کارشناس ارشد "شورای آتلانتیک":

روند مذاکرات کاملا با زمان احمدی‌نژاد فرق دارد/ اینگونه صمیمیت، میان مذاکره‌کنندگان تاکنون وجود نداشت

تحلیلگر آمریکایی درباره امکان دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی، ابراز خوش بینی کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، رادیو بین المللی آمریکا(PRI) در پایگاه اینترنتی خود نوشت گفتگوها با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور گرچه اخیراً به دور از جنجال پیش رفته، اما هنوز راه زیادی تا جمع‌بندی مذاکرات مانده است. دور اخیر مذاکرات، هفته گذشته در شهر وین به پایان رسید. ایران و شش قدرت جهانی حاضر پای میز مذاکره، از جمله آمریکا، تا پایان ماه ژوئیه فرصت دارند تا در این زمینه به توافق نهایی برسند. اگر توافقی حاصل شود، می‌توان آن را یکی از بزرگترین دستاوردها در طول تاریخ روابط ایران و آمریکا دانست. 

باربارا اِسلاوین، کارشناس ارشد "شورای آتلانتیک" و مؤلف کتاب "دوستان سرسخت، دشمنان صمیمی" گفت ایرانی ها هنوز هم از حفظ تعداد و افزایش هزاران سانتریفوژی که در اختیار دارند، صحبت می‌کنند. با وجود این، اسلاوین می‌گوید این مطالبات جای تعجب ندارد و این رویه ای است که ایرانی ها قبلاً نیز در پیش گرفته بودند، تنها تفاوت نیز در روابط نزدیک شکل گرفته بین دیپلمات های ایران و همتایان آمریکایی آنها است که خود دستاوردی تاریخی به شمار می رود. 

اسلاوین خاطرنشان کرد: در اینجا با روندی کاملاً متفاوت از آن چیزی که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد وجود داشت، مواجه هستیم. اکنون تیم‌های تخصصی هر دو طرف روزانه با یکدیگر در تماس هستند، گاهی این ارتباط بین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و همتای ایرانی او و همچنین وِندی شرمن مذاکره کننده ارشد ما با ایرانی ها نیز دیده می شود. 

این کارشناس گفت: مذاکره کنندگان یکدیگر را با نام کوچک صدا می‌زنند، تلفنی صحبت می‌کنند و روزانه برای یکدیگر ایمیل می‌فرستند. آنها حتی درباره خانواده‌های یکدیگر نیز اطلاعات دارند. اینگونه صمیمیت در قالب مذاکرات، تاکنون بین ایران و آمریکا وجود نداشت. 

به عقیده اِسلاوین، در مقطع کنونی، هر دو طرف مذاکره برای دستیابی به توافق نهایی، بسیار راغب هستند. او می گوید: ایرانی‌ها به کاهش تحریم ها و انگیزه مثبت نیاز دارند.  آمریکا نیز علاقه‌مند است از این فرصت برای دستیابی به توافق با ایرانی ها بهره برداری کند. 

کارشناس شورای آتلانتیک با اشاره به وقایع سوریه، مذاکرات اسرائیل و فلسطین و تحولات مصر گفت: به نظرم از طرف باراک اوباما و غرب، نیاز مبرم به دستاورد دیپلماتیک واقعی در خاورمیانه، بالاخص اکنون که همه دیگر تلاش ها نافرجام مانده است، احساس می شود.

 بارابار اسلاوین فعلاً رویکرد خوش بینی توأم با احتیاط را در قبال مذاکرات در پیش گرفته است و می گوید: همه این مسائل مرا امیدوار می‌کند که آنها نهایتاً به توافق خواهند رسید. نمی‌گویم این مسئله تضمین شده است، بلکه می‌گویم دلایل بسیاری خوبی وجود دارد که چرا دو طرف باید به توافق برسند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار