اينديپندنت:

ارائه شواهد جديدی از همدستی ام آی پنج انگليس درشکنجه مظنونان

سرویس ام آی 5 انگلیس (سازمان اطلاعاتی و امنیتی انگلیس) به همدستی در شکنجه مظنونان به اقدامات تروریستی متهم است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران سرویس ام  آی پنج انگلیس به همدستی در شکنجه مظنونان به اقدامات تروریستی متهم است.

روزنامه ایندیپندنت امروز در اینترنت گزارش داد: پس از آنکه یکی از ساکنان سابق انگلیس نحوه ضرب و جرح خود به دست نیروهای امنیتی مصر را  که همکاری نزدیکی با انگلیس داشتند، تشریح کرد، سرویس اطلاعات و امنیت ام آی پنج انگلیس با ادعاهایی مبنی بر همدستی در شکنجه مظنونان به اقدامات تروریستی مواجه شده است.

"احمد دینی" 25 ساله ادعا می کند در فوریه امسال درحالیکه در زندان مصر تحت شکنجه قرار داشت، توسط یک عضو ام آی پنج مورد بازجویی قرار گرفت. این مسئله تضمین های سال گذشته آژانس های اطلاعات و امنیت انگلیس را مبنی بر اینکه دیگر در روند دستگیری غیرقانونی یا شکنجه مظنونان در کشورهای خارجی دخالت ندارد، به چالش می کشد.

در ماه نوامبر رئیس ام آی پنج در پارلمان انگلیس گفت که ماموران وی هرگز در شکنجه مظنونان مشارکت یا نسبت به آن اغماض نخواهد کرد. 

احمد دینی که پسر محمد سیاد باری دیکتاتور برکنار شده سومالی است، ادعا می کند طی هشت ماه حبس در زندان قاهره به کرات مورد ضرب و جرح و برهنگی قرار گرفت و تهدید شد  که به همسرش تجاوز می شود. وی همچنین ادعا می کند با صندلی الکتریکی تهدید به مرگ شد.

وی در نامه ای در زندان که بدست وکیلش رساند،‌ می گوید که امسال طی دوره حبس و شکنجه یک انگلیسی را در زندان ملاقات کرد که به نظر وی برای ام آی پنج کار می کرد و به او در ازای همکاری با سرویس امنیتی قول آزادی داد اما وی آن پیشنهاد را نپذیرفت.

دینی که تابعیت هلندی دارد اما دو دخترش ساکن انگلیس اند، ادعا می کند اولین بار بین سال‌های 2006  تا 2011که ساکن بیرمنگام بود، هدف اقدامات ام آی پنج قرار گرفت و آنقدر نگران شد که درباره آزار و اذیتش به رسانه ها شکایت کرد. 

وی در نامه اش به وکیلش "آندره سیبرگتس" در تشریح جزئیات شکنجه اش می گوید که در هفده فوریه 2014 اتفاقی بسیار عجیب رخ داد که درباره نقش سرویس مخفی انگلیس در آن صد در صد مطمئن است. وی می گوید یکی از ماموران سرویس مخفی انگلیس را ملاقات کرد که یک انگلیسی سفید پوست با لهجه لندنی بود و به او گفت که دولت هلند نمی تواند هیچ کاری برای او انجام دهد و به وی در ازای همکاری قول آزادی داد. 

دینی که چند هفته پس از سرنگونی دولت اخوان المسلمین در سال گذشته توسط آژانس امنیتی مصر دستگیر شد، می گوید مامور انگلیسی نیم ساعت با او صحبت کرد و گفت که درباره پیشنهادش عاقلانه تصمیم بگیرد. دینی می گوید، دو روز پس از آن ملاقات، نگهبانان مصری زندان او را به تماشای مردی بردند که به یک چوب بسته بودند و با شلنگ لاستیکی شلاق می زدند.

موسسه کِیج در انگلیس که بر ضد سو‌ء رفتارهای مرتبط با جنگ با تروریسم مبارزه می کند، می گوید این اولین گواه جدید دال بر همدستی انگلیس در شکنجه از سال 2008 است. این پرونده اکنون در کمیته حقوق بشر سازمان ملل مورد تحقیق قرار دارد.

"عاصم قریشی" مدیر تحقیقاتی موسسه کِیج می گوید، این مورد سوالاتی جدی را درباره نحوه رفتار دولت انگلیس با جامعه سومالی مطرح می کند و عملیات ایذایی ام آی پنج با احمد دینی منعکس کننده شکایات بسیار جوانان سومالیایی دیگر است.

وی افزود: دخالت ادعا شده انگلیس در بازداشت و شکنجه احمد دینی در مصر نشان می دهد متاسفانه تغییری در شیوه عمل دولت ما صورت نگرفته است.

احمد دینی مارس امسال بدون اتهام از زندان مصر آزاد شد اما در مسیر بازگشت به هلند بر اساس یک حکم بازداشت از آمریکا در استانبول دستگیر شد. وی هم اکنون در زندان ترکیه در انتظار درخواستهای بعدی آمریکا است که وی را به عضویت در سازمان تروریستی الشباب مستقر در سومالی متهم کرده است.

روز دوشنبه محمود دینی برادر 24 ساله احمد که ساکن بیرمنگام است به ایندیپندنت گفت که به نظر وی ماموران ام آی پنج با اقداماتشان در بازداشت و شکنجه برادرش در مصر دست داشتند.

سخنگوی سفارت مصر در لندن گفت که درباره این ادعاها تحقیق خواهد شد اما نمی تواند اظهارنظر کند. ام آی پنج از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد.

در ادامه این گزارش به موارد متعددی از ادعاهای مطرح شده درباره همدستی انگلیس در بازداشت مظنونان و انتقال آنها به کشورهای ثالث یا زندان گوآنتانامو و شکنجه آنها اشاره می شود. دولت انگلیس حتی در مواردی به زندانیان در زندان گوآنتانامو در ازای صرف نظر از ادعایشان درباره همدستی انگلیس در انتقال و شکنجه آنها پیشنهاد پول داده است.

هیئت گیبسون مسئول تحقیق درباره همدستی انگلیس در انتقال و شکنجه مظنونان در گزارش نهایی اش در سال2013 به این نتیجه رسید که دولت انگلیس و آژانس های اطلاعاتی آن در عملیات نقل و انتقال سری مظنونان دخالت داشتند که طی آن مظنونان ربوده و به نقاط مختلف جهان منتقل می‌شدند. طبق این گزارش، ماموران انگلیسی از زندانیانی بازجویی کرده بودند که می دانستند مورد سوء رفتار قرار داشتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار