مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ١٣ اردیبهشت؛

از ماجرا های واتس اپ تا شناخت جرایم سایبری

اتصال 37میلیون کدپستی به سیستم اطلاعات جغرافیایی، نقصان شرایط رأی‌گیری درمورد واتس اپ، همایش شناخت جرایم سایبری برگزار می شود، بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور ۵۰ میلیارد دلاری می‌شود و ... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر روز در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






اتصال 37میلیون کدپستی به سیستم اطلاعات جغرافیایی/ آغاز فاز آزمایشی از قم
مدیرعامل شرکت پست از آغاز اجرای طرح اتصال بانک اطلاعاتی کدپستی اماکن کشور به سیستم اطلاعات جغرافیایی خبر داد و گفت: این طرح در ابتدا به صورت فاز آزمایشی در شهر قم و برای 740 هزار مکان اصلی در این شهر اجرایی می شود.

حسین مهری با اشاره به امضای تفاهمنامه با استانداری قم برای اجرای طرح اتصال کدپستی ده رقمی منازل و اماکن تجاری و صنعتی به پارسل های شهری در فاز پایلوت اظهار داشت: در فاز نهایی این طرح، قرار است 37 میلیون مکان شهری و روستایی دارای کدپستی ده رقمی به سیستم اطلاعات جغرافیایی متصل شوند.



وی هدف از اجرای این طرح را مدیریت بحران برای دستگاههایی مانند اورژانس و آتش نشانی و سایر نهادهای خدماتی عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح، در صورت تماس فرد با این سازمانها، از طریق کدپستی، آدرس دقیق موقعیت مدنظر روی نقشه نشان داده می شود و سازمانهایی مانند اورژانس و آتش نشانی و پلیس می توانند به سرعت و بدون درخواست آدرس فرد به محل مدنظر مراجعه کنند.

مدیرعامل شرکت پست با بیان اینکه در این طرح تلفن ثابت و همراه فرد به کدپستی متصل خواهد شد و آدرس دقیق از طریق این کدپستی در بانک اطلاعاتی جغرافیایی دیده می شود افزود: کدپستی 10 رقمی افراد بر روی پارسل های شهری متصل شده و سیستم دقیقا مکان را شناسایی کرده و اطلاع رسانی می کند.

مهندس مهری افزود: پس از برقراری این لینک ارتباطی در شهر قم، این سرویس در سایر شهرها و روستاهای این استان اجرایی خواهد شد و پس از آن اتصال بانک کد پستی ده رقمی در سیستم  GISدر کل کشور به اجرا درخواهد آمد.


دستور اخیر رئیس جمهور درباره شبکه‌های اجتماعی/ نقصان شرایط رأی‌گیری درمورد"واتس اپ"
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اجرای فیلترینگ سرویس واتس اپ گفت: این موضوع در یکی از جلسات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و با توجه به نقصان شرایط رای گیری در جمع بندی نهایی، در جلسه شورایعالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهوری مطرح شد.

محمود واعظی ادامه داد: براساس نظر رئیس جمهور موضوعات مرتبط با شبکه های اجتماعی قبل از هر اقدامی در کمیسیون های تخصصی شورایعالی فضای مجازی بررسی خواهد شد.

وی گفت: موضوع واتس اپ در یکی از جلسات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح و با توجه به نقصان شرایط رای گیری در جمع بندی نهایی، در جلسه شورایعالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهوری مطرح شد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: براساس نظر رئیس جمهور مقرر شد قبل از هر اقدام این مطلب و دیگر موضوعات شبکه های اجتماعی در کمیسیون های تخصصی شورای عالی فضای مجازی مطرح و پس از بررسی پیشنهادهای اجرایی برای تصمیم گیری به این شورا اعلام شود.

اواخر هفته گذشته دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از تصویب مسدود کردن شبکه اجتماعی واتس اپ خبر داد و گفت: زمان اجرایی شدن این مصوبه هنوز مشخص نیست.

چندی قبل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص فیلتر کردن واتس اپ گفته بود که ما بر این باوریم هیچ یک از شبکه های اجتماعی نباید به دلیل مسائل اقتصادی و تسهیلاتی که برای کاربران فراهم می کند فیلتر شوند؛ مگر اینکه این شبکه ها مضرات دیگر و یا بحث مشکلات اخلاقی را به دنبال داشته باشند.

به گفته وی براساس نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اینکه این شبکه ها می توانند تسهیلاتی در خدمت کاربران قرار دهند امیدواریم در داخل کشور هم بتوان شبکه های مشابهی را طراحی کرد تا ارتباطات مردم سریعتر و راحت تر صورت بگیرد.



همایش شناخت جرایم سایبری برگزار می شود
همایش "شناخت جرایم سایبری" با موضوع تامین امنیت موبایل و کامپیوتر برگزار می شود. این همایش 15 اردیبهشت ماه در فرهنگسرای فناوری اطلاعات با هدف آشنایی مخاطبان با تهدیدات سایبری و ارائه راهکارهای شناسایی و مقابله با آنها برگزار می شود.



تهدیدات سایبری، نحوه شناسایی و مقابله با تهدیدات سایبری، ایمن سازی کامپیوتر، تبلت و موبایل، استفاده از نرم افزارهای جدید امنیتی برای افزایش امنیت به صورت چند لایه ای از محورهای اصلی این همایش است. پیش از این همایش شناخت جرایم سایبری به موضوع چگونگی خالی کردن کارت های اعتباری، هک آی دی های یاهو، سیستم جاسوسی گوگل و حمله DOS پرداخته بود.


نرم افزار امن برای جلوگیری از نفوذ کاربران غیرمجاز طراحی شد
سید مهدی فدایی مجری طرح نرم افزارامنیت کاربران در نرم افزارها با بیان اینکه برای تولید هر نرم‌افزار کامپیوتری همواره خط مشی‌هایی مد نظر است، عنوان کرد: خط مشی در تولید هر نرم‌افزار کامپیوتری مواردی مانند امنیت، عدم دسترسی کاربران غیر مجاز و نفوذ است که عدم توجه به این موارد می‌تواند صدمات غیرقابل جبرانی را به سیستم وارد کند.

وی افزود: یک خط مشی امنیتی مشخص کننده مجموعه اعمال مجاز جهت مدیریت، محافظت و توزیع منابع حساس یک سازمان است.

فدایی با بیان اینکه یکی از چالش‌های امروزی در توسعه برنامه‌های رایانه‌ای وجود انواع متفاوتی از خط ‌مشی‌های امنیتی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در زبان‌های برنامه نویسی کنونی توصیف خط‌مشی‌ها توسط برنامه نویس و اعمال خودکار آنها توسط زیان برنامه نويسي وجود ندارد و حصول اطمینان از پیروی برنامه از خط مشی‌های امنیتی بر عهده برنامه نویس است.



مجری طرح از طراحی زبان برنامه نویسی جدید خبر داد که توانایی تولید نرم‌افزار امن را دارد و قادر است تا امنیت و دسترسی و نفوذ کاربران را بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه نام زبان طراحی شده جاسپر است كه برگرفته از نام و ساختار زبان برنامه نویسی جاوا دارد، توضیح داد: زبان جاسپر زبانی امری و شئی گرا است و در این طرح، زبانی ارایه ‌شده است که امکان توصیف و اعمال خودکار طیف گسترده‌ای از خط مشی‌های امنیتی را فراهم می‌آورد.

فدايي با تاکید بر اینکه در زبان جاسپر، خط مشی‌های امنیتی در بخش مجزایی از برنامه تعریف می‌شوند، خاطر نشان کرد: این زبان برنامه نویسی در زمان اجرا وظیفه اعمال خودکار تمام خط‌ مشی‌های امنیتی را بر عهده خواهد داشت.

به گفته اين محقق به دلیل نوع توصیف این زبان، نگهداری و استفاده مجدد از خط مشی‌های توصیف شده به سادگی امکان‌پذیر است و تمامی اصول برنامه نویسی شیئ‌گرا نیز به این ترتیب برقرار خواهد ماند.

فدایی از توسعه این زبان برنامه نویسی در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: این زبان‌برنامه نویسی برای کلیه مراکزی که به امنیت توجه ویژه‌ای دارند، مانند مراکز نظامی و دفاعی قابل استفاده است. برنامه نویسی شئی‌گرا یک شیوه برنامه نویسی است که ساختار یا بلوک اصلی اجزای آن، شئی‌ها است.  زبان‌هایی مانند  جاوا، سی++، سی شارپ، از جمله زبان‌های شیءگرا هستند.


بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور ۵۰ میلیارد دلاری می‌شود
نصراله جهانگرد در دیدار اعضای کنسرسیوم ایریانا، اظهار داشت: با ایجاد بنگاه های بزرگ تخصصی در حوزه های مختلف،‌می توان پیشرفت ها و موفقیت های اقتصادی مورد نظر را محقق کرد. ایجاد اشتغال از طریق بنگاه های کوچک پیگیری و ایجاد رونق اقتصادی به کمک ‌ بنگاه های بزرگ تخصصی عملیاتی می شود.

وی افزود: در حال حاضر و با خروج اقتصاد کشور از محدودیت ها از یک سو و حل مسائل بین المللی از سوی دیگر، شرایط لازم برای حضور قوی تر بخش خصوصی و شکل گرفتن بنگاه های بزرگ تخصصی فراهم شده است.

جهانگرد خاطر نشان کرد: ایجاد بنگاه های بزرگ تخصصی متشکل از چند بنگاه کوچک و نهادینه شدن فرهنگ کار گروهی یکی از سرمایه های بزرگی محسوب می شود که در تحقق برنامه های پیش رو بسیار موثر است.



معاون وزیر ارتباطات با اشاره به رونق بازار ICT در آینده نزدیک،‌ تصریح کرد: طی چهار سال آینده در بازار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شاهد افزایش حجم بازار تا حدود 50 میلیارد دلار خواهیم بود که این سرمایه گذاری از سوی دولت و بخش خصوصی انجام می شود.

وی افزود: بدون حضور بخش خصوصی، تحقق اهداف پیش بینی شده در این بخش غیرممکن است و برای این منظور دولت مسیر پیش روی حضور بخش خصوصی را ساماندهی و هموار می کند و تنظیم قواعد و ضوابط کنترل بازار و همچنین ظرفیت سازی برای حرکت جدید،‌از جمله موضوعات مهمی است که باید در این مسیر مورد توجه قرار گیرد.

جهانگرد با بیان این مطلب که پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات از جمله برنامه های مهم در دست اجرا است گفت: شبکه ملی اطلاعات بستری است که روی آن انواع خدمات ارائه می شود که اینترنت یکی از آن خدمت ها است.

وی خاطر نشان کرد: ثبت نام فاز دوم هدفمندی یارانه ها یکی از بارزترین سرویس ها بر بستر شبکه ملی اطلاعات بود به طوری که مردم از طریق یک ترمینال و به صورت همزمان، هم به سایت رفاهی و هم به اینترنت دسترسی داشتند و در واقع، روی بستر شبکه ملی اطلاعات، انواع خدمات ارتباطی و رفاهی به صورت مدیریت شده قابل عرضه است و همه کاربران در هر زمان و هر مکان به صورت برخط (ONLINE)، می توانند به سرویس های مختلف از جمله اینترنت دسترسی داشته باشند.


برندگان هفته پنجم«۲۰هفته ۲۰۰ ميليوني» همراه اول مشخص شدند
روز جمعه ۱۲ اردیبهشت ماه، طي مراسمي با حضور جمعی از مديران اپراتور اول و نمايندگان نهادهاي نظارتي، قرعه كشي جوايز هفته پنجم طرح «۲۰هفته  ۲۰۰ ميليوني» همراه اول، برگزار شد و دو برنده خوش شانس جوايز يكصدميليون توماني معرفي شدند.

پس از قرعه کشی میان شماره های دایمی و اعتباری، خانم زيور وطن خواه اشبلا از استان گيلان به شماره موبايل۷۵***۰۹۱۱۹۸ و آقای حسن شهباني مخدان از استان بوشهر به شماره موبايل۳۷***۰۹۱۷۶۲ به عنوان برندگان خوش شانس هفته پنجم معرفی شدند. در طرح «۲۰هفته ۲۰۰ ميليوني» همراه اول، در هر هفته ۲ جايزه يكصدميليون توماني جهت اهدا به ۲ مشترك زن و مرد(يك جايزه به زن و يك جايزه به مرد) قرعه كشي مي شود.



در طرح «۲۰هفته ۲۰۰ ميليوني» كه تا پايان مردادماه امسال ادامه دارد، همراه اولي ها مي توانند براي برنده شدن جوايز ۱۰۰ ميليوني، به روش هاي مختلف نظير فعالسازي سيم كارت دائمي(۱۰۰ امتياز)، كاركرد سيم كارت دائمي(هر ۱۰۰۰ تومان يك امتياز)، فعالسازي  سيم كارت اعتباري(۱۰ امتياز) و شارژ سيم كارت اعتباري(هر ۱۰۰۰ تومان يك امتياز) اقدام كنند. در طرح مذكور، محاسبه امتيازات شركت كنندگان در قرعه كشي بصورت هفتگي است و امتيازات يك هفته به هفته بعدي انتقال نمي يابد.

لازم به ذكر است كه مشتركين براي شركت در قرعه كشي نياز به هيچ گونه ثبت نام يا فعاليت خاصي نداشته و به صورت خودكار در قرعه كشي شركت داده مي شوند. همراه اول اعلام كرده که قرار است صحنه هایی از این مراسم قرعه کشی در بخش های تبلیغات تلویزیونی هفته جاری پخش شود. دريافت اطلاعات مربوط به این جشنواره از طريق ارسال عدد ۴۳ به سرشماره ۱۱۱ و يا با شماره گيري كد دستوري# ۴۳*۱۱۱* میسر  بوده و كسب اطلاعات بيشتر در اين خصوص از طريق پرتال همراه اول به نشاني www.mci.ir  امكان پذير است.

انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

انتهای پیام/

 • همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار