وزیر نفت در گفتگوی ویژه خبری:

ظرفیت تولید نفت میادین مشترک در سه سال به 700 هزار بشکه می‌رسد/ برای اجرای اقتصاد مقاومتی منتظر لغو تحریم‌ها نخواهیم ماند + فیلم و تصاویر

وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرف سه سال آینده 700 هزار بشکه از میادین مشترک تولید نفت خواهیم داشت، گفت: این مهم به همت پیمانکاران ایرانی برگ برنده‌ای را در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رقم خواهد زد چرا که در تاریخ صنعت نفت ایران تاکنون چنین چیزی ثبت نشده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، برنامه‌‌های آینده وزارت نفت برای تکمیل پروژه‌های مختلف به ویژه در میادین مشترک، شب گذشته (16 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
زنگنه وزیر نفت در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون اهمیت برگزاری نوزدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: این نمایشگاه سال‌‌های طولانی است که در کشور برگزار می‌شود و خوشبختانه امسال نمایشگاه گسترش بیشتری پیدا کرده است زیرا شرکت‌های ایرانی با امید و علاقه بیشتری در این نمایشگاه حضور یافتند.
 
وی هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه را برقراری رابطه مستقیم میان تولیدکننده کالا و ارائه‌دهندگان خدمات با مصرف‌‌کننده نهایی که عمدتا شرکت‌های نفتی، گازی و پتروشیمی هستند، دانست و عنوان کرد: خوشبختانه شرکت‌های ایرانی به توانایی‌های خوبی در این حوزه دست یافته‌اند که روز به روز شاهد پیشرفت‌های آنها هستیم.
 
** از شرکت‌های ایرانی حمایت خواهد شد
 
وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نحوه پشتیبانی از شرکت‌های داخلی چگونه خواهد بود، گفت: از شرکت‌‌های ایرانی حمایت خواهیم کرد چرا که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری هم به این مهم تاکید بسزایی داشته‌‌اند.
 
زنگنه با اشاره به اینکه باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به خوبی اجرایی و پیاده‌سازی کنیم، اظهار داشت: باید درجهت ارتقای کیفیت محصولات داخلی برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم به قابلیت رقابت دست یابیم.
 
وی با اشاره به اینکه اکثریت سازندگان و تولیدکنندگان صنعت نفت افرادی حرفه‌ای به حساب می‌آیند، افزود: این افراد می‌توانند با کیفیت بسیار مطلوب محصولاتشان را ارائه دهند.
 
وزیر نفت با بیان اینکه به شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت نیازمندیم، خاطرنشان کرد: برای شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه کار و فعالیت را فراهم خواهیم ساخت.
 
زنگنه گفت: تعریف پروژه‌های جدید سبب ایجاد امید در دل سازندگان و تولیدکنندگان ایرانی خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه کارهای دانش‌بنیان هزینه زیادی ندارد، ادامه داد: این شرکت‌ها می‌توانند آثار ماندگار و تعیین‌کننده‌ای را در اقتصاد ملی کشور به جا بگذارند.
 
** ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه باید به طرق مختلف از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم، اظهار داشت: باید به شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد کنیم.
 
زنگنه در ادامه افزود: یکی از مشکلاتی که شرکت‌های ایرانی با آن مواجه هستند کسب گواهی کیفیت و یا استاندارد است.
 
وی با بیان اینکه معاونت پژوهشی و فناوری رئیس‌جمهور طرح‌ها و ایده‌های جوانان را مورد پذیرش قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور همکاری نزدیکی داریم زیرا این معاونت ارتباط بسیار خوبی با شرکت دانش‌بنیان دارد.
 
وزیر نفت افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی جوانان اداره می‌شوند و جوانان کشور توانسته‌اند اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهند.

نامدار زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و استعدادها چه برنامه‌ای را در دستور کار دارید، گفت: صنایع بزرگ نفت و گاز به استحکام‌بخشی اقتصاد مقاومتی کمک خواهند کرد.

وی سه تحول مهم اقتصادی کشور را چشم‌انداز 20 ساله، سیاستهای اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچم‌دار و راهبر این سه تحول اقتصادی مهم کشور به حساب می‌آیند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه با اتکا به سیاست‌ها بسیاری از مشکلات کشور را برطرف خواهیم کرد، افزود: برای اقتصاد مقاومتی طرح‌های مشخصی را برای صنعت نفت با جلب نظر همکاران و همچنین بامشورت آنها تعیین کرده‌ایم.

** اقتصاد مقاومتی برای صنعت نفت راهگشا خواهد بود

زنگنه با اشاره به اینکه برای 5-4 سال آینده برنامه‌هایمان را در این رابطه مشخص خواهیم کرد ، ادامه داد: سه بند از بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی مستقیما به صنعت نفت اشاره دارد، این بندها در اقتصاد مقاومتی برای صنعت نفت راهگشا خواهد بود لذا باید قدر این سیاست‌ها را بدانیم.

وی با اشاره به اینکه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برلزوم افزایش تولید نفت تاکید فراوانی شده است، افزود: در این سیاست‌ها در اولویت قراردادن میدان‌های مشترک نفتی، افزایش تولید گاز، توسعه میدان‌های گازی، توسعه پتروشیمی، توسعه صادرات گاز، جلوگیری از خام‌فروشی، اقتصاد دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره تولید از ابتدا تا انتها، برون‌گرایی و درون‌زایی تاکید بسیار فراوانی شده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به منزله منزوی شدن نیست، گفت: ما در صدد ارتباط با جهان هستیم.

زنگنه با بیان اینکه لازمه رشد و تعالی این است که بتوانیم درون‌زایی و جوشش درونی را داشته‌ باشیم افزود: باید بتوانیم خلاقانه عمل کنیم.

وی ادامه داد: در صنعت نفت براساس سیاست اقتصاد مقاومتی تعریف مشخصی را از نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش ارائه داده‌ایم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه باید مصرف انرژی در کشور کاهش یابد افزود: باید برای تقاضای نفت ایران در بازار امنیت ایجاد کرد.

**‌ برای اجرای اقتصاد مقاومتی منتظر لغو تحریم‌ها نخواهیم ماند

زنگنه با اشاره به اینکه برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی منتظر برداشتن تحریم‌ها نخواهیم ماند، گفت: در این شرایط بسیاری از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا خواهیم کرد زیرا اگر پیگیر این سیاست‌ها باشیم تحریم‌ها زودتر لغو خواهند شد، البته اگر تحریم‌ها برداشته شود می‌توان سریع‌تر کارها را به جلو پیش برد.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه می‌توان دو خط موازی افزایش ظرفیت تولید و پرهیز از خام‌فروشی را به جلو پیش برد ادامه داد: نظام تکلیف این دو بخش را به خوبی مشخص کرده است.

**‌ تا سه سال آینده باید 40 درصد از درآمد حاصل از صادرات به صندوق توسعه ملی واریز شود

زنگنه با اشاره به اینکه باید بخشی از درآمدهای حاصل از صادرات میعانات گازی به صندوق توسعه ملی واریز شود، افزود: صندوق توسعه ملی با استفاده از این درآمدها به بخش‌های غیردولتی تسهیلات می‌دهد تا اقتصاد کشور توسعه پیدا کند و صندوق توسعه ملی مبالغ واریزی را صرف توسعه کشور می‌کند لذا تا سه سال دیگر باید 40 درصد از درآمد حاصل از صادرات را به صندوق توسعه ملی واریز کرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرف سه سال و نیم آینده انشالله تولید میعانات گازی را به یک میلیون و 100 هزار بشکه خواهیم رساند، گفت: ظرفیت پالایشی 480 هزار بشکه‌ای را طراحی کرده‌ایم.

نامدار زنگنه با اشاره به اینکه 60 هزار بشکه در قالب 8 پالایشگاه کوچک در منطقه عسلویه نزدیک به کنگان خواهیم ساخت، گفت: 480 هزار بشکه میعانات گازی را به فرآورده‌های باارزش و خوراک پتروشیمی تبدیل خواهیم کرد.

**ظرفیت پالایشگاه‌های کشور به 3 میلیون بشکه خواهد رسید

وی با اشاره به اینکه باید در صدد افزایش ظرفیت پالایشگاه‌‌ها برآییم، افزود: ظرفیت پالایشگاه‌‌هایمان به 3 میلیون بشکه خواهد رسید که این رقم بی‌سابقه است.

وزیر نفت گفت: در آینده هیچ نیازی به واردات بنزین و فرآورده‌های دیگر نخواهیم داشت و همه فرآورده‌ها با استانداردهای روز در داخل کشور تولید خواهند شد.

زنگنه با اشاره به ظرفیت 25 هزار میلیارد تومانی تولید محصولات پتروشیمی در کشور ادامه داد: باید این رقم را در جهش بعدی به بالای 75 هزار میلیارد تومان برسانیم.

**
باید حرکت بزرگی را برای جلوگیری از خام‌فروشی در کشور آغاز کنیم

وی با اشاره به ضرورت پرهیز از خام‌فروشی اضافه کرد: باید حرکت بزرگی را برای جلوگیری از خام‌فروشی در کشور آغاز کنیم که این امر از طریق صندوق توسعه ملی و استفاده از خوراکی که از گاز جدا می‌شود امکانپذیر خواهد بود.

زنگنه با اشاره به اینکه برای مجتمع‌های پالایشگاهی جدید بر مبنای نفت خام برنامه‌هایی را در دست انجام داریم، گفت: انشاءالله در تمامی این حوزه‌ها به موفقیت‌های بزرگی دست خواهیم یافت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای بهینه شدن مصرف سوخت چه برنامه‌ای دارید، خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بار سنگینی را بر دوشمان گذاشته است در همین راستا تبصره‌ای را برای بهینه‌سازی مصرف سوخت به مجلس ارائه کرده‌ایم که در کمیسیون برنامه و بودجه و سپس کمیسیون تحقیقات و سپس در صحن علنی مورد استقبال قرار گرفت.

زنگنه با اشاره به مجوز 100 میلیارد دلاری مجلس به وزارت نفت از بابت بند "ق" تبصره 2 قانون بودجه افزود: محل پرداخت این تعهد به خوبی روشن شده است که باید برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی و طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح‌ها نه تنها باعث کاهش مصرف سوخت مایع می‌شود بلکه سبب بازگشت سرمایه و ایجاد اشتغال خواهد شد گفت: 11 میلیون نفر از جمعیت روستایی و شهرهای کوچک از گاز استفاده نمی‌کنند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه با استفاده از این تبصره می‌توان تا پایان عمر دولت نزدیک به 7 میلیون نفر را تحت پوشش گاز قرار دهیم ادامه داد: متاسفانه 20 میلیون بخاری غیراستاندارد گازی در خانه‌های مردم وجود دارد،‌ اگر این 20 میلیون بخاری را با بخاری‌های استاندارد تعویض کنیم ظرف یک سال آینده شاهد خواهیم بود که سرمایه‌گذاری‌هایمان بازگشته است.

**بخاری‌های گازی و غیر استاندارد در سال جاری تعویض خواهد شد

زنگنه با اشاره به اینکه ممکن است این بخاری‌ها را با پول کمتر به مردم بدهیم اضافه کرد: با همکاری وزارت صنایع اقدام به تعویض بخاری‌ها در سال جاری خواهیم کرد.

وزیر نفت با تاکید بر ضرورت توسعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی در کشور اظهار داشت: امسال کامیون‌ها بالای 50 لیتر در 100 کیلومتر گازوئیل مصرف می‌کنند در حالی که اگر مصرف سوخت کامیون‌ها اصلاح شوند می‌توان مصرف را به 30 لیتر رساند.

زنگنه با اشاره به اینکه زنجیره اشتغال را باید فعال کنیم، گفت: تمام خانه‌های روستایی باید گازکشی شود چرا که این مسئله می‌تواند سبب ایجاد اشتغال جوانان شود.
 
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: با وزرای راه و شهرسازی و صنایع در حال صحبت هستیم تا بتوانیم اقداماتی را در جهت ایجاد اشتغال انجام دهیم.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه ان شاءالله تا تیرماه طرح‌هایمان را تعدیل خواهیم کرد، گفت: از این طریق می‌توانیم حرکت بزرگی را در کشور آغاز کنیم.

 زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای توسعه پالایشگاه‌های نفت و صنعت پتروشیمی چه برنامه‌هایی در دستور کار دارید، افزود: همه پالایشگاه‌های کشور فعال هستند به طوری که تقریبا یک و هشت دهم میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایشگاهی داریم.
 
وی با بیان اینکه همه پالایشگاه‌های کشور در یک سطح کیفی نیستند، ادامه داد: پالایشگاه آبادان با کیفیت کم مشغول به فعالیت است و به همین دلیل طرح توسعه این پالایشگاه‌ها را در آینده در دستور کار داریم.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه توافقات مالی پالایشگاه با چین به اتمام رسیده است، افزود: پالایشگاه آبادان قدیمی‌ترین پالایشگاهی است که به موزه صنعت ایران تبدیل شده و لذا باید آن را به پالایشگاه مدرن مبدل سازیم.
 
زنگنه با اشاره به وضعیت خوب سایر پالایشگاه‌های کشور اضافه کرد: البته برخی از این پالایشگاه‌ها مشمول برنامه‌های توسعه‌ای هستند.
 
**پالایشگاه خلیج فارس مدرن‌ترین پالایشگاه میعانات گازی است
 
وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از پالایشگاه صاحب ندارد و به امان خدا گذاشته شده‌اند، افزود: پالایشگاه خلیج فارس در زمره مدرن‌ترین پالایشگاه‌ها از نظر میعانات گازی به شمار می‌آید.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه 34 میلیون لیتر بنزین روزانه در این پالایشگاه تولید می‌شود ، گفت: محصولات پالایشگاه با کیفیت عالی تولید می‌شود و این پالایشگاه همه نیازهایمان را تامین کرده است.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای اتمام فازهای پارس جنوبی چه برنامه‌هایی در دستور کار دارید، گفت: فازهای 12، 15، 16 و 17 در زمره هفت فاز متعارفی به حساب می آیند که در اولویت قرار دارند، این فازها امسال و سال دیگر بر روی مدار خواهند آمد.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه 100 میلیون متر مکعب قبل از زمستان امسال گاز بر روی مدار خواهد آمد و مابقی در زمستان سال آینده تولید خواهد شد، ادامه داد: 10 فاز دیگر در اولویت دوم قرار دارد که انشاءالله از سال آینده در مدار قرار می‌گیرند.
 
** تا سال 96، 17 فاز پارس جنوبی عملیاتی خواهند شد

 زنگنه با اشاره به اینکه تا سال 96 همه 17 فاز پارس جنوبی به مدار خواهند آمد، افزود: در آن مقطع تولیدمان در روز از کشور قطر هم جلوتر خواهد رفت.
 
وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون بشکه میعانات گازی تولید خواهیم کرد خاطر نشان کرد: گاز اتان هم نیز برای پتروشیمی تولید خواهیم کرد.
 
وزیر نفت با بیان اینکه پارس جنوبی نیازمند اقدامات بسیار سنگینی است که باید در راستای آن قدم بگذاریم، ادامه داد: دولت در این رابطه پیگیر است و حمایت‌های لازم را از صنعت نفت ایران به عمل می آورد تا منابع تامین شود.
 
 زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه برنامه‌هایی برای میادین مشترک نفت و گاز دارید، گفت: رئیس‌جمهور بر ما تکلیف کرده تا زودتر این میادین مشترک راه‌اندازی شود لذا از این طریق بخش مهمی از این میادین مشترک توسعه خواهد یافت.
 
*ظرف سه سال آینده 700 هزار بشکه از میادین مشترک نفت تولید خواهد شد

زنگنه با اشاره به اینکه ظرف سه سال آینده 700 هزار بشکه تولید نفت از میادین مشترک خواهیم داشت، افزود: البته این میزان تا 1 میلیون بشکه هم خواهد رسید.
 
وی با اشاره به اینکه ظرف سه سال آینده افزایش تولید نفت را از میادین مشترک خواهیم داشت، ادامه داد: این مهم به همت همکاران، پیمانکاران و دوستان ایرانی انجام خواهد شد و برگ زرین دیگری در تاریخ صنعت نفت ایران رقم خواهد خورد.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه تاکنون سابقه نداشته که در چنین مدت کوتاهی حجم تولید تا به این حد افزایش یابد، خاطر نشان کرد: در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی به مسائل اقتصادی و فرهنگی توجه ویژه‌ای خواهد شد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه برنامه‌ای برای توسعه صادرات گاز به شیوه‌های نوین دارید، افزود: رایج‌ترین شیوه صادرات گاز به صورت خط لوله و LNG است.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه در دنیا بیشتر صادرات گاز به همسایگان صورت می‌گیرد، ادامه داد: بر روی واحد LNG هزینه‌های چند میلیاردی شده است اما به دلیل تحریم این مهم توقیف شده است.
 
**سال آینده به عراق گاز صادر می‌کنیم

نامدار زنگنه با اشاره به اینکه خط لوله صادرات گاز به ترکیه و عراق را داریم، افزود: صادرات گاز به عراق از سال آینده عملیاتی خواهد شد.
 
وی با اشاره به این که خط لوله صادرات گاز را تا نزدیک مرز پاکستان پیش برده‌ایم اما متاسفانه طرف مقابل هیچ هزینه‌ای پیرامون این موضوع نکرده است، افزود: بیش از هزار و چند صد کیلومتر لوله 56 اینچ بسیار گران قیمت در این مسیر کشیده‌ایم که بی‌استفاده مانده است، متاسفانه پاکستان برای انجام و تکمیل این مهم پیش قدم نمی‌شود.

**‌استاندار بنزین قابل قبول است
 
زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت بنزین و واردات آن دارید، گفت: بنزینی که در شهرها توزیع می‌شود خوب و پاک است.
 
وی با اشاره به اینکه در تهران بنزین پاک ارائه می‌شود گفت: بنزین از نظر استاندارد قابل قبول است.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه قرار است ظرف 6 ماه آینده این بنزین پاک در هشت شهر کشور هم توزیع شود، افزود: گازوئیل و نفت گاز در عالی‌ترین استاندارد از نظر میزان گوگرد قرار دارند.
 
**بنزین کشور از پالایشگاه ستاره خلیج فارس تامین خواهد شد

 زنگنه با اشاره به اینکه تمام بنزین کشور از طریق پالایشگاه ستاره خلیج فارس تامین خواهد شد، گفت: این پالایشگاه از استانداردهای لازم برخوردار است.
 
وی با اشاره به اینکه در سال 94 پالایشگاه ستاره خلیج فارس بهره برداری خواهد شد، ادامه داد: این پالایشگاه در ابتدا دچار مشکلات مدیریتی بود البته شرایط اضطرار در کشور از بابت بنزین وجود ندارد.  
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه می‌توانیم بنزین را وارد کنیم، ادامه داد: فرآورده‌هایی که از پتروشیمی دریافت می‌کنیم گران‌تر از بنزین وارداتی است.
 
نامدار زنگنه با اشاره به اینکه بنزین باید با کیفیت بهتر تولید شود، افزود: امسال نیاز به واردات بنزین داریم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای جلوگیری از قاچاق سوخت چه برنامه‌ای در دستور کار دارید، اظهار داشت: با صاحب نظران در این زمینه جلسات بسیاری را برگزار کرده‌ایم.
 
وزیر نفت با اشاره به این که باید ریشه قاچاق را دچار مختل کنیم، ادامه داد: در افغانستان تقاضای واقعی برای نفت وجود دارد  که یا باید از طریق عمده نفت به این کشور صادر شود و یا از طریق خرده فروشی عمل کنیم.
 
زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آینده صنایع عظیم ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: ایران از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز در دنیا اول است و لذا دنیا نمی‌تواند ما را نادیده بگیرد.
 
وی اظهار داشت: باید پیوندهای خود را با سایر کشورها برقرار کنیم و این پیوند نباید یک طرفه باشد.
 
وزیر نفت با اشاره به این که سایر کشورها ازما خواستار امنیت عرضه هستند و ما هم نیز از آن‌ها امنیت تقاضا خواستاریم، ادامه داد: شرکت نفت باید نقش بین‌المللی خود را به خوبی ایفا کند اما متاسفانه شاهد هستیم که این نقش بین‌المللی سال‌هاست که به خوبی ایفا نمی‌شود.
 
زنگنه با اشاره به اینکه باید برای اثرگذاری در سیاست‌های کشورهای دیگر از قدرتی که داریم استفاده کنیم، افزود: باید قدرت خرید و عرضه نفت و گاز و هم چنین توسعه میدان‌های نفتی را افزایش دهیم.
 
وی در پایان گفت: نفت نقش مهمی در دیپلماسی ایفا می‌کند پس باید از این قدرت برای آینده کشور استفاده کنیم.


برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار