دیوید بکام؛ ستاره دیروز، تاجر همه فن حریف امروز

دیوید بکام با همان سرعتی در دنیای ورزش ترقی کرد که در جهان تجارت پیش رفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به نقل از بی بی سی؛ چهره کاریزماتیک و زندگی خصوصی‌اش (از همه مهم‌تر ازدواج با ویکتوریا آدامز، خواننده گروه اسپایس گرلز) برای نوجوانان حسابی جذاب بود و این چیزی نبود که از دید تاجران پنهان بماند. در همان اوج دوارن بازی، چهره تجاری بکام آن‌قدر بزرگ شد که الکس فرگوسن ناچار شد، اجازه رفتن ستاره تیم‎‌اش را بدهد. حالا و پس از بازنشستگی از فوتبال، بکام وقت بیشتری دارد تا از "شمایل تجاری‌اش" استفاده کند. 
باشگاه‌داری در میامی

چندی پیش مشخصات و نخستین طرح‌ها از ورزشگاهی که بکام و شرکا قرار است بسازند، منتشر شد. این ورزشگاه ۲۵ هزار نفری که در بندر میامی آمریکا ساخته خواهد شد، شامل رستوران، "نایت کلاب" و یک مرکز ورزشی در کلاس جهانی است. ورزشگاه پلازا قرار است میزبان ۱۷ بازی معمول فصل فوتبال آمریکا به اضافه بازی‌های تدارکاتی و دوستانه باشد.
این ورزشگاه ۲۵ هزار نفری تبدیل به سومین ورزشگاه بزرگ آمریکا خواهد شد. البته ورزشگاه تیم‌هایی مانند "انگلند رولوشن" و "ونکوور وایتکپز" (تیم مهرداد بیت‌آشور) گنجایش بیش‌تری دارند، اما این‌ها ورزشگاه را با تیم فوتبال آمریکایی‌شان هم تقسیم می‌کنند.
ساخته شدن این ورزشگاه همچنین به معنای این خواهد بود که دیگر "میامی هیت"، تیم بسکتبال شهر و فوق ستاره معروف‌اش لبرون جیمز، دیگر مهم‌ترین پایگاه ورزش‌دوستان نخواهد بود.
بکام در پاسخ به این که چرا میامی را انتخاب کرد، گفت:"حالا چرا نه؟ از شوخی گذشته، می‌خواستم تیمی بسازم که از ابتدایی‌ترین مرحله کنارش باشم. این لحظه‌ای هیجان انگیز برای من، خانواده و دوستانم است و واقعاً می‌خواهم که این شور را به میامی بیاورم. این‌جا تیمی با ۱۰ سال سابقه هم وجود داشت، اما می‌خواستم یک تیم کاملاً شخصی بسازم. خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که ما چه می‌کنیم و برای چه وارد این کار شده‌ایم. فقط بگویم که من برای پول درآوردن این‌جا نیامده‌ام."
رقابت با همسر

با این که دیوید بکام چندی پیش به مناسبت تولد چهل سالگی بیش از ۸۰ هزار دلار خرج کرد و برای همسرش یک دستبند الماس خرید، اما او به زودی وارد رقابت با ویکتوریا بکام در زمینه پوشاک مردانه خواهد شد.
تنها چند هفته پس از این که خواننده سابق گروه «اسپایز گرلز» که حالا یک طراح لباس معروف است، اعلام کرد خط تولید لباس‌های مردانه‌اش را راه می‌اندازد، خبر رسید که دیوید ۳۸ ساله نیز با "Li & Fung"، شرکت توزیع لباس هنگ کنگی، قرارداد بسته است.
یکی از منابع آگاه به موضوع در مصاحبه با روزنامه "نیویورک دیلی نیوز" آمریکا گفت:"دیوید در حال حاضر داغ‌ترین کالای صنعت مد است. همکاری موفق او با شرکت "H&M" سروصدای زیای به پا کرد و عجیب نبود که "Li & Fung" هم بخواهد با او کار کند. آن‌ها به توافقی رسیده‌اند که ۲۰ میلیون دلار نصیب دیوید می‌کند؛ مبلغی که برای یک غول صنعت لباس چیزی نیست."
فروش ١٠ میلیون دلاری لباس‌هایی  که بکام تبلیغ کرد با ده برابر شدن شهرت جهانی "H&M" و پنچ برابر شدن درآمد این شرکت همراه بود.
بکام در حال حاضر علاوه بر "H&M" با آدیداس و "Belstaff"، شرکت انگلیسی لوکس تولید لباس، نیز همکاری می‌کند، با این که گفته می‌شود درآمد هرکدام از این زوج در سال آتی به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد، اما دیوید پس از امضای قرارداد جدید‌اش نمی‌تواند به عنوان مدل لباس‌هایی که همسرش تولید می‌کند را بپوشد و تبلیغ کند.

مشتری منچستریونایتد

بکام و رفقایش به نوشته روزنامه "سان" همچنین به دنبال خرید باشگاه منچستریونایتد نیز بوده‌اند. به نوشته این روزنامه، بکام به همراه شماری از هم‌دوره‌هایش (رایان گیگز، برادران نویل، نیکی بات و پل اسکولز) در منچستر یونایتد که به "کلاس ۹۲" معروف هستند، به دنبال نتایج ضعیف این فصل به دنبال خرید باشگاه از خانواده گلیزر هستند. ارزش تجاری نام بکام و رفقا به اندازه‌ای است که تنها همین شایعه‌ به نوشته روزنامه "دیلی میل" موجب شد تا قیمت سهام باشگاه ۱۳۵ میلیون دلار بالا‌تر برود.
الگوی نامناسب برای بچه‌ها

گرچه بکام ۳۸ ساله  برنامه‌ای هم برای تبلیغ در مورد "نوشیدن معقول" داشت، اما به گفته منتقدان این کار بکام "تصویر تر‌ و تمیز او را خدشه‌دار کرده" و "پیغامی گمراه‌کننده" برای بچه‌هایی که این بازیکن پیشین را به چشم الگویشان نگاه می‌کنند، می‌فرستد.
امیلی رابیسنون، رئیس یکی از انجمن‌های خیریه حمایت از بچه‌ها در گفت‌و‌گو با روزنامه "مترو"چاپ لندن گفت:"دیدن دیوید بکام که یک نماد محبوب جهانی برای بچه‌ها است و استفاده او از چهره ورزشی‌اش برای تبلیغ مشروب، واقعآً نا‌امید کننده بود. بکام با این کار برای بچه‌هایی که او را ورزشکاری با زندگی سالم می‌دانند، پیغامی گمراه‌کننده در مورد ضررهای مصرف الکل می‌فرستد."

هرچند که بکام در بیانیه‌ای با اشاره به سابقه تاریخی این شرکت گفت افتخار می‌کند با شرکتی که صاحب میراثی ۴۰۰ ساله است، همکاری کند!
بدون شک می‌توان بازیکنان زیادی را نام برد که در زمین فوتبال نمایشی درخشان‌تر از دیوید بکام داشته‌اند، اما در زمینه تجاری کم‌تر چهره‌ای توانایی رقابت با او را دارد و به همین دلیل هم هست که از تیم‌داری و دنیای مُد گرفته تا تبلیغ لباس ، هرکجا که دیوید بکام پا می‌گذارد، موفقیت تجاری هم همراه‌اش وارد می‌شود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار