اردبیل/

بحران حجم ذخیره سدها بیشتر از خشکسالی است

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل گفت: بحرانی که در حجم ذخیره سدها در استان گریبانگیر آن هستیم به مراتب وضعیتی بدتر از کمبود بارش‌ها و خشکسالی دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ داود نجفیان دیروز در جلسه ستاد مدیریت بحران در اردبیل اظهار داشت: در قالب کارگروه سیل و طغیان وضعیت رودخانه‌های مرزی و داخلی را مورد رصد قرار داده و سعی می‌کنیم مشکلات آنها را برطرف کنیم؛ اما خشکسالی هفت سال اخیر و کاهش بارندگی‌ها همواره نگرانی‌های ما را چند برابر کرده است.

ویگفت:میزان ذخیره پشت سدها نسبت بهسال‌های گذشته کاهش یافته است؛ به عنوان نمونه در پشت سد یامچی با کاهش 33 درصدی حجم آب ذخیره شده روبه‌رو هستیم.

نجفیان تاکید کرد: پارسال حجم آب ذخیره شده در این سد 61 میلیون مترمکعب بوده استکه امسال به 42 میلیون مترمکعب رسیدهو در حوزه قوری‌چای این میزان ذخیره از 8 میلیون مترمکعب به کمتر از 3 میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیلتصریح کرد: سرجمع منابع سدهای استان 230 میلیون مترمکعب بوده که با توجه به بروز خشکسالی در اغلب سدها و منابع آبی با چالشی جدی روبه‌رو هستیم.

نجفیان در مورد سد ارس و کاهش حجم ذخیره شده آب در پشت این سد اظهار کرد: حجم این سد 980 میلیون متر‌مکعب است که در حال حاضر این رقم به شدت کاهش یافته و از یک ماه قبل به دلیل نیاز اراضی پایین دست مجبور شدیم رهاسازی را زودتر انجام دهیم.

وی افزود: با توجه به این کاهش حجم ذخایر آب در پشت سد ارس و خدا‌آفرین، با بحران در آبیاری مزارع آبی روبه‌رو هستیمکه با تلاش شبانه‌روزی تیم‌های مستقر سعی داریم حداقل کشت بهاره را با موفقیت پشت سر بگذاریم ولی امکان تامین منابع آب برای کشت تابستان و دوم وجود ندارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل در ادامهاز برگزاری جلسه و نشست با مسئولان جمهوری آذربایجان در تخصیص بخشی از سهم خود از رود ارس و سد میل مغان به اراضی دچار خشکسالی شده ابراز خرسندی کرد و گفت: برای نخستین‌بار با همکاری زارعان کشت قطره‌ای و تیب در منطقه مغان اجرا شده و با بهره‌گیری از این ظرفیت کشت ذرت، چغندر‌قند و صیفی‌جات در منطقهصورت گرفتهاست.

انتهای پیام/س

برچسب ها: اردبیل ، بحران ، حجم ، ذخیره ، سدها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.