عراقچی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بسیاری از گزینه‌ها مدت‌هاست از روی میز خارج شده است/ توضیح پیرامون مسئله چاشنی‌های انفجاری در مذاکرات

عضو تیم هسته‌ای کشورمان گفت: خیلی از گزینه‌ها مدت‌هاست که از روی میز خارج شده، اما اگر منظورتان این است که موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای در مذاکره قرار بگیرد به هیچ وجه این طور نخواهد بود، ما فقط در موضوع هسته‌ای مذاکره می‌کنیم، وارد هیچ موضوع دیگری نخواهیم شد، به خصوص برنامه‌ها، سیستم‌ها و تجهیزات دفاعی کشور به هیچ وجه موضوع مذاکره نخواهد بود.

"سیدعباس عراقچی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، اظهار داشت: مذاکرات نه به بن‌بست خورده و نه با شکست مواجه شده است، فقط پیشرفت نداشته است.

وی ادامه داد: نباید انتظار داشت مذاکره‌ای که دارای این همه موضوعات متعدد و پیچیده باشد همه چیز به سرعت و به خوبی در آن پیش رود.

عراقچی با بیان اینکه ما ادوار گذشته مذاکرات را به بحث‌های کلی گذراندیم، تصریح کرد: ما انتظار داشتیم که در دور چهارم مذاکرات که درحقیقت دور اول مذاکرات جدی بود وارد نگارش متن شویم اما در عمل دیدیم که هنوز زود است، هنوز باید مذاکرات ادامه پیدا کند و تصمیم گرفتیم که بحث‌های بیشتری دراین خصوص داشته باشیم.

عضو تیم هسته‌ای کشورمان افزود: ما در هیچ یک از مذاکرات پیشرفت ملموسی نداشتیم اما به این معنا نیست که مذاکرات شکست خورده؛ مذاکرات ادامه دارد و بن بست هم هنوز نیست امیدوار هستیم که در دور بعدی بتوانیم پیشرفت کنیم.
 
عراقچی در رابطه با برخی جوسازی‌های رسانه‌ای از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی پیرامون عدم پیشرفت مذاکرات، اظهار داشت: من توصیه می‌کنم که خیلی به این گمانه‌زنی‌هایی که صورت می‌گیرد و به ادعاهایی که بیشتر جنبه رسانه‌ای و ژورنالیستی دارد توجهی نشود.

وی ادامه داد: به هر حال مذاکرات سختی است، موضوعات متنوع، پیچیده و رسیدن به یک تفاهم در مورد همه آن‌ها کار سختی است که مذاکرات در این فضا پیش می‌رود؛ گمانه‌زنی‌ها به ویژه‌ آن‌هایی که خارج از کشور است بعضا با اهداف خاصی صورت می‌گیرد، بعضی‌ها سعی می‌کنند امیال خودشان را به اسم آن چه داخل مذاکره می‌گذرد، به طرف‌های دیگر تحمیل کنند، نباید اهمیتی برای آن‌ها قائل شد.
 
عضو تیم هسته‌ای کشورمان در رابطه با پایان مدت زمان گام اول مذاکرات تا 30 تیر، تصریح کرد: تلاش ما و طرف مقابل این است که تا قبل از 30 تیر که گام اول به پایان می‌رسد توافق نهایی را جمع بندی کرده باشیم.

وی ادامه داد: امیدوارم این مهم محقق شود، اما اگر هم نشود آخر دنیا نیست، ما به مذاکره ادامه خواهیم داد، مجبور می‌شویم که گام اول توافق ژنو را برای یک بار دیگر تمدید کنیم، چون مهلت مذاکرات گام نهایی را یک سال معین کردیم، بنابراین برای یک شش ماه دیگر می‌توانیم گام اول توافق ژنو را تمدید کنیم، اما امیدوارم که لزومی پیدا نکند.
 
عراقچی درباره علت عدم برگزاری نشست مشترک ظریف واشتون پس از پایان مذاکرات، افزود: در آن جا توضیح داده شد زمانی که پیشرفتی در مذاکرات نباشد، بالطبع نشست مشترک هم خیلی معنا پیدا نمی‌کند وگرنه اینگونه نبود که کسی تمایل پیدا نکند، ضرورتی وجود نداشت، ما در کوران یک مذاکرات سخت هستیم و ترجیح بر این است وقتی پیشرفتی حاصل می‌شود آن زمان صحبت کنیم.
 
معاون وزیر خارجه درباره تاریخ مذاکرات بعدی و محل برگزاری این نشست، اظهار داشت: در رسانه‌ها آمده که مذاکرات از 26 تا 30 خرداد یا 16 تا 20 ماه ژوئن در وین خواهد بود.
 
عراقچی پیرامون مبحث برگزاری دور آتی مذاکرات در سطح مدیران سیاسی، تشریح کرد: مذاکرات بعدی هم مشابه همین چهار دور گذشته است، هیئت‌های دو طرف به ریاست ظریف و اشتون خواهد بود، هیئت اشتون متشکل است از مدیران سیاسی شش کشور مذاکره کننده که بعضی از این مدیران سیاسی عنوان معاون وزیر و برخی نیز عنوان "political director" که بسته به وزارت خارجه‌های مختلف فرق می‌کند دارند، در هیئت مذاکره‌کننده وزیر خارجه نیز بنده، "تخت‌روانچی" و دیگر دوستان حضور داریم.
 
معاون وزیر خارجه درباره خبر منتشر شده از سوی "آسوشیتدپرس" مبنی بر اینکه کاخ سفید اعلام کرده همچون گذشته همه گزینه‌ها روی میز است" و در پاسخ به این سوال که همه گزینه‌ها شامل فعالیت موشکی و حقوق بشر می‌شود و آیا قرار است راجع به این موضوعات نیز در مذاکرات گفتگو کنید؟ اظهار داشت: آن چه که گفته می‌شود همه گزینه‌ها روی میز است معمولا اهداف و منظور دیگری دارند که خودشان هم می‌دانند به هیچ وجه صورت واقعی نمی‌تواند پیدا کند.

وی ادامه داد: همه گزینه‌ها روی میز نیست، خیلی از گزینه‌ها مدت‌هاست که از روی میز خارج شده، اما اگر منظورتان این است که موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای در مذاکره قرار بگیرد به هیچ وجه این طور نخواهد بود، ما فقط در موضوع هسته‌ای مذاکره می‌کنیم، وارد هیچ موضوع دیگری نخواهیم شد، به خصوص برنامه‌ها، سیستم‌ها و تجهیزات دفاعی کشور به هیچ وجه موضوع مذاکره نخواهد بود.
 
عراقچی پیرامون خبر منتشر شده از سوی رویترز مبنی بر اینکه توضیحات ناقص ایران راجع به چاشنی‌های انفجاری یکی از دلایل بی‌نتیجه بودن مذاکرات بوده و در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه  آیا این موضوع در مذاکرات مطرح شد یا خیر، اظهار داشت: این مسئله از همان گمانه‌زنی‌هایی است که صرفا جنبه ژورنالیستی و داستان پردازی‌های رسانه‌ای دارد.

وی ادامه داد: بحث چاشنی‌های انفجاری یک سوال قدیمی است که آژانس از ما داشته و ربطی هم به مذاکرات هسته‌ای ندارد، این مسئله یک موضوع میان ما و آژانس است، ما براساس توافقی که سال گذشته با "آمانو" در تهران انجام دادیم، یک به یک به این موضوعات پرداخته و جواب می‌دهیم.

عراقچی افزود: مسئله چاشنی‌های انفجاری و ادعایی که می‌شد ایران از آن در جهات مختلف استفاده کرده هیچ کدام صحت ندارد آژانس سوالاتی داشت که ما آن سوالات را پاسخ دادیم، براساس آن پاسخ‌ها باز سوالاتی مطرح کردند که ما پاسخ دادیم فکر می‌کنم موضوع به سرانجام برسد.
 
معاون وزیر خارجه در پایان تاکید کرد: اصلا این موضوع، موضوع مذاکرات ما با 1+5 نیست این موضوعی بین ما و آژانس است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار