رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه مطرح کرد؛

شعار امسال وظیفه خطیری برای ما در سازمان میراث فرهنگی گذاشته است

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی که از سوی رهبر معظم انقلاب نام گذاری شده وظیفه خطیری بر گردن ما در سازمان میراث فرهنگی گذاشته است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران ؛ مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی کشور در مراسم روز بزرگداشت موزه‌ها و تقدیر از فعالان عرصه موزه ضمن تبریک به مناسبت این روز عنوان کرد: امیدوارم موضوعات مربوط به میراث فرهنگی کشورمان تنها معطوف به یک روز، یک ماه و یک هفته نباشد بلکه همیشه به آن توجه شود.
 
وی ادامه داد: امسال سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی رهبر معظم انقلاب نام‌گذاری شده و این عنوان وظیفه خطیری را برای ما در سازمان میراث فرهنگی گذاشته است البته همکاران من تلاش خواهند کرد که  به این وظیفه خود عمل کنند.
 
سلطانی گفت: هنوز علاقه‌مندان و باستان‌شناسان زیادی هستند که از آرامش خود می‌گذرند تا گذشته این مملکت را جاودان نگه دارند.
 
 
بی‌توجهی به میراث فرهنگی مشکلات کم آبی،‌خشکسالی، آلودگی شهرها را بوجود آورده است


محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در ادامه مراسم عنوان کرد: برای رسیدن به وفاق ملی و همزیستی با سایر ملل تنها راه، درک میراث فرهنگی و مزیت‌های تاریخی و طبیعی آن مردمان است.
 
وی ادامه داد: ایران سرزمین تنوع فرهنگی بر پایه تنوع اقلیمی است ما در محدوده بسیار کوچک گستره عظیمی از پدیده‌های فرهنگی را دارا هستیم، برای همین بزرگداشت میراث فرهنگی ایران تفاوتی آشکار و بارز با سایر فرهنگ‌های جهان دارد، زیرا ما از میراثی سخن می‌گوییم که استمرار حیات یافته و بدون انقطاع بندهای متوالی را تا به امروز به یکدیگر پیوند داده است.
 
طالبیان تصریح کرد: فرهنگ ایرانی ریشه در اعماق تاریخ بشریت دارد پهنه‌ای که با نام ایران فرهنگی می‌شناسیم، از مرزهای چین تا ساحل مدیترانه گسترده است و در جای جای خود نمونه‌های برجسته‌ای از فرهنگ غنی را زنده و سرزنده حفظ کرده است.
 
این فرهنگ آنچنان ریشه‌دار و معتبر است که قرقیز و ازبک و ترک ، عرب، هند، پاکستان با افتخار از تجلیات آن و تحت همان نام‌های فارسی به عنوان مواریث فرهنگی برجسته خود یاد می‌کنند و به داشتن آنها می‌بالند.
 
وی عدم توجه به میراث فرهنگی را مشکلات اصلی کم آبی، خشکسالی، آلودگی شهرها خواند و بیان کرد: شناخت و آگاهی از میراث فرهنگی باعث می‌گردد که همه پروژه‌های ملی و توسعه‌ای با حداکثر بهره‌وری و کمترین خسارت مادی و معنوی مبتنی بر توسعه پایدار صورت پذیرد، بنابراین میراث فرنگی خود سکان‌دار توسعه پایدار و متعادل است.
 
طالبیان اظهار داشت: هدف از برگزاری روز جهانی موزه نه تنها آگاهی افزایی جامعه از ارزش‌ها،‌ اهمیت‌ها و جنبه‌های مختلف میراث فرهنگی است بلکه توجه مردم به حفاظت و صیانت از داشته‌ها و هویت فرهنگی آنها است در واقع جریان سازی یا رواج گفتگو و تعامل فرهنگی بین  دست اندرکاران ،‌کارشناسان و مردم است.
 
وی خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی پایه و اساس تمام فعالیت‌ها و تلاش‌های یک ملت در تمامی ابعاد آن را شکل می‌دهد و تکیه‌گاه ملت‌ها برای نیل به آینده بهتر است.
 
در سالیان نه چندان دور به مناسبت هفته میراث فرهنگی شعاری متداول گردید که بیانگر نیت تمامی دوستداران فرهنگ تاریخی و ایران اسلامی است.
 
آینده از آن ملتی است که گذشته خود را می‌شناسد. این گذشته نه برای افتخار و فخرفروشی بلکه برای رسیدن به فردای بهتر است.
 
بدون وجود موزه‌ها نمی‌توانیم به حیات سیاسی، اجتماعی و معنوی خود ادامه دهیم

محمد رضا کارگر مدیرکل موزه‌ها در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران عرصه موزه عنوان کرد: ما باید برای جاودانه‌شدن موزه‌ها ادیان الهی را نیز وارد موزه کنیم چرا که راه حیات‌بخشی هر جامعه فقط موزه است.
 
وی ادامه داد: موزه‌های نسل پنجم موزه‌هایی هستند که علاوه بر حفاظت، تلاش می‌کنند تا به دغدغه‌های جامعه هم فکر کنند.
 
 
کارگر تصریح کرد: این سال‌ها تنها موزه‌ها خودشان را برای بازدید کنندگان آماده می‌کردند و نمی‌توانستند تأثیرات مفهومی خود را بگذارند. بنا به توصیه رییس میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی موزه باید در جریان زندگی مردم قرار بگیرد.
 
وی گفت: بدون وجود موزه نمی‌توانیم به حیات سیاسی و اجتماعی و معنوی خود ادامه دهیم موزه به بنا نیاز ندارد بلکه باید مؤثر باشد.
 
کارگر اظهار داشت: من امروز اعلام می‌کنم تا وقتی که موزه با طرحی تأثیرگذار ارائه نشود موزه‌ای را افتتاح نخواهم کرد چرا که به طور حتم موزه باید تأثیر محتوایی بر روی بازدید کننده داشته باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم شعار هر خانواده با یک موزه را محقق سازیم تا خانواده‌ها به جای نگهداری از کریستال‌های خارجی آثار فرهنگی و یادگاری‌های خودمان را نگه‌داری کنند.

ما دچار آلزایمر فرهنگی شدیم


سید محمد بهشتی مشاور ارشد رییس سازمان میراث فرهنگی در این مراسم ضمن تبریک روز جهانی موزه‌ها عنوان کرد: وظیفه اصلی موزه‌ها حفاظت است و این امر بسیار مهمی بوده به ویژه در شرایط بحرانی اما در شرایط نرمال یک مشکل اصلی وجود دارد و آن است که ما دچار آلزایمر فرهنگی شدیم.
 
وی ادامه داد: ما فراموش کرده‌ایم که کی هستیم و شاید بعضی اوقات رفتارهایی از ما سر بزند که منجر به ضایعاتی شود ممکن است از سوی قصد نباشد اما کلیدی‌ترین مشکل ما فراموش کردن سرزمین‌ما است.

انتهای پیام/
برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، عزم ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار