معرفی 10 عنوان از کتاب‌های مورد علاقه‌ی کودکان ایرانی در سال 92؛

"جزیره‌ بی‌تربیت‌ها" پرخواننده‌ترین کتاب مراکز کانون اعلام شد

نام 10 عنوان از پرخواننده‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان ایران از سوی کانون پرورش فکری اعلام شده است که کتاب "جزیره‌ی بی‌تربیت‌ها" با 23هزار و 779 بار امانت در صدر این جدول قرار دارد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این آمار از نرم‌افزار کتاب‌داری معاونت فرهنگی کانون استخراج شده است و بر اساس آن میزان امانت‌گیری کتاب‌های موجود در 897 مرکز فرهنگی، هنری کانون سراسر کشور را نشان می‌دهد.

بر اساس این آمار که هم‌زمان با برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شده است، جزيره بي تربيت‌ها1 اولین عنوان از سه‌گانه‌ی شهرام شفیعی که در سال 1389 توسط کانون منتشر شده بود طی دوره‌ی زمانی مورد بررسی یعنی سال 1392، 23هزار و 779 بار توسط کودکان ایرانی در مراکز ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌های کانون به امانت گرفته شده و برای نخستین بار پس از دو سال 1390 و 1391 جای کتاب گوسفندي که عصباني بود خيلي عصباني نوشته‌ی ژوزف تئوبالد با ترجمه‌ی معصومه انصاريان را در صدر این جدول از آن خود می‌کند.

کتاب گوسفندی که ... در سال مورد بررسی 22هزار و 209 بار از سوی اعضای کانون به خانه‌ها برده شده یا در کتاب‌خانه‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

در این جدول پس از این دو اثر کتاب گروفالو نوشته‌ی جوليا دونالدسون با ترجمه‌ی آتوسا صالحي با 19هزار و222 بار، خفاش ديوانه نوشته‌ی جين ويليس با ترجمه‌ی معصومه انصاريان با 17هزار و180 بار، کاش خانه‌هاي شکلاتي وجود داشتند نوشته‌ی اليف ادا تارتار با ترجمه‌ی نازنين نوتاش سنگتراش با 16هزار و 813 بار، قصه‌ي عمو نوروز و خاله نوبهار نوشته‌ی شکوه قاسم‌نيا با 16 هزار و 478 بار و خداحافظ راکون پير نوشته‌ی کلر ژوبرت با 16هزار و 14 بار امانت در رتبه‌ی 3 تا 7 قرار گرفته است.

پس از آن نیز عنوان‌های هشتم تا دهم این جدول نیز به شب بخير خرس کوچولو نوشته‌ی فرانک آش با ترجمه فاطمه ابطحی با 15هزار و 419 بار، جزيره بي‌تربيت‌ها 2 نوشته‌ی شهرام شفيعي با 15هزار و 268 بار و دنيا چه‌قدر بزرگ است؟ نوشته‌ی بريتا تکنت راپ با ترجمه‌ی نورا حق‌پرست با 15هزار و 214 بار امانت اختصاص یافته است.

شبکه‌ی مراکز فرهنگی‌هنری کانون در سال 1392 دارای 897 مرکز و 376هزار و773 عضو شامل 213 هزار و 822 دختر و 162هزار و 951 پسر بوده است.

بررسی آمار این نرم‌افزار داخلی کانون نشان می‌دهد که بیشتر کتاب‌های امانت گرفته شده را کودکان در گروه‌های سنی الف تا ج مورد مطالعه قرار داده‌اند و این نشان‌گر آن است که آمار کودکان عضو این مراکز از نوجوانان آن بیشتر است.

در همین حال در جدول آمار‌های این نرم‌افزار اولین کتابی که از مجموعه‌ی رمان نوجوان امروز به عنوان رمان پرخواننده این مجموعه به چشم می‌خورد باز هم کتاب هستی نوشته‌ی فرهاد حسن‌زاده است که با 11هزار و 68 بار امانت در سال 1392 در مکان بیست و هفتم این جدول قرار گرفته است.

طرح رمان نوجوان امروز از سال 1388 با هدف انتشار رمان‌های مناسب برای نوجوانان اجرا شد و شمار آثار منتشر شده از آن اکنون به 60 عنوان نزدیک شده است.

از سوی دیگر با تحلیل آمار کتاب‌های پرخواننده کانون می‌توان به این نکته توجه کرد که بیشتر این آثار در سال‌های 1388 تا 1390 منتشر شده‌اند و رفته‌رفته آثار جدید کانون نیز در جدول پرخواننده به رتبه‌های بالاتر صعود می‌کنند.

هم‌چنین لزوم ورود کتاب‌های بیشتری از ناشران غیر کانونی به مراکز کانون آن‌گونه که علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون نیز بارها بر آن تاکید کرده است بیش از گذشته به چشم می‌خورد چرا که 10 عنوان نخست و بیشتر کتاب‌های این جدول از آثار کانون تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آثار خود و بسیاری از این عنوان‌های پرخواننده را در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز عرضه کرده است.

غرفه‌ی کانون در سالن 24 بخش ناشران کودک و نوجوان در مصلای تهران تا روز 20 اردیبهشت 1393 پذیرای بازدیدکنندگان است.



انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب ، کانون ، سراسر ، ترجمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار