شعری مقدم:

60 پروژه "پتروشیمی" منتظر دریافت 38 میلیارد دلار فاینانس/محدود شدن توسعه صنعت پتروشیمی به مسیر چین و صندوق بین المللی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه 36طرح با 60 میلیون تن ظرفیت داریم که نیاز به 41 میلیارد دلا رسرمایه دارند گفت: 24 پروژه در فاز دوم عسلویه پتروشیمی منتظر دریافت فاینانس هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در حاشیه نمایشگاه نفت در نشست خبری اظهار داشت:هشت ماه پیش وزیر نفت سه ماموریت به من داد، جهش دوباره در صنعت پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی، شایسته سالاری در انتصابات و اجرای برنامه جانشین پروری برای پروش مدیران اینده صنعت پتروشیمی این سه ماموریت بود.

وی افزود: به دلیل نوع واگذاری به بخش خصوص اعتبار صنعت پتروشیمی تحت تأثیر قرار گرفته بود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران که در زمانی بین 100 شرکت برتر دنیا رتبه 39 را داش امروز هیچ رتبه ای ندارد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در وضعیتی باید توسعه دوباره ای را انجام دهیم در حالی که نه پول داریم و نه اختیار، گفت: قرار بود 70 درصد درآمد حاصل از واگذاری شرکت های پتروشیمی بعد از واگذاری به شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای سرمایه گذاری های آتی پرداخت شود اما پرداخت نشد.

وی ادامه داد:‌در حال حاضر فقط باید در مناطق محروم سرمایه گذاری کنیم که برای این سرمایه گذاری نیز باید بیش از یک سال منتظر مصوبات دولت و مجلس باشیم.

شعری مقدم تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گذشته شرکت توسعه ای بوده اما الان نه درآمدی دارد و نه اختیاری و تبدیل به یک بنگاه معاملات ملکی شده است.

وی افزود: جذب سرمایه با بخش خصوصی نیز با مشکلات زیادی روبه رو است، مثلا در گذشته بخش خصوصی برای سرمایه گذاری فقط باید برای یک طرح 10 درصد از کل مبلغ، آورده داشت و 90 درصد مابقی را به صورت وام دریافت می کرد که این رقم با توجه به اینکه یک طرح پتروشیمی حداقل 500 میلیون دلار سرمایه نیاز دارد حدود 50 میلیارد تومان می شد اما اکنون بخش خصوصی باید 30 درص آورده داشته باشد که با سه برابر شدن نرخ ارز حداقل آورده آن باید حدود 450 میلیارد دلار باشد که این سرمایه گذاری از هر بنگاه و شرکتی برنمی آید، همچنین در گذشته هنگام بازکردن ال سی در بانک ها، 30 درصد از بخش خصوصی گرفته می شد اکنون 130 درصد مطالبه می شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه قبلا شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجاز به این بود که شرکت های خصوصی را تضمین کند، گفت:‌ با مصوبه مجلس از سال 91 مجاز به تضمین بخش خصوصی نیستیم اما به دنبال این هستیم تا با لغو این مصوبه، گامی در جهت توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی برداریم.

وی افزود: در گذشته ما زیرساختها را آماده می کردیم، تجهیزاتی که ورودش با مشکلاتی رو به رو بود تأمین می کردیم و شرایط را برای بخش خصوصی فراهم می کردیم و بخش خصوصی نیز با رغبت برای سرمایه گذاری می آمد اما امروز  زیرساخت را نیز باید بخش خصوصی فراهم کند و این موجب شده رغبت سرمایه گذاری کم شود.

شعری مقدم با بیان اینکه در گذشته فاینانس از منابع بین المللی فراهم می شد، گفت:‌ تأمین فاینانس در حال حاضر به مسیر چین و صندوق توسعه ملی محدود شده که به هیچ وجه این دو مسیر تأمین مالی طرح های پتروشیمی کافی نیست و ما باید به دولت کمک کنیم تا بتواند در مسیری که در پیش گرفته، درهای سرمایه گذاری خارجی را به روی صنعت پتروشیمی باز کند.
 
** محدود شدن توسعه صنعت پتروشیمی به مسیر چین و صندوق بین المللی


معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه 60 طرح نیمه تمام  در این صنعت وجود دارد که معطل 38 میلیارد دلار فاینانس است اظهار داشت. پتروشیمی با درآمدزایی خودش مسیر توسعه را طی می کرد بنابراین خصوصی سازی چه خاصیتی برای دولت داشت، در حالیکه بخشی از وظایف دولت را هم انجام می داد. 

شعری مقدم با اشاره به اتفاقی حادث شده در شرکت بیستون گفت:باید به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم که در این راستا مهمترین اقدامی که انجام دادیم این بود که اعضای هیئت مدیره را از بین شایسته ترین ها انتخاب کردیم ضمن اینکه باید بگوییم ما شایسته سالار هستیم و اعتقادی به گروه گرایی نداریم و سعی کردیم منعکس کننده سیاست های اعتدال گرای دولت روحانی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در ایران یک مدیرعامل می آید مدیرعامل قبلی را به عنوان فتنه گر می بیننند، در حالیکه اکنون مدیرعامل قبلی عضو فعلی هیئت مدیره پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: ما در این جهش دوباره اولین اولویتمان را دادیم به 60 طرح در دست اجرا، به خصوصی در شرف تکمیل ها. مهمترین برنامه ما تکمیل خط لوله اتیلن غرب است با این که منابع مالی محدودی داریم 

 شعری مقدم مهمترین برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی را تکمیل خط لوله اتیلن غرب عنوان کرد و گفت:‌ پتروشیمی های کاویان، لرستان، کردستان و مهاباد امسال به بهره برداری می رسند.
 
وی افزود:‌خط اتیلن دنا و مرکز را متوقف کردیم که دیدیم اصلا واحدهای تأمین خوراک این خط نامشخص نیست و در حالی که دولت پول ندارد برای یارانه ها بدهد خدا را خوش نمی آید پول دولت را در این پروژه ها هزینه کنیم. البته بعدا قرار است با روشن شدن وضعیت خوراک آنها با سرمایه بخش خصوصی تکمیل شوند.
 
معاون وزیر نفت تصریح کرد: در فاز دوی عسلویه 24 طرح پتروشیمی داریم که منتظر فاینانس هستند. پتروشیمی های بوشهر، هنگام و سبلان با باز شدن ال سی شان فعال شده اند.
 
وی ادامه داد:‌ 36 طرح با 60 میلیون تن ظرفیت داریم که نیاز به 41 میلیارد دلار سرمایه دارد که این طرح ها اکثرا با خوراک گاز هستند.
 
شعری مقدم از برنامه احداث 4 قطب جدید پتروشیمی در منطقه ویژه پارسیان؛ بندر جاسک، چابهار و ایرانشهر خبر داد و گفت:‌ در برنامه جدید ما کمتر از اوره و آمونیاک در توسعه پتروشیمی استفاده می کنیم و به سمت GTP می رویم که به زنجیره ارزش افزوده کمک زیادی می کند.
 
شعری مقدم از تدوین اساسنامه برای صندوق سرمایه گذاری پتروشیمی خبر داد و گفت:‌ این صندوق می تواند مبنای سرمایه گذاری بانک ها، سرمایه گذاران خرد و مردم باشد.
وی افزود: تا پایان این ماه اساسنامه تشکیل صندوق پتروشیمی توسط بورس تحویل می شود.
 
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه اکنون تنها 20 درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، گفت:‌ پتروشیمی دماوند که یوتیلیتی فاز دو عسلویه را تأمین می کند به 4.5 میلیارد دلار نیاز دارد و در حال مذاکره هستیم تا 80 درصد سهام آنرا به ذینفعان طرح واگذار کنیم.
 
شعری مقدم تصریح کرد: سرمایه گذاران خواهان این هستند که قیمت خوراک و نحوه تغییرات آنرا برای 15 سال آتی مشخص کنیم که ما در این زمینه تلاشهایی را آغاز کرده ایم اما تا امروز به هیچ نتیجه قطعی نرسیدیم.
 
وی افزود:‌ در سال گذشته 40 میلیون تن تولید داشتیم که از فروش آن 11 میلیارد دلار فروش داخلی و 9 میلیارد دلار فروش خارجی محصولات پتروشیمی درآمد داشت.
 
معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در صورت فعال عمل نکردن بخش خصوصی، طرح ها به دولت بازگردانده می شود، گفت: این راه غیرقابل بازگشت است و نمی توانیم طرح ها را از بخش خصوصی پس بگیریم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار