امضا یادداشت تفاهم همکاری های علمی فناوری ایران و بروندی

در دیدار دکتر رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با دکتر ژوزف بوتوره وزیر آموزش و عالی و پژوهش های کشور بروندی ، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه همکاری های علمی و فناوری به امضا طرفین رسید.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، در این دیدار دکتر فرجی دانا با استقبال از گسترش روابط علمی فناوری بین دو کشور و اعلام آمادگی جهت اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان بروندی اظهارداشت : امیدوارم این دانشجویان با تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در ایران بتوانند با اخذ مدارک فوق لیسانس و دکترا در بازگشت به بروندی معضل کمبود هیئت علمی در کشورشان را جبران کنند.

وزیر علوم در خصوص اعزام استادان ایراني برای تدریس در مراكزآموزش عالی بروندی گفت: لازمه این امر امضاي موافقت نامه هایی با دانشگاه های ایران است و تفاهم هاي بین دانشگاهی می تواند سبب اعزام استادان ایرانی به بروندی شود.

وی با اشاره به روابط و مراودات گسترده علمي ايران با كشورهاي جهان ولزوم كمك هاي علمي كشورمان به كشور هاي آسيايي و آفريقايي گفت : اميدواريم باگسترش سطح روابط علمی فناوری بین دو کشور ، خواسته مسئولان آموزش عالي بروندي مبني برحضور استادان ايراني در مراكز آموزش عالي اين كشورمحقق شود.

وی همچنین با اشاره به پیشرفت های ایران در زمینه علوم نانو وبايو تکنولوژی ، ليزر ،علوم هسته ای و انرژی های نو، آمادگی وزارت علوم کشورمان براي انتقال تجربیات پیشرفته علمي دانشمندان ایرانی را برای مدرسان و مراکز آموزش عالی بروندی اعلام کرد.

در ادامه این دیدار دکتر ژوزف بوتوره وزیر آموزش عالی و پژوهش علمی بروندی با اذعان به پیشرفت های علمی گسترده در ایران گفت : ماهنوز در آغاز راه هستیم و مسیر پیشرفتی را که شما در مدت 35 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بدست آورده اید، تازه آغاز کرده ایم و در این راه نیازمند کمک ها و انتقال تجربیات علمی سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران هستيم .

وی با بیان اینکه در ایران تحقیقات کاربردی گسترده ای صورت می گیرد گفت، ما باید از این پس انجام تحقیقات علمی در کشورمان را به نوعي گسترش دهیم که با توسعه واقعی و ارائه راه حل براي نيازهاي كشورمان در ارتباط باشد و در این راستا اینگونه مذاکرات و تفاهم نامه ها فرصت خوبی است تا بتوانیم از یافته ها و تجربیات علمی و فناوری كشور شما به نحو احسن استفاده کنیم.

وزیر آموزش عالی بروندی با بیان اینکه عمده ترین مشکل ما کمبود استاد و مدرس در مراکز آموزش عالی كشورمان است گفت: ما باید برای حل معضلات آموزش عالی بروندی همکاری های دوجانبه و چندجانبه را با سایر کشورها آغاز کنیم و با اعزام دانشجویان به سایر کشورها و بازگشت آنان به کشور بتوانیم برنامه هایمان را در جهت توسعه همه جانبه بروندی محقق سازیم.

در این نشست علاوه بر هیئت بروندی ، دکتر حسین سالارآملی قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل و رئيس مركز همكاري هاي علمي بين المللي ،دکتر جعفر میلی منفرد .معاون آموزشي، دکتر عبدالحسین فریدون مشاور وزير و مدير كل حوزه وزارتي ودكتر سعيد سمنانيان معاون وزير و رئيس مركز هيئت هاي امنا و هيئت مميزه مركزي وزارت علوم نيزحضور داشتند .

گفتنی است این یادداشت تفاهم در هشت بند و باهدف ایجاد همکاری های مشترك میان موسسات آموزش عالی دو كشور ايران و بروندي و انتقال تجربيات در زمينه هاي علوم و فناوری ، اعزام استادان ايراني براي تدريس در بروندي ، انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک ، اعطای بورس تحصیلی ، برگزاری كنفرانس ها و سمینارهای مشترک به امضاي طرفين رسيد . 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار