مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد

دولت در بحث نوسازی بافت فرسوده ورود نمی‌کند/ پیش‌بینی نوسازی 50 هزار واحد مسکونی در سال 93

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: تهران در بین استان های دیگر در بحث نوسازی بافت های فرسوده پیش قدم بوده است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، فتح‌اللهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: 5 درصد از مساحت کل تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که 15 درصد جمعیت تهران در آن ساکن هستند. این در حالی است که 920 هزار پلاک در کل تهران داریم که 206 پلاک آن فرسوده است.
 
وی ادامه داد: این میزان از بافت فرسوده در سال 1384 تصویب شده است و امروز اعداد به روزتری داریم اما به دلیل آنکه مصوب نیست نمی توانیم آن را اعلام کنیم چراکه برای مردم بار حقوقی دارد.
 
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران دولت و شهرداری موظف است سالانه 10 درصد از بافت های و از سال 82 به بعد اقداماتی که در این راستا انجام شده نشان از یک سیر صعودی دارد به طوریکه شهرداری تهران در کل کشور در بحث نوسازی پیش قدم بوده است.
 
*عوارض نوسازی در تهران رایگان است
 
فتح‌ الهی با بیان این مطلب که عوارض نوسازی در تهران به صفر رسیده است گفت: شهرداری در راستای تسهیل نوسازی بافت فرسوده عوارض ساخت و ساز در این بخش را به صفر رسانده و هیچگونه عوارضی از مردم دریافت نمی‌شود همچنین جرایمی که در حیطه شورا و شهرداری بوده بخشیده شده است و شاهد افزایش روند نوسازی طی چهار سال گذشته بوده‌ایم.
 
وی ادامه داد: مناطق 15، 20، 9 و 10 مناطقی هستند که با توجه به حجم گسترده بافت فرسوده شهرداری مردم را به سمت نوسازی هدایت کرده و کارنامه خوبی در این مناطق داریم.
 
*افزایش 51 درصدی تجمیع طی 5 سال گذشته
 
این مقام مسئول با اشاره به استقبال از تجمیع در بافت فرسوده همزمان با اجرای طرح تفصیلی اظهار داشت: در سال 87 در مجموع بافت های فرسوده تنها 2 درصد از این املاک تجمیع شد اما با ارائه تسهیلات تشویقی در سال 92 این رقم با 51 درصد افزایش پیدا کرد چراکه تجمیع نقطه مقابل ریزدانگی است و با تجمیع می توان قطعات بیشتری را نوسازی کرد.
 
*صدور پروانه برای بیش از 8 هزار پلاک فرسوده از ابتدای سال 92
 
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: از ابتدای سال 92 برای بیش از 36 هزار واحد مسکونی پروانه صادر شده که از این تعداد 8 هزار و 905 پلاک مربوط به بافت فرسوده در تهران بوده است.
 
فتح الهی ادامه داد: مردم، شهرداری، نهادهای توسعه گر محلی و دولت که مسئول زیرساخت ها است عوامل تاثیرگذار در بافت فرسوده هستند.
 
وی با انتقاد از عملکرد دولت گفت: دولت و شهرداری هرکدام سهم 50 درصدی در نوسازی بافت فرسوده دارند این در حالی است که شهرداری تهران طی این سالها در بحث عوارض 300 میلیارد تومان به شهروندان تخفیف داده و همین مقدار را نیز دولت باید اختصاص می داده اما تاکنون ریالی اختصاص نداده است.
 
*پیش بینی نوسازی 50 هزار واحد مسکونی در سال 93  
 
فتح الهی با اشاره به اینکه پیش بینی می کنیم 50 هزار واحد در سال 93 نوسازی شود گفت: ما حمایت و پشتیبانی خود را اعلام می کنیم اما دولت نیز باید به این مقوله ورود پیدا کند چراکه نوسازی در بافت فرسوده تهران نسبت به استان های دیگر هزینه بیشتری دارد، دولت محترم در توزیع بودجه باید عدالت ایجاد کند و بیشترین سهم را به کسانی اختصاص دهد که بیشترین هزینه را می کنند.
 
وی ادامه داد: از دولت درخواست می کنیم هزینه ها را تا زمانی که مردم در قید حیات هستند چراکه نوسازی حکم بهداشت را دارد و زمانی که اتفاق افتاد هزینه بیشتری به مردم تحمیل می شود و وزارت بهداشت باید اولویت خود را در بافت فرسوده بگذارد همچنین وزارت خانه های زیربنایی وظایف خود را در مناطق فرسوده به طور کامل انجام دهند.
 
وی با اشاره به اولویت های سازمان نوسازی در سال جدید گفت: امسال با تصویب و هدایت شورا دو تبصره داریم، اول نظارت بر روابط سازمان و شهرداری های مناطق و دوم تهیه برنامه های جامع برای مناطق توسط 56 دفتر تسهیل گر.
 
*اجرای 9 هزار واحد در قالب پروژه های محرک توسعه
 
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه سیاست ما مداخله حداقلی است افزود: پروژه های محرک توسعه و سرمایه گذاری در زمینه های باز اطراف محله ها یک نوع الگوسازی است که از سال 84 با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شد و 2 میلیون متر مربع بنا در قالب 9 هزار واحد مسکونی پیش بینی شده که تاکنون 2 هزار و 500 واحد آن تحویل داده شده و مابقی نیازمند کار بیشتری است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد امروز سازمان توسعه مردمی است و همکاری و راهنمایی مردم و هدایت آنان در مسیر نوسازی چراکه ماموریت یک ماموریت پیچیده است و نگاه به آن یک نگاه کالبدی صرف نیست ما می توانیم بودجه شهرداری مناطق را به این سمت هدایت کنیم و در این مسیر از همه کسانی که می توانند به ما کمک کنند استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نوسازی ، بافت ، فرسوده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار