کارشناسان معتقدند

همکاری های اقتصادی "چین و کشورهای آفریقایی" زمینه ساز رشد اقتصادی جهان

کارشناسان می گویند همکاری های اقتصادی چین و کشورهای آفریقایی علاوه بر آنکه به نفع دو طرف است زمینه ساز رشد بیشتر اقتصادی جهان نیز خواهد شد.

 به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شینهوا، بر اساس اعلام کارشناسان همکاری های چین و کشورهای آفریقایی علاوه بر انکه سطح همکاری اقتصادی بین آنها را افزایش خواهدداد، زمینه ساز توسعه دو جانبه و در مقیاسی گسترده زمینه ساز رشد اقتصادی بیشتر برای کل جهان خواهد شد.

"لی کچیانگ" نخست وزیر چین در سفر به چند کشور آفریقایی بر موضوعات و بخش هایی اقتصادی مانند صنایع، امور مالی، کاهش فقر، حفاظت از محیط زیست، مبادلات فرهنگی و برقراری صلح و امنیت در کشورهای قاره آفریقا تاکید کرد.

چین برای اینکه زمینه رشد اقتصادی کشورهای آفریقایی را بیشتر فراهم کند در نظر دارد میزان سرمایه گذارها را در کشورهای این قاره را افزایش دهد.

"هو جیانگو" مدیر آکادمی همکاری های تجاری و اقتصادی بین المللی چین دراین باره می گوید: چین و کشورهای آفریقایی در طول سال های اخیر همواره سطح روابط اقتصادی و تجاری خود را افزایش داده اند و این امر با وجود بحران مالی بین المللی که در فاصله سال های 2008 تا 2011 بر جهان حاکم بود زمینه را برای رشد اقتصادی دو طرف فراهم کرد.

در سال 2013 حجم مبادلات تجاری چین و کشورهای آفریقایی به 210 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید در حالی رقم این شاخص در سال 1965 تنها 250 میلیون دلار بود. از این نظر چین بزرگترین شریک تجاری قاره آفریقا به حساب می آید.

چین در سال گذشته بیش از 25 میلیارد دلار در کشورهای مختلف آفریقایی سرمایه گذاری کرد و هم اکنون بیش از دو هزار و 500 شرکت چینی در این قاره فعالیت های اقتصادی و تجاری انجام می دهند.

سرمایه گذاری های چین در آفریقا نقش مهمی در رشد اقتصادی آن ایفا کرده است. به طوری که این قاره با حدود یک میلیارد نفر جمعیت؛ هم اکنون در سال حدود دو هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد.

میانگین رشد اقتصادی قاره آفریقا نیز اکنون حدود پنج درصد است که در میان کشورهای جهان رشد اقتصادی قابل توجهی به حساب می آید. به عبارت بهتر؛ از 10 کشوری که بیشترین رشد اقتصادی را هم اکنون در جهان دارند شش کشور آنها آفریقایی هستند.

 به باور "هو"، سرمایه گذاری های مشترک در طرح های توسعه ای و زیر ساختی و کمک های مالی چین به کشورهای آفریقایی در آینده نیز به گونه ای پایدار ادامه خواهد داشت و این امر به نفع اقتصاد چین و کشورهای آفریقایی و جهان خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار