کارشناس آمریکایی:

ایران در توافق موقت هسته‌ای با آژانس همکاری می‌کند/ عدم صدور بیانیه پس از نشست وین خبر خوبی بود

استاد دانشگاه "جرج تاون" واشنگتن با اشاره به بحران سوریه و برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد ایران در توافق موقت هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "پل پیلار" در گفتگو با شبکه تلویزیونی الحره در واشنگتن درباره نتیجه دیدار هیئت ائتلاف مخالفان نظام سوریه از آمریکا گفت: دولت باراک اوباما می خواهد به بخشی از گروه های مخالف نظام سوریه اعتبار بدهد. احمد الجربا رئیس ائتلاف به کاخ سفید رفت و مقامات آمریکایی دیدار نمادینی با وی داشتند. ناظران امور سوریه به گستردگی اختلافات میان گروه‌های مخالف نظام سوریه واقف هستند و در این وضع آمریکا قادر نیست حمایت قاطعی از مخالفان سوری داشته باشد. برخی از مخالفان خواهان مداخله نظامی آمریکا در سوریه هستند ولی این مداخله نظامی به حمایت افکار عمومی آمریکا وابسته است و رئیس جمهور اوباما بدون این حمایت قادر نیست در سوریه دست به اقدام نظامی بزند به ویژه آنکه سالها مداخله نظامی در عراق و افغانستان این ذهنیت را در میان افکار عمومی آمریکا ایجاد کرده است که مداخله نظامی در منطقه خاورمیانه سودی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا تسلیحات ضد هوایی خود را در اختیار مخالفان سوری قرار نمی دهد، گفت: این نگرانی جدی در آمریکا وجود دارد که این نوع کمک های تسلیحاتی در اختیار تروریستها در سوریه قرار گیرد. این نگرانی آمریکا به حق است چرا که شاهد این اشتباه خود در افغانستان در دهه نود میلادی قرن گذشته بوده است. 

وی در بخش دیگری از این برنامه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران در وین در پاسخ به این پرسش که دور چهارم مذاکرات وین به نتیجه‌ای نرسید و بر اساس این مذاکرات پیش بینی می‌شد که نگارش متن توافق نهایی آغاز شود ولی نشد، گفت: بر خلاف نشست های گذشته پس از پایان این مذاکرات هیچ کنفرانس خبری و بیانیه مشترک برگزار و صادر نشد و این مسئله نشانه خوبی است دال بر این که دو طرف این مذاکرات می خواهند جزئیات این مذاکرات سری بماند. در صورتی که نتیجه این کنفرانس بد بود شاهد آن می بودیم دو طرف یکدیگر را متهم می کردند ولی اظهارات  دو طرف میانه بوده است. دولت رئیس جمهور روحانی امیدوار است تا ماه ژوئیه آینده به توافق نهایی برسد و این تاریخ موعد نهایی توافق موقت است. دو طرف این مذاکرات تلاش می کنند درباره موضوعات دشوار این مذاکرات به ویژه درباره سطح غنی سازی اورانیوم و دوره زمانی این توافق به نتیجه برسند. ایران می‌خواهد دوره این توافق کوتاه باشد و سپس به مانند هر کشور هسته ای دیگر به رسمیت شناخته شود. ایران تاکید می کند باید در این دوره کوتاه همه تحریم ها لغو شود.

پیلار در پاسخ به این پرسش که آیا درخواست عربستان از وزیر خارجه ایران برای سفر به ریاض به معنای نگرانی عربستان از نزدیک شدن روابط ایران و غرب است، گفت: با وجود آنکه اختلاف نظرهایی میان ایران و عربستان درباره موضوعات منطقه وجود دارد ولی گفتگو میان این دو کشور مزایای زیادی دارد. عربستان سعودی به احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک توجه جدی دارد و این مسئله در درخواست ریاض از ظریف  برای سفر به عربستان تاثیرگذار بوده است. در صورتی که ایران و آمریکا به توافق کامل هسته ای برسند این وضع باعث عادی شدن روابط دو کشور خواهد شد  اما این عادی شدن ضرورتا به معنای حضور دیپلمات های آمریکایی در تهران نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که جنیفر روبین در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست نوشته است که ایران به تعهدات خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس توافق موقت هسته ای پایبند نبوده و دولت اوباما نیز از نقض تعهد ایران نگران است دست به اقدام نظامی علیه این کشور بزند، گفت: روبین در این مقاله ارزیابی اشتباهی داشته است چرا که آژانس در گزارش های متعدد خود به همکاری ایران اشاره می کند. بازرسان آژانس بیش از هر زمان دیگری از تاسیسات ایران بازدید کردند و این کشور به تعهدات خود در توافق موقت عمل کرده است. ایران غنی سازی بیست درصدی را متوقف و اورانیوم غنی شده بیست درصدی را رقیق سازی کرد و مراکز اورانیوم خود را تحت بازرسی قرار داده است.

پیلار در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا قادر است در دیگر موضوعات منطقه با ایران مذاکره کند، گفت: قدرت رئیس جمهور روحانی به رسیدن به توافق هسته ای موفقیت آمیز مرتبط است و در صورتی که این توافق برای روحانی حاصل شود وی قادر خواهد بود در دیگر موضوعات منطقه از نفوذ برخوردار شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار