دور چهارم مذاکرات هسته‌ای وین/57

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای: زیاده‌خواهی طرف مقابل مانع از پیشرفت جدی در مذاکرات شد

ک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: اتفاق نظر نداشتیم. در مجموع جریان مذاکرات در جریان است و هر دو طرف مذاکرات را با جدیت ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: چهار روز مذاکرات نفس‌گیر داشتیم.

وی گفت: اتفاق نظر نداشتیم.  در مجموع جریان مذاکرات در جریان است و هر دو طرف مذاکرات را با جدیت ادامه می‌دهند.

این منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به اینکه با طرف مقابل اتفاق نظر وجود ندارد گفت: اختلافات نظر بسیار زیاد است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دو دیداری که قرار است در خرداد ماه برگزار شود، تنظیم شده است یا خیر گفت: دو دیدار در خرداد ماه داریم اما هنوز تاریخ آن قطعی نشده است.

این منبع اگاه گفت: پیشرفت خاصی در این دور از مذاکرات وجود نداشته و در مذاکراتی به این سختی اختلاف نظر طبیعی است.

وی تاکید کرد: میان اعضای 1+5 دیدگاه واحدی وجود ندارد. ما دوست داریم با گروهی صحبت کنیم که نظر واحد داشته باشند.

این منبع آگاه با اشاره به خواسته‌های طرف مقابل گفت: خواسته‌های آن‌ها از حد معقول فراتر رفته است.

وی با اشاره به عدم برگزاری کنفرانس خبری ظریف و اشتون گفت: دلیلی برای کنفرانس مطبوعاتی وجود ندارد، زیرا دو طرف به جمع‌بندی خاصی نرسیده‌اند و متنی را نیز ننوشته‌اند.

این منبع آگاه افزود: مذاکرات همچنان ادامه دارد و طرفین نیز با جدیت به آن ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد: ما در این دور از مذاکرات پیشرفت جدی نداشتیم اما ایم امری غیر طبیعی نیست، چرا که مباحث بسیار جدی در موضوعات کلیدی‌تری انجام شده و تا زمانیکه در این خصوص به توافق نرسیم، نگارش متن شروع نخواهد شد.

این مبع آگاه در خصوص گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها اظهار داشت: این‌ها براساس حدسیات صورت گرفته و کمکی به مذاکرات نمی‌کند.

وی تاکید کرد: هیئت ایرانی با قاطعیت تمام، روی خطوط قرمز خود ایستادگی کرده است؛ خطوط قرمز ما از ابتدای ژنو تا اکنون تغییری نداشته و در راستای تثبیت حقوق هسته‌ای ایران، هیچ سازشی صورت نخواهد گرفت.

این منبع آگاه ادامه داد: خطوط قمرز نظام، قابل سازش نیست و ما در برابر هرگونه زیاده‌خواهی ایستادگی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در این مذاکرات، به دلیل زیاده‌خواهی طرف مقابل، پیشرفت جدی صورت نگرفت.

این منبع آگاه اظهار داشت: تا زمانی که بر اساس توهمات و نه بر اساس واقعیات در صحنه مذاکره نشود، رسیدن به تفاهم مشکل خواهد بود.

وی افزود: ما ناامید نیستیم چرا که در صورت حسن نیت در طرف مقابل، ادامه پیشرفت در مذاکرات وجود دارد و هیچ مسئلبه لاینحلی نیست که نتوان برای آن راه حل پیدا کرد.

این منبع آگاه ادامه داد: آماده‌ایم تمام نگرانی‌های معقول طرف مقابل را نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برطرف کنیم اما به کسی اجازه نمی‌دهیم به بهانه رفع نگرانی‌ها، اهداف دیگری را دنبال کند.

وی در خصوص رفع تحریم‌ها خاطرنشان کرد: بر اسا توافق ژنو، هر راه حلی باید منجر به رفع تحریم‌ها شود و اساسا تحریم‌ها قابل تفکیک از یکدیگر نیستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار