عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نسبت به روند روز افزون آلوده سازی دریای خزر بویژه از طریق شیرابه های زباله و فاضلاب های خانگی و صنعتی هشدار داد

  شمس الله شریعت نژاد ˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت : اکنون ورود انبوه آلاینده های زیست محیطی شامل شیرابه زباله، فاضلاب خانگی، صنعتی، تجاری، سموم کشاورزی و پساب واحدهای تولیدی به داخل رودخانه ها و سپس به دریای خزر نگران کننده است.

وی با اشاره به تاثیر مخرب آلاینده ها در نابودی اکوسیستم دریای خزر ، افزود : با ادامه چنین روندی هر اتفاق نگران کننده ای را برای این دریای خزر باید انتظار بکشیم که یکی از آنها سرنوشتی است که دریاچه ارومیه دچار آن شد.

نماینده مردم تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس گفت : طرح جمع آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب بویژه در شمال کشور که اجرای آن ازحدود دو دهه پیش با هدف جلوگیری از آلودگی محیط زیست و آب های زیر زمینی و حفظ اکوسیسم دریای خزر آغاز شد ، تاکنون به علت کمبود اعتبار به پایان نرسیده است.

وی افزود : دولت از محل بودجه سال جاری کشور برای شتاب بخشی به اجرای طرح شبکه فاضلاب شهری اعتباراتی را در نظر گرفت که کافی نیست.

شریعت نژاد گفت : دولت و مجلس شورای اسلامی قبل از اجرای طرح های زیرساختی در کشور ابتدا باید حفظ طبیعت ، آب و خاک در برخی از استان ها بویژه شمال کشور را در اولویت قرار دهند.

وی افزود : با پی گیری نمایندگان مجلس و مسوولان نهادهای ذیربط تلاش می شود تا با افزایش اعتبار از منابع دیگر روند اجرای طرح جمع آوری و دفع فاضلاب خانگی و صنعتی در مازندران در سال جاری شتاب گیرد.

طبق آمار منابع رسمی اکنون سالانه 400 میلیون متر مکعب انواع آلاینده ها در شمال کشور تولید می شود که فقط 40 درصد آن تصفیه و بقیه به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دریای خزر می ریزد.

همچنین روزانه بیش از دو هزار تن زباله تولیدی استان های شمالی در عرصه های جنگلی به صورت غیربهداشتی دفع می شود.

طبق گزارش نهادهای رسمی ، 80 درصد مسافران و گردشگران برای استفاده از دریا به مازندران سفر می کنند/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.