکرد جدیدی در جهت حمایت از توان ساخت داخل در کشور شکل بگیرد.

علی محمد ایزدی عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص تعامل وزارت نفت، دولت و بخش خصوصی گفت: از زمان روی کار آمدن دولت جدید تغییر محسوسی در این زمینه ایجاد نشده است امیدواریم تغییرات حاصله در حمایت از توان سازندگان داخلی صورت بگیرد.
 
وی تصریح کرد: ما به عنوان سازنده تجهیزات نفتی (شیرآلات صنعتی) معتقدیم اگر دولت رویکرد جدیدی در ساخت داخل ایجاد کند می‌توان عرصه را برای ایجاد رقابت سالم بین سازندگان و تولید کنندگان فراهم کرد.
 
ایزدی خاطرنشان کرد: انجمن سازندگان تجهیزات نفتی به عنوان بزرگترین انجمن با 600 عضو فعال جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد. اگر این انجمن در جایگاه مشاوره‌ای تقویت شود اهداف توسعه نظام جمهوری اسلامی ایران محقق می‌شود.
 
عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفتی تأکید کرد: شرایط کشور هم اکنون طوری است که باید ارزش توان ساخت داخلی به عنوان پایه ارزش استراتژیک اقتصاد کشور نگریسته شوند. هنوز در دولت جدید اعتماد کافی در خصوص سازندگان ایجاد نشده است و این موضوع باعث شده اکثر سازندگان با ناامیدی به فعالیت خود ادامه دهند.
 
ایزدی گفت: آنچه که انجمن سازندگان تجهیزات نفتی به دنبال آن است نه به عنوان شرکت خصوصی بلکه به عنوان یک سرمایه گذار در حیطه توسعه اقتصادی کشور می‌تواند به رشد و پویایی صنعت نفت کشور کمک کند. در حال حاضر بانک‌ها برای ارائه خدمات به تولید کنندگان ضمانت‌نامه‌های سختی را در نظر می‌گیرند به طوری که با این روش اکثر تولید کنندگان از ادامه فعالیت باز می‌مانند باید نگاه ویژه‌ای با اختصاص بودجه در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی اختصاصی صورت گیرد.
 
متأسفانه در سیستم بانکی تعامل مناسبی با تولید کنندگان و سازندگان داخلی صورت نمی‌گیرد. باید مسئولان در این زمینه تدابیر ویژ‌ه‌ای را اتخاذ کنند.
 
وی در خصوص واردات تجهیزات خارجی از مناطق آزاد و حذف تعرفه‌های گمرکی برای واردات کالاهای خارجی که به بنیان تولید داخلی آسیب وارد می‌کنند گفت: مشارکت با شرکت‌های خارجی به طور یقین برای ارتقا کیفیت و رقابت بین سازندگان بسیار عالی و هدفمند است در صورتی که منشور توان داخلی را زیر پا نگذاشته و از توان داخلی حمایت شود. باید حمایت از این جوانان برومند هدفمند باشد که در حال حاضر چنین اتفاقی حاصل نشده است.
 
ایزدی خاطرنشان کرد: دولت و وزارت نفت باید در بدنه خود این اعتماد و انگیزه را برای سازندگان ایجاد کنند و زمانی اجازه ورود به کالاهای خارجی را به داخل را بدهد که مشابه آن در داخل تولید نشود.
 
وی گفت: در بحث‌های گمرکی همه تولید کنندگان وابستگی به واردات از شرکت‌های خارجی دارند که قسمتی از متریال و مواد موردنیاز را وارد می‌کنند. باید قیمت در بازار داخلی متناسب با قیمت خریداری شده باشد این در حالی است که اکثر مسئولان کالای بی‌کیفیت خارجی را به داخلی ترجیح می‌دهند که در این زمینه باید نگاه‌ها تغییر پیدا کند.

گفتنی است شرکت پترو تجهیز سپاهان در زمینه تست شیرآلات صنعتی، آموزش، تامین لوله و اتصالات و پوشش دهی، مهندسی معکوس فعالیت می کند.

انتهای پیام/  

برچسب ها: ایزدی ، تجهیزات ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار