رحمانی‌فضلی در نشست شورای اجتماعی:

24 دستگاه اجرایی باید در زمینه حجاب و عفاف وارد عمل شوند

وزیرکشور گفت: ما متوجه شرایط نگران کننده‌ای در زمینه حجاب درجامعه هستیم لذا انتظار است با توجه به قانونی که تصویب شده است 24 دستگاه اجرایی در این زمینه وارد عمل شوند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در نشست شورای اجتماعی کشور گفت: با توجه به روندی که در قضیه حجاب و عفاف وجود دارد و با توجه به نوع هجمه‌ای که با گسترش شبکه‌های اجتماعی با آن روبه رو هستیم انتظار می‌رود که اقدامات مناسبی در زمینه گسترش فرهنگ حجاب و عفاف انجام شود.
 
وی با اشاره به الگوسازی غرب در لباس و رفتار بانوان برای کشورهای مختلف تاکید کرد: ما متوجه شرایط نگران کننده ای در جامعه هستیم لذا انتظار است با توجه به قانونی که تصویب شده است 24 دستگاه در این زمینه وارد عمل شوند.

رحمانی فضلی در ادامه گفت: جلسه شورای اجتماعی، براساس مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور 24  دستگاه اجرایی که حول مسائل فرهنگی وظیفه دارند، برگزار شد. 

وی ادامه داد: این جلسه هر یک ماه یک بار در موضوعات خاصی که قبلا تهیه شده و کارگروه‌هایی روی آن‌ها کار کرده‌اند، برای هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و در ‌‌نهایت مصوبات این جلسه برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا خواهد بود. 

وزیر کشور با بیان اینکه موضوع نشست شورای اجتماعی امروز بحث عفاف و حجاب بود، گفت: گزارش‌هایی از طرف سازمان تبلیغات اسلامی تصویب و به نیروی انتظامی ارائه شد و جمع‌بندی گزارشات دستگاه‌های دیگر نیز به وزارت کشور سپرده شد. همه دستگاه‌ها در این جلسه اظهارنظر کردند. در این زمینه به دنبال این هستیم تا ارزش‌های دینی، اخلاق عمومی جامعه حفاظت شده و برای برقراری امنیت اجتماعی فعال‌تر عمل کنیم تا شاهد برخی از مظاهر نامناسب ارزشی و اخلاقی در جامعه نباشیم.
 
رحمانی‌ فضلی با تاکید بر اینکه برخی اقدامات قطعا ضروری خواهد بود، گفت: نیروی انتظامی با هوشمندی، هدف‌دار و با هدف‌های ایجابی مناسب موفقیت‌های زیادی کسب کرده و قرار بر این شده تا نیروی انتظامی با شبکه‌های ابتذال و گروه‌های سازماندهی‌شده برخورد کند. 

وی افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد تا دستگاه‌های فرهنگی از جمله صداوسیما، سینما، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط درخصوص ترویج فرهنگ اسلامی، فرهنگ دینی و حجاب فعالیت‌های بیشتری کنند. همچنین مقرر شد بازرسانی از طرف شورای اجتماعی وزارت کشور تعیین شوند تا به صورت ماهانه در همه دستگاه‌ها و موارد تعیین شده نظارت کنند و نهایتا نتیجه گزارشات را به شورای اجتماعی ارائه کنند. امیدواریم بتوانیم دغدغه جامعه ایران را در جامعه دینی رفع کنیم. 

وزیر کشور با بیان اینکه همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۹۵ درصد جامعه ایران به اخلاق، حفظ حرمت‌ها و کرامت دین اعتقاد دارند، گفت: باید به گونه‌ای ساماندهی کنیم که در جهت ارزش‌های دینی پیش برویم تا پایه‌های تمدن اسلامی را مبتنی بر اخلاق و ارزش‌های دینی و اعتقادات راسخ ایجاد کنیم. 

رحمانی‌ فضلی درباره نقش مردم در موضوع عفاف و حجاب گفت: در این جلسه دستگاه‌ها امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کردند و در وزارت کشور اعلام کردیم اگر سازمان‌های مردم‌نهادی تاسیس شوند که بتوانند به صورت ساماندهی‌شده و با رعایت قوانین، اخلاق عمومی مبنی بر ارزش‌های دینی و امر به معروف و نهی از منکر را به صورت نهادینه در جامعه گسترش دهند و نظارت کنند، ما نیز حمایت خواهیم کرد. 

وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گشت ارشاد با‌‌ همان رویکرد برای موضوع عفاف و حجاب در جامعه حضور خواهد داشت، گفت: یکی از وظایف نیروی انتظامی برای امنیت اجتماعی و مصونیت کل جامعه تعیین شده است و باید با مواردی از آسیب‌های اجتماعی که می‌تواند برای جامعه ناامنی و نگرانی ایجاد کند، برخورد کند. 

وی با بیان اینکه تاکید نیروی انتظامی بر انجام فعالیت‌های ایجابی است گفت: نیروی انتظامی مراکز مشاوره‌ای و مددکاری دارد. طبق آمار مطرح شد که سه‌چهارم مواردی که گشت ارشاد با آنان برخورد کرده، بدون تشکیل پرونده و با راهنمایی و ارشادات حل شده است. این برخورد‌ها برای ایجاد امنیت اجتماعی لازم است اما باید با مواردی که تحت عنوان شبکه‌های ابتذال هستند، برخورد شود. 

رحمانی فضلی افزود: چنانچه سازمان‌های مردم نهاد به صورت سازماندهی شده و با رعایت قوانین و اخلاق عمومی مبتنی بر ارزش‌های دینی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند و آن را در جامعه گسترش دهند، مورد حمایت وزارت کشور خواهند بود. نقش مردم در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی حول محور امر به معروف و نهی از منکر مهم است که این موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.  
 
وی ادامه داد: در وزارت کشور اعلام کرده‌ایم اگر سازمان‌های مردم نهادی تاسیس شوند که بتوانند به صورت سازماندهی شده و با رعایت قوانین ارزش‌های دینی امر به معروف و نهی از منکر را گسترش دهند، مورد حمایت خواهند بود.  
 
وزیر کشور خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در بحث درمان معتادان ۸۱ درصد کار به مردم و بخش خصوصی واگذار شده که این نشان دهنده این است هر کجا مردم به صحنه ورود کنند، کار با سرعت بیشتری پیش می‌رود.  
 
رحمانی فضلی گفت: هر کدام از سازمان‌های مردم نهاد که در حوزه نظارت عمومی، امنیت اجتماعی و امر به معروف با سازماندهی قانونمند فعالیت کنند مورد حمایت وزارت کشور خواهند بود.

وی بیان داشت: گشت ارشاد باید حضور داشته باشند تا با مواردی از موضوعات ارزش‌های اخلاقی که در قالب گروه‌های سازمان یافته و شبکه‌های ابتذال قرار دارند برخورد کرده و به انجام وظیفه بپردازند.

وزیر کشور یادآور شد: تاکید نیروی انتظامی در جلسه شورای اجتماعی روی فعالیت‌های ایجابی بود و در حال حاضر رویکرد مددکاری و مشاوره‌ای را مدنظر دارد. طبق آمار ارائه شده از سوی مسوولان ذیربط، سه چهارم موارد برخورد شده توسط گشت ارشاد بدون تشکیل پرونده بوده و بیشتر بر پایه راهنمایی و ارشاد موضوع حل شده است.

اظهار داشت: در موضوع عفاف و حجاب با روندی که وجود دارد، عدد ۵ درصد کار را محاسبه می‌کنیم، ولی با نوع هجمه‌ای که با گسترش شبکه‌های ارتباطی اتفاق می‌افتد و تغییر نسل و اتفاقات حوزه فرهنگ، اگر واقعا اقدامات ایجابی مناسب و حساب شده و هوشمند با این پدیده انجام ندهیم، به مشکل بر می‌خوریم.  
 
وی افزود: این مقوله‌ای است که نه مورد حمایت مخصوص ایران است، بلکه آن فضای کلی ارزش‌های لیبرالی چنین اموری راحمایت و پشتیبانی و تنظیم می‌کند که هم در نوع لباس و هم نوع آرایش دیده می‌شود.  
 
رحمانی فضلی تصریح کرد: ما شاهد ده‌ها و صد‌ها فیلم هستیم که حتی از شبکه‌های خودمان نیز در قالب فیلمهای خارجی پخش می‌شود و مواجه با یک حرکت نگران کننده در جامعه هستیم.  
 
وزیر کشور گفت: طبق قانون عفاف و حجاب که تصویب شده، 24 دستگاه موظف هستند مجموعه اقداماتی را انجام دهند، هرچند از نظر ما و دستگاه‌هایی هم که ارجاع داده‌ایم و نظراتشان را به ما داده‌اند، کافی نیست و ضمانت اجرایی لازم را ندارد و قدرت هماهنگی در آن پایین است، اما همین را باید ما از نظر قانونی اجرا و پیگیری کنیم که خوب الحمدلله روند مناسب بوده، اما باید تلاش بیشتری شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: دولت ، وزارت ، کشور ، فرهنگ ، حجاب ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.