صادقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تولیدکننده‌ها نباید وابسته به "واردات" مواد اولیه باشند

تولید کننده تجهیزات نفتی گفت: تولیدکنندگان زمانی می‌توانند در عرصه رقابت حضور داشته باشند که وابستگی خود را به واردات کاهش داده و به سمت خودکفایی حرکت کنند.

حمیدرضا صادقی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص موانع موجود برسرراه سازندگان داخلی اظهار داشت: عمده مشکلات به دولت های قبل برمی گردد  با روی کارآمدن دولت جدید نیز تغییر محسوسی در روند بازار حاصل نشده است.

وی تصریح کرد: میزان سفارشات و معرفی کنندگان داخلی نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته  و پروژه‌ای اجرای  نداشتیم که حتی از دی 92 وضعیت بازار خالی از سرمایه و خرید و فروش بود و وضعیت مالی تولید کنندگان بسیار سخت شده است.
 
تولید کننده تجهیزات نفتی اظهار داشت: تعامل بخش خصوصی با وزارت نفت از ابتدای 92 بسیار نا مطلوب بوده به طوری که حتی در مجله‌ای در رابطه باتولید کنندگان پمپ بوده آماری فروش پمپ توسط تولیدکنندگان داخلی در کل 34 عدد بوده این در حالی است که 20 تولیدکننده پم در داخل کشور فعالیت می کنند.

صادقی تاکید کرد: در کشور ما چیزی به عنوان حمایت از تولید نیست چرا که تمام کسانی که  در بدنه شرکت‌های نفتی کار می کنند متاسفانه کالاهایی که در داخل تولید می شود از خارج  وارد کنند و از تولید داخلی حتی 20 برابر گرانتر خارجی خریداری می کنندو حاضر نیستند جنس ایرانی بخرند. این امر به دلیل سودهای حاشیه است که در واردات کالاهای مشابه تولید داخل است.

این تولیدکننده گفت: ضمانتنامه‌های بانکی بیشتر بابت حسن انجام کار گرفته می‌شود و امری جبری است.
 
وی در خصوص بالابودن نرخ بهره های بانکی گفت: وام‌های بانکی در حال حاضر برای تولید مفید نیست و در تبدیل سرمایه انسانی به تکنولوژی سه مرحله را باید طی کنیم که در طی آن افزایش سرمایه و وام بانکی چاره‌ساز نیست.

صادقی افزود: تولید‌کننده‌ای که مواد را از خارج وارد می‌کند وابسته است. تمام کسانی که در کار تولید بوده‌اند می‌دانند که روند گمرک مشکل‌ساز است و اگر تولید کنندگان ما به خودکفایی نرسیده‌ و وابستگی همچنان ادامه دارد. مشکلات مربوط به تحریم و حتی تورم داخلی در بحث تولید بسیار مشکل آفرین است.
 
این تولید کننده تاکید کرد: قراردادهای یک‌طرفه قراردادهای تحمیلی است و تولید کننده می‌بایست شرایط را تعیین کند. اگر تولیدکنندگان این قراردادهای یک‌طرفه را قبول می‌کنند نشان می‌دهد که از شرایط تولید خود اطمینان ندارند در صورتی که تولید یک سازنده تمام شرایط تولید و حقوق مصرف کننده را رعایت کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وام ، بانک ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار