کاهش 50 درصدی موارد جدید مبتلا به "تالاسمی ماژور" در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

با انجام مداخلات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و ارتقاء آگاهی‌های خانواده‌ها تعداد موارد متولدان جدید مبتلا به تالاسمی شدید در 10 سال گذشته 50 درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ معاون فنی مرکز بهداشت استان سیستان و بلوچستان  با بیان این مطلب گفت: حوزه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از سال 1376 ، با عزمی راسخ در راستای آگاه سازی خانواده‌ها و کمک به تولد فرزندان سالم و کاهش موارد متولدان مبتلا به تالاسمی شدید گام برداشت.

دکتر حمید محمدی  افزود: این دانشگاه  با یک اقدام جهاد گونه موفق شد تا با تقویت و تثبیت نظام مراقبت و انجام خدمات مشاوره ژنتیک، از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی شدید پیشگیری کند.

وی ادامه داد: میزان انتظار کشوری بروز تالاسمی 4 مورد در 1000 تولد زنده است که خوشبختانه این تعداد در استان سیستان و بلوچستان به 2 در 1000 مورد کاهش یافت.

وی تصریح کرد: راه اندازی آزمایشگاه ها و مراکز مشاوره ژنتیک در مرکز و جنوب استان ، آموزش تمامی مشاوران و کارشناسان آزمایشگاههای رفرانس شهرستان ها ، تهیه و پخش برنامه های تلویزیونی به زبان محلی و آموزش چهره به چهره به خانواده ها با همکاری داوطلبان سلامت از جمله اقداماتی است که در شانزده سال گذشته  منجر به موفقیت دانشگاه در کاهش موارد ابتلاء جدید شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه با وجود مجموع اقدامات صورت گرفته ، همچنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیشترین موارد بروز بیماری تالاسمی را در کشور دارد گفت: عدم ثبت برخی  ازدواج های سنتی باعث شناسایی نشدن زوج های مشکوک و ناقل تالاسمی می شود به طوریکه در بررسی صورت گرفته توسط محققان دانشگاه، این موضوع علت بروز یک مورد از هر 4 مورد متولد مبتلا به تالاسمی در جنوب استان بوده است.

دکتر محمدی افزود: برخی خانواده ها نیز بنا به اعتقادات خود از سقط جنین مبتلا به تالاسمی شدید، که توسط آزمایش های دقیق ژنتیکی تشخیص داده می شود، جلوگیری می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با ارتقاء آگاهی های خانواده ها همزمان با ارتقاء امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی، موردی از تولد نوزاد مبتلاء به تالاسمی شدید در استان نداشته باشیم.

براساس این گزارش؛ بیماری تالاسمی ماژور یا شدید یک بیماری ژنتیکی ارثی است که از پدر و مادر مبتلا به تالاسمی مینور یا خفیف به جنین آنان به ارث می رسد .امروزه با مشاوره و انجام آزمایشات ساده قبل از ازدواج یا آزمایشات تشخیص قبل ازتولد در ماههای اول بارداری، به تمامی زوجین امکان تولد کودک سالم داده می شود.

گفتنی است: شهرهای زاهدان، خاش، سراوان، کنارک و چابهار تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، شهر های زابل، زهک و هیرمند تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرهای ایرانشهر، سرباز و نیکشهر تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر می باشند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تالاسمی ، ماژور ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.