درگیری‌های بنغازی و نقش سوال برانگیز دولت لیبی

درگیری ها در شهر بنغازی لیبی از جمعه گذشته بین گروه های گردان ۱۷ فوریه وابسته به انقلابیون و یک گروه مسلح طرفدار ژنرال "خلیفه حفتر"، فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش این کشور در شهر بنغازی آغاز شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،درگیری‌ها در شهر بنغازی لیبی از جمعه گذشته بین گروه های گردان 17 فوریه وابسته به انقلابیون و یک گروه مسلح طرفدار ژنرال "خلیفه حفتر"، فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش این کشور  در شهر بنغازی آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد. این در گیری ها تاکنون بیش از 80 کشته و 150 زخمی بر جای گذاشته است.

تحولاتی که امروز شهر بنغازی شاهد آن بوده و برخی ناظران اعلام می‌کنند که منجر به جنگ داخلی خواهد شد بر طرابلس پایتخت لیبی  نیز تاثیراتی داشته است.

اما نکته‌ای که در این میان سوال برانگیز شد، سخنان وزیر دادگستری لیبی بود که گفته بود، عملیات طرابلس ارتباطی با عملیات سرلشگر حفتر ندارد.

«عبد الله الثنی» نخست‌وزیر موقت لیبی  نیزدر واکنش به نا آرامی‌های اخیر این کشور تنها گفته بود که: تحرکات نظامی که در بنغازی رخ داده است، اقدامی غیر قانونی است.

آیا این به این معنی است که او با نیروهای "الصواعق" و "القعقاع" که تعدادی از نیروهای گردان‌های امنیتی قذافی را در خود جای داده‌اند ارتباط دارد؟ این پرسش بسیاری از روزنامه‌نگاران و ناظران است که بی پاسخ مانده است.

علی رغم بمباران برخی ساختمان‌های مسکونی در مسیر فرودگاه طرابلس با استفاده از موشک‌های گراد، دولت موقت عامل این حمله را محکوم نکرد.

از سوی دیگر "الحبیبی لامین" وزیر فرهنگ لیبی در این باره اعلام کرد که این دولت موقت است و وظیفه‌ای مبنی بر ابراز موضع مشخص نداشته و باید با همه طرف‌ها به صورت یکسانی برخورد کند.

خلیفه خفتر اسفند ماه سال گذشته اعلام کرده بود که زمام امور کشور را به دست گرفته و مدعی شد که علی رغم بازنشسته شدن، نیروهای هوایی، زمینی و دریایی از او پیروی می‌کنند.

حواثی که روز جمعه 26 اردیبهشت  در بنغازی روی داد و همچنین حمله زمینی نیروهای حفتر که با پشتیبانی نیروی هوایی صورت گرفت صحت ادعاهای او را تایید کرده و نشان داد که برخی از فرماندهان ارتش از او پیروی می‌کنند و تحت فرمان او هستند.

بالگرد‌های نظامی نیروی هوایی، همراه با یک جنگنده میگ‌25 ایست‌های بازرسی گردان هفدهم فوریه، انصار الشریعه و برخی دیگر از گروه‌های انقلابی را در حومه شهر بنغازی و مناطق سی فرج، الهواری و النواقیه در ده کیلومتری شهر بنغازی مورد هدف قرار دادند.

شواهد حاکی است که نیروهای حفتر موفق نشدند تا از پشتیبانی نیروی هوایی در حمله ناگهانی خود بهره لازم را ببرند، یک ساعت پس از آنکه این نیروها تلاش خود برای پیشروی به سوی پادگان هفدهم فوریه و پاکسازی این منطقه را آغاز کردند از سوی گردان‌های انقلابی غافلگیر شدند، بر اساس گفته‌های فرماندهان گردان‌های انقلابی، آنان پس از مدتی قوای خود را مجددا بازیافته و نیروهای مهاجم را به بیرون از بنغازی و محل تجمع آنان در 25 کیلومتری این شهر (پادگان الرجمه) بازگرداندند.

علی رغم آرامش کنونی حاکم بر بنغازی و حومه آن روشن است که هردو طرف درگیر درحال آمادگی برای حمله مجدد به یکدیگر هستند.

نیروهای انقلابی درحال آمادگی برای یورش به پایگاه نیروی هوایی "بنینا" که بالگرد‌ها و جنگنده میگ 25 از آن برخاسته بودن  و در دست گرفتن کنترل آن برای جلوگیری از هرگونه پشتیبانی هوایی جنگی و لوجستیکی،‌ از نیروهای حفتر هستند.

از سوی دیگر حفتر درحال تلاش برای کسب اعتماد مجدد هم‌پیمانانش پس از شکست سنگین خود است.

براساس گزارش‌های پزشکی بیش از 70 تن از نیروهای حفتر کشته شده و بیش از 100 تن دیگر از آنان نیز زخمی شده‌اند، نکته ای که وضعیت او را وخیم تر می‌کند این مورد است که اکثر کشته‌شدگان از قبایلی هستند که به مثابه ستون فقرات منطقه "برقه" می‌باشند.

تعدادی از انقلابیون که شاهد حمله روز جمعه بودند اعلام کردند، یک نشانه مصری را بر روی بالگرد‌هایی که آنان را با موشک‌های C5 موشک باران می کرده‌اند مشاهده کرده‌اند.

اما در مقابل بسیاری این امر را غیر ممکن دانسته و آن را در صورت واقعیت داشتن یک حماقت سیاسی دانسته‌اند زیرا این مساله دخالت دولت مصر در لیبی و مسئولیتش در قبال حوادث روی داده را افشا خواهد کرد.

از سوی دیگر رسانه‌های مصری همواره و خصوصا پس از به زیر کشیده شدن مرسی و ظهور "السیسی"  دعوت به اقدام علیه انقلاب لیبی می‌کنند؛ کار به جایی رسیده که السیسی با تهدید خواندن شهر "درنه" در کوه "الاخضر" برای امنیت ملی مصر خواستار حمله به آن شد، همچنین برخی شایعات منتشر شد که ارتش آزاد مصر همانند نمونه سوری آن با هدف ضربه زدن به ارتش مصر در شهر درنه تشکیل شده است.

روزنامه القدس العربی فاش کرد که سرکرده یکی از دو گروه مسلح درگیر در شهر بنغازی در شرق لیبی چندی قبل سفری به مصر و امارات داشته و با مسئولان امنیتی و سیاسی ملاقات کرده است.

سناریو‌های مختلفی برای آینده عرصه سیاسی در لیبی پیش‌بینی می‌شود، سناریوهایی همچون جنگ داخلی که منجر به چند تکه شدن این کشور خواهد شد و یا اینکه گروه17 فوریه وابسته به انقلابیون مجددا پس از یک جنگ طولانی بر کل کشور سیطره پیدا خواهند کرد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: بنغازی ، لیبی ، درگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.