در راستای کارشکنی در توافق جامع؛

سناتور ارشد سنا مصوبه‌ای را مطرح کرده که به کنگره حق می‌دهد به توافق هسته‌ای ایران رای عدم اعتماد بدهد

یک سناتور جمهوری خواه در آمریکا تلاش می کند با تصویب مصوبه ای، به سنا این حق قانونی را بدهد که در صورت لزوم بتواند توافق احتمالی با ایران بر سر مساله هسته‌ای را رد کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی بیست، سناتور "باب کورکر" تلاش دارد برای آخرین بار برای تصویب قانونی تلاش کند که بر اساس آن کنگره حق رای دادن بر سر توافقی را خواهد داشت که دولت آمریکا با دولت ایران در حال مذاکره بر سرش هستند.

کورکر اصلاحیه ای را مطرح کرده است که به کنگره حق می دهد رای عدم اعتماد به توافق ایران و آمریکا بر سر برنامه اتمی ایران را بدهد. این اصلاحیه همچنین به کنگره حق می دهد تا مقامات دولت آمریکا را برای ادای توضیح در خصوص توافق به کمیته های تخصصی بیاورد.

وی همچنین پنجشنبه آینده اصلاحیه ای را نیز به کمیته روابط خارجی سنا ارائه می کند که در آن به مسائل امنیتی بین آمریکا و اسرائیل رسیدگی می کند.

کورکر گفته است باید با این مساله روبرو شویم؛ کنگره در این خصوص کاملا بی اطلاع مانده است و مساله ای که مهم تر از اسرائیل و مذاکره بر سر سلاح اتمی ایران باشد، برای من قابل تصور نیست. امید می رود بسیاری از دمکرات ها نیز این مساله که ما نیز باید دست کم حق اظهار نظر در این خصوص را داشته باشیم، موافق باشند.

سنا پیشتر نیز تلاش کرده بود تا حق نظر نهایی درباره توافق احتمالی دولت اوباما و ایران را به دست آورد. یک گروه از دو حزب حاکم در آمریکا تلاش داشتند شرایطی را برای توافق نهایی در نظر بگیرند و قانونی را آماده کنند تا در صورت شکست گفتگوها، تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال شود. با تلاش های عمده ای که از سوی دولت اوباما، دمکرات ای عمده و گروه های لابی از جمله ایپک از حمایت از این طرح عقب نشینی کردند و طرح به رای گذاشته نشد. 

کورکر می گوید این طرح جدید می بایست قابل ارائه باشد زیرا فقط مستلزم رای دادن و ارائه توضیح است و هیچ شرطی را برای توافق نهایی تحمیل و تحریم جدیدی را پیش بینی نمی کند. با این حال وی نمی داند واکنش دولت آمریکا یا دمکرات های سنا به این مساله چه می تواند باشد.
وی می گوید ما تحریم های تازه ای را اضافه نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم خود را به مذاکرات وارد کنیم. ما فقط می خواهیم قدرت نظر دادن روی آن را داشته باشیم. از این رو این امر باعث کاهش توان آنان برای مذاکره نمی شود. این فقط فرصتی است برای کنگره تا ارزیابی خود از این مذاکرات را بیان کند.

"کورکر" در کنار برخی دیگر از سناتورها باور دارند توافق نهایی با ایران می‌بایست شامل برچیده شدن بخش هایی از زیرساخت های مربوط به سانتریفوژها باشد. 

وی گفت بدون اقدامات کنگره، ما امروز در موقعیت فعلی نبودیم از این رو باور دارم کنگره نیز می بایست بتواند زمانی که توافق نهایی به دست آمد، روی آن نظر بدهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار