حجت الاسلام‌والمسلمین طاهری گرگانی:

آنچه بحث تحریم‌های اقتصادی را در سال‌های اخیر تشدید نمود، فتنه سال 1388 بود

گردهمایی اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران با حضور "حجت الاسلام والمسلمین سید علی طاهری گرگانی" نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، گردهمایی اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران با حضور "حجت الاسلام والمسلمین سید علی طاهری گرگانی" نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 
وی ضمن اشاره به نامگذاری سال جدید به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: شعار امسال یک تفاوت عمده با شعار چند سال گذشته دارد، اضافه شدن مسئله فرهنگ میزان عمق نگرانی رهبری در خصوص مسائل فرهنگی کشور را نسان می‌دهد.

حجت الاسلام‌والمسلمین طاهری گرگانی ادامه داد: اگر مروری بر شعارهای چند سال گذشته داشته باشیم، سمت و سوی اصلی آن مسائل اقتصادی است، زیرا دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی حربه اصلی جهت ضربه زدن به کشور را اقتصادی می‌دانستند.

وی تصریح کرد: البته بحث فشارهای اقتصادی بر کشور ما و مسئله تحریمها، مشکلی نبوده که در این چند سال بوجود آمده بلکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، انواع و اقسام فشارها بر نظام ما توسط مستکبرین اعمال شده که یکی از آنها فشارهای اقتصادی بوده است. مسائل اقتصادی و تحریمها در مواقعی پر فشار و در مواقعی کم فشار شده است اما آنچه بحث تحریم‌های اقتصادی را در سال‌های اخیر تشدید نمود، فتنه سال 1388 بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: تا قبل از سال 88 دشمنان نظام و کشورهای تحت سلطه مستکبرین به این تنیجه رسیده بودند که ایران اسلامی بعنوان یک کشور و نظام قدرتمند در منطقه فعالیت می نماید و سمت و سوی حرکت خود را برای ارتباط تناتنگ با ایران جهت دهی می نمودند و ارتباط ما با کشورهای جهان به وضع مطلوبی رسیده بود. بعد از انتخابات سال 88 متاسفانه عده‌ای از درون ابزار دست دشمنان قرار گرفتند و یک فرصت طلایی که با حضور 85 درصدی مردم در انتخابات آنزمان نصیب کشور گردیده بود را تبدیل به تهدیدی برای نظام کردند.

وی افزود: از آن سال بود که دشمنان گام در تحریم نمودن ایران از لحاظ اقتصادی گذاردند و افرادی هم در داخل بودند که به آنها جهت دهی می‌کردند. به همین دلیل بود که در سالهای گذشته عمده شعارهای سال به بحث اقتصادی مربوط می شد.در همان سالها بود که رهبر معظم انقلاب بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح نمودند اما متاسفانه مسئولین توجهی ننمودند تا اینکه معظم له در اواخر سال 1392 سیاستهای اجرایی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند.

حجت الاسلام‌والمسلمین طاهری گرگانی خاطر نشان کرد: بعد از ابلاغ این سیاست‌ها، حضرت آیت ا... خامنه ای چند جلسه بی نظیر را با با مسئولین و اقشار مختلف مردم برگزار نمودند. در ابتدا روسای سه قوه و مسئولین با ایشان دیدار داشتند و دردیدار بعدی معظم له اقشار مختلف مردم و مدیران با گرایشهای سیاسی مختلف را به حضور پذیرفته در مورد بند به بند سیاستهای ابلاغی ،مواردی را متذکر شدند. این موضوع آنقدر پر اهمیت بود که بلافاصله هجمه بسیاری در خارج از کشور ایجاد شد و بحث اقتصاد مقاومتی را با ریاضت اقتصادی تعریف کردند. حضرت آقا در این زمان احساس نمودند که اگر مثل قبل باشد حرکتی صورت نخواهد گرفت و به همین دلیل بود که جلسات گوناگونی را برگزار نمودند.

وی تصریح کرد: در اواخر سال 92 خبرگان رهبری بعد از اجلاس سالیانه خود خدمت معظم له رسیدند،در این هنگام بود که حضرات نگرانی خود را از مسائل فرهنگی اعلام کردند و رهبری نیز با صراحت اعلام نمودند که بنده هم در ارتباط با مسائل فرهنگی احساس نگرانی می کنم.
بحث مسائل فرهنگی بحثی است که رهبر انقلاب از سال 1368 که مسئولیت رهبری نظام اسلامی کشور را پذیرفتند همواره مطرح نمودند.تا سال 1368 که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود ،بدلیل فضای معنوی حاکم بر کشور ،تا حدودی نگرانی خاصی در مورد مسائل فرهنگی نبود اما بعد از جنگ و از دوران سازندگی به بعدمشکلات فرهنگی کشور آغاز شد.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر نیز که مشکلات اقتصادی کشور را در بر گرفته بود بازهم معظم له از مظلومیت فرهنگی سخن گفتند. بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری برخی فکر می کردند که افکار و نگرش مردم تغییر یافته و سعی بر وارد نمودن فرهنگهای غیر ارزشی در کشور مینمودند، به همین دلیل خبرگان احساس خطر خود را به رهبری منتقل نمودند.

طاهری در ادامه افزود: مسئولان کشور در هفته بصورت مداوم با رهبری در ارتباط هستند و ایشان نیز تا جایی که احساس نگرانی نکنند مسائل را بصورت خصوصی متذکر میگردند . اما وقتی علنی مسئله‌ای را اعلام می نمایند یعنی خطر بسیار جدی است. حال باید پرسید چگونه میتوان دغدغه های فرهنگی و اقتصادی کشور را بر طرف نمود؟ رهبر عظیم الشان ما دو راهکار اساسی را اعلام نمودند:عزم ملی و مدیریت جهادی.

وی افزود: خود نام‌گذاری در حقیقت راهکار را چه در مقوله اقتصاد و چه در مقوله فرهنگ مشخص کرده است، مقام معظم رهبری فرمودند در هر دو بخش اقتصاد و فرهنگ باید عزم ملی و مدیریت جهادی انجام شود، همان‌طوری که ما در بخش عزم ملی از ابتدای پیروزی انقلاب حضور گسترده مردم را داشتیم و هر جایی که مردم حضورشان حداکثری بود مشکلات حل بود، نمونه این عزم را می‌توان در هشت سال دفاع مقدس دید. هر جایی که در این سالیان از مردم فاصله گرفته شد می‌بینیم در آن قسمت‌ها دچار چالش جدی هستیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر تعریف دقیق از عزم ملی برای مردم، اظهار داشت: باید در بخش فرهنگ تعریف دقیقی از عزم ملی مردم داشته باشیم و این باید در تمامی دستگاه‌های فرهنگی مورد توجه قرار گیرد، سازمان‌های مردم نهاد هم می‌توانند در فرهنگ‌سازی برای عزم ملی مردم در مدیریت جهادی در بخش فرهنگ اثرگذار باشند.

حجت‌الاسلام طاهری با اشاره به بخش مدیریت جهادی در سال اقتصاد و فرهنگ خاطرنشان کرد: در بخش مدیریت جهادی نباید بر اساس آنچه تاکنون عمل کرده‌ایم عمل شود، به عنوان مثال بحث جهاد در دوران دفاع مقدس را ببینید، در دوران دفاع مقدس اگر جنگ بر اساس قواعد نظامی متعارف دنیا تعریف می‌شد ما کجا با دنیای استکبار که پشت صدام ایستاده بودند، برابری می‌کردیم، روحیه جهادی باعث پیروزی ما در دوران دفاع مقدس شد، روحیه جهادی این است که ما کار را برای خدا ببینیم، مثل نماز خواندن که ما برای خدا این کار را انجام می‌دهیم، در عرصه فرهنگ اگر مدیران روحیه کار معمولی و رفع تکلیف داشته باشند نمی‌توانیم موفق باشیم، اما بر اساس روحیه جهادی انسان دغدغه حل مشکلات را داشته باشد ابزار تحقق شعار مقام معظم رهبری فراهم است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره فرهنگ‌سازی در دستگاه‌های فرهنگی برای تحقق شعار مدیریت جهادی اظهار داشت: اگر مسئولان فرهنگی که مسئولیت تخصصیشان فرهنگی است، اگر روحیه مدیریت جهادی نداشته باشند نمی‌توانند مردم را همگام با خود در تحقق این شعار همراهی کنند. وقتی مسئولین اعلام میکنند که ما هنر دینی و غیر دینی نداریم باید به حال وضعیت فرهنگی کشور گریست. مگر می‌شود بین ارزش و غیر ارزش تفاوتی قائل نشد. رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب از عدم ممیزی برای انتشار کتابها سخن می‌گویند و میفرمایند مردم اگر ببیند کتابی مشکل دارد خودشان آنرا نمی‌خوانند. این چه صحبتی است، تمام کشورهای جهان بر اساس خطوط قرمز نظام خود دارای ممیزی خاصی هستند.

وی تصریح کرد: اینکه ما تنها از دستگاه‌های فرهنگی انتظار داشته باشیم نیز درست نیست، فرهنگ یک بحث عام است، بحثی که حضرت آقا فرمودند همان پیوست فرهنگی است یعنی اینکه همه باید دغدغه فرهنگ را داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار