به مناسبت هفته میراث فرهنگی؛

برگزاری نمایشگاه "چهره نگاری دوره قاجار" در موزه جهان نما

به مناسبت روز جهانی موزه و هفته بزرگداشت میراث فرهنگی، نمایشگاه چهره نگاری دوره قاجار از تاریخ 27 اردیبهشت تا 10 خرداد در گالری نمایشگاههای ادواری موزه جهان نما برپا شده است.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در این نمایشگاه مجموعه ای از نقاشی های دوره قاجار با مضمون چهره نگاری از شاهان قاجار همچون تصویر محمدشاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و برخی از رجال دوره قاجار که همگی متعلق به مخازن این مجموعه هستند برای نخستین بار به نمایش گذاشته شده اند.

این آثار کار نقاشان به نامی چون ابوالحسن غفاری (صنیع الملک)، ابوتراب غفاری، عبدالله خان نقاش باشی و غیره است.

مکتب نقاشی قاجار به آثار نقاشی اطلاق می‌شود که از دوره زندیه شروع شده و تا دوره قاجار و کمی پس از آن ادامه یافته است. این شیوه به عنوان سبکی منسجم و مکتبی متشکل در نقاشی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این شیوه بیشتر از تلفیق ویژگی‌های هنر نقاشی سنتی ایرانی با عناصر و شیوه‌هایی از نقاشی اروپایی شکل گرفته است. 

موضوعات آثار نقاشی این دوره را می‌توان به چند گروه مجزا شامل منظره‌سازی، شمایل‌نگاری، صحنه‌های رزم و بزم، رقص و حرکات موزون، بندبازی و موضوعاتی که با شعر و ادبیات فارسی پیوند دارند تقسیم کرد. به جز استادان این هنر، نقاشان در کوچه و بازار نیز به طراحی چهره می‌پرداختند. برخی از آثار نقاشی این دوره نیز با تاثیر از عوالم عرفانی نقش بسته‌اند.

یکی از موضوعات پر اهمیت نقاشی دوره قاجار چهره‌نگاری است که برای نصب در اماکن رسمی و دولتی انجام  می‌شده است. به عنوان مثال نقش چهره، در حالت نشسته روی صندلی، ایستاده تمام قد، دو زانو در حالت نشسته با پشتی و مانند از نقاشی های مرسوم دردوره قاجار بوده است. البته این نقاشی‌ها ویژه پادشاهان قاجار، شاهزادگان، وزرا و دیگر وابستگان به دربار است. در این چهره‌پردازی‌ها پرداختن به جزئیات چهره و نیز توصیف شخصیت در درجه اول اهمیت قرار داشت.

علاقه مندان جهت بازدید از نمایشگاه یاد شده می توانند تا 10 خرداد ماه به موزه جهان نمای مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.