معاون سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران:

کاهش 50 درصدی تلفات ناشی از گودبرداری‌ها در "ساختمان‌ها"

غفرانی گفت: طی سال‌های گذشته حضور مهندسان‌ در ساخت‌و‌سازها 3 درصد بود که با ورود سازمان نظام مهندسی این میزان به 30 درصد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه ایجاد هماهنگی بین کلیه بخش‌های ذیربط برای ایفای بهتر ساخت‌وساز  در شهرها لازم و ضروری است گفت: باید با تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح و منسجم بتوانیم به این موضوع حیاتی دست پیدا کنیم.
 
وی در ادامه افزود: یکی از صنایع مهم در کشور ایران ساختمان است که بخشی از نیروی انسانی درگیر ساخت‌و ساز در صنعت ساختمان‌سازی است.
 
غفرانی درادامه تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گام‌های خوبی برای ایفای بهتر ساخت‌و‌سازها تاکنون برداشته است به گونه‌ای که تاکنون حضور مهندسان به 30 درصد رسیده است.
 
وی در ادامه یادآور شد: در گذشته حضور مهندسان بین 2 تا 3 درصد بوده است ولی اکنون به 30 درصد رسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه حضور 30 درصدی مهندسان زمینه‌ساز کنترل ریزش گود‌برداری‌ها بوده است گفت: تاکنون توانسته‌ایم عوارض ناشی از گود‌بردای‌ها را 85 درصد کنترل کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه اظهار داشت: نقشه‌های ساختمانی در 4 رشته از سوی ساختمان نظام مهندسی کنترل می‌شود، این در حالی است که در گذشته هیچ نظارتی بر نقشه‌های ساختمانی وجود نداشته است.

**صدور تنها 10 شناسنامه فنی و ملکی از زمان اجرایی شده این قانون
 
غفرانی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص شناسنامه فنی ساختمان گفت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نقطه عطف حضور مهندسان در ساخت‌و‌ساز است.
 
وی در ادامه افزود: این شناسنامه به معنای هویت یک ساختمان است و در آن کلیه مسائل فنی و اجرایی رعایت می‌گردد.
 
غفرانی در ادامه یادآور شد: با استفاده از این شناسنامه کلیه ساختمان‌های کشور هویت‌دار می‌شوند و تمامی مسائل پنهان و آشکار در آن منعکس می‌گردد.
 
وی در آدامه یادآور شد: 85 درصد مشخصات موردنیاز برای ساختمان‌ها در شناسنامه فنی و ملکی لحاظ گردیده است.
 
غفرانی در ادامه گفت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان‌ برای ساختمان‌های با متراژ 1500 متر صادر می‌گردد و تاکنون 10 مورد شناسنامه صادر گردیده است. در حال مذاکره با مسئولان و شهرداری‌ تهران هستیم که متراژ شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را کاهش دهیم.
 
در ادامه این نشست قربان‌خانی نائب رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه یک سال از عملیات ارجاع نظارتی توسط سازمان نظام مهندسی استان تهران می‌گذرد گفت: این ارجاع بر اساس ماده 33 سازمان نظام مهندسی صورت گرفته است و تمامی نظارت‌ها به صورت حاکمیتی انجام می‌شود.
 
قربان‌خانی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر تمامی مهندسان ناظر ساختمان‌ها از سوی نظام مهندسی معرفی می‌گردد و مهندسان ناظر دیگر باید دارای صلاحیت کافی باشند.
 
وی در ادامه یادآور شد: این قانون به منظور حمایت از مصرف‌ کنندگان و مالکان ساختمان انجام می‌شود.
 
وی با برنامه‌های آینده سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: این سازمان سه موضوع را به منظور کیفی‌سازی نظارت امسال در برنامه کاری خود قرار داده است.  
 
قربان‌خانی در ادامه توضیح‌ داد: کیفی‌سازی نظارت با توجه به کنترل‌های شهری به گونه‌ای که علاوه بر گودبرداری ناظران بخش‌های دیگر ساختمان را نظارت می‌کنند.
 
برون سفاری با سازمان‌ها و گروههایی که دارای صلاحیت از دیگر موارد برنامه‌های امسال این سازمان به شمار می‌رود.
 
وی در ادامه گفت: ورود مجریان به ساختمان‌ها از دیگر برنامه‌های این سازمان به شمار می‌رود.
 
در ادامه این نشست، کاظمی نایب رییس دوم سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: سازمان نظام مهندسی استان تهران سعی دارد تفاهم‌نامه‌ای که در سال 85 با مدیران شهرک‌های صنعتی منعقد کرده بود را انعقاد کند به گونه‌ای که از مهندسان ناظر برای ساخت‌و‌ساز در شهرک‌های صنعتی استفاده کند.
 
وی در ادامه یادآور شد: 43 شهرک صنعتی در تهران وجود دارد که برابر با شهرستان‌های استان تهران است. بنابراین باید از مهندسان برای ایفای نقش بهتر استفاده شود.
 
**توقف 34 درصد از گودبرداری‌‌های پرخطر توسط بازرسان سازمان نظام مهندسی
 

در ادامه رضا حیدریون معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه از دی‌ماه سال 91 نظارت بر گودبرداری‌های ساختمان آغاز گردید گفت: تاکنون 10 هزار و 120مورد بازدید و گودبرداری‌ها در شهر تهران کنترل شده است که 9 درصد از این بازرسی‌ها منجر به توقف شده است.
 
وی در ادامه افزود: 25 درصد از بازرسی‌ها منجر به هشدار و 34 درصد در مرحله خطر قرار داشتند که دستور توقف آنها صادر گردید.
 
وی در ادامه افزود: با اجرای این بازرسی‌ها 50 درصد از تلفات گودبرداری‌ها کاهش یافته است.
 
حیدریون با بیان اینکه 492 مورد گودبرداری با عمق بالای 6 متر در استان تهران در مرحله تخریب هستند گفت: با دستورهای صادر شده نقشه‌های کنترل مجدد برای این موارد صادر شده است.
 
همچنین 99 مورد گودبرداری پر خطر بوده که با بحث‌ در پایش‌های هفتگی خطرات ناشی از این گودبرداری‌ها نیز کنترل شد.
 
حیدریون با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در حوزه‌های بازرسی از جوش و اسکلت‌های ساختمان نیز کنترل می‌شود گفت: 1700 مورد پرونده ساختمان از اردیبهشت‌ماه سال گذشته بازرسی شده است گفت: متأسفانه کیفیت ساخت‌و‌سازها در بخش‌های جوش و اسکلت قابل قبول نبوده و سازنده‌های ذی‌صلاح متخلف شناخته شده‌اند.

**ورود جدی سازمان نظام مهندسی به مبحث 19 ساختمان‌ها
 
معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه توضیح داد:‌ در حوزه کنترل ساختمان وارد مبحث 19 در ساخت‌و‌سازها شدیم و سعی داریم مصرف انرژی را کاهش دهیم.
 
وی در ادامه افزود: در حال حاضر این بازرسی‌ها برای ساختمان‌های بالای 1500 متر انجام می‌شود و از پانزدهم اردیبهشت‌ماه در منطقه 2 تهران در کلیه متراژها این بازرسی انجام می‌شود.
 
حیدریون در ادامه افزود: مصرف انرژی در ایران 5 برابر مصرف انرژی در جهان است و کنترل انرژی یکی از بزرگترین دغدغه‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان به شمار می‌رود.
 
معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به اینکه 15 درصد از ساخت‌و‌سازها در بافت‌های فرسوده انجام می‌شود گفت: متأسفانه فرسوده‌سازی در بافت‌های فرسوده افزایش یافته و ما سعی داریم نگاه جدی به این حوزه برای افزایش کیفیت ساخت‌و‌سازها کنیم.
 
وی در ادامه افزود: نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ملی در کشور ماست که سعی می‌کنیم مسیر بهتری را در این بخش طی کنیم.
 
در ادامه غفرانی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر حضور کاردان‌ها در ساخت‌و‌سازها گفت: کاردان‌ها یک حلقه واسط میان مهندسان و مالکان به شمار می‌روند در حال حاضر ما پیگیر جدی حضور کاردان‌ها در ساختمان‌ها هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه کاردان‌ها نیروهای متخصص ما هستند و ما تمایل داریم از این نیروها در ساخت‌و‌سازها استفاده کنیم گفت: متأسفانه رییس سازمان نظام کاردانی استان تهران معتقد هستند که باید کاردان‌ها در حوزه نظارت ورود پیدا کنند. این درحالی است که با وجود مهندسان کاردان‌ها نقشی ندارند.
 
غفرانی در ادامه اظهار داشت: حضور کاردان در حوزه نظارت زمانی لازم می‌شود که با فقدان مهندس روبرو باشیم بنابراین در جایی که مهندسان حضور دارند نباید چنین توقعی وجود داشته باشد.
 
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه توضیح داد: با اجرای ماده 33 و صلاحیت سازنده‌ها ورود کاردان‌ها جدی می‌شود و ما کاردان‌ها را به کار خواهیم گرفت.
 
در ادامه فرشاد امیرخانی دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه 22 دفتر نمایندگی در شهرستان‌های استان تهران وجود دارد گفت: دو دفتر دیگر نیز در شهرستان‌های رودهن و بومهن در حال راه‌اندازی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار