لاریجانی در نشست مشترک مرکز پژوهش های مجلس و انجمن های علمی کشور:

انجمن های علمی باید روی پای خود بایستند

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و انجمن های علمی سراسر کشور گفت:اگر می خواهیم سیستم دیوانی کشور چابک شود باید از همین نهادهای مدنی و مراکز علمی به خوبی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران ؛دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و انجمن های علمی سراسر کشور ضمن مثبت ارزیابی کردن برگزاری چنین جلسه ای افزود: من از مدتها پیش که گاه فرصتی دست می داد تا با برخی اعضای انجمن های علمی ملاقاتی داشتم احساس کردم که مجموعه فکری قوی در کشور با انگیزه های مناسب به وجود آمده و سیستم دیوانی ما هیچ ارتباط معقولی با این ها تعریف نکرده است.
 
وی ادامه داد: به نظر می رسد که این انجمن های علمی از یک سازوکار دولتی استفاده می کنند و شاید در همین مرکز پژوهش ها هم ارتباط قوی لازم با مراکز علمی نیز برقرار نکرده اند؛ بدون شک برگزاری چنین جلسه ای از سوی مرکز پژو هش های مجلس نشان دهنده رفع این نقایص است که البته باید تداوم یابد اگر می خواهیم سیستم دیوانی کشور چابک شود باید از همین نهادهای مدنی و مراکز علمی به خوبی استفاده کنیم.


لاریجانی ادامه داد: این جلسه نشان داد که آمادگی چنین نشستی را داریم ؛لذا هم بخش وزارت علوم و هم جناب پورستاری مطالب خوبی را مطرح کردند همه بحث ها این بود که از این ظرفیت چگونه می توان استفاده کرد؛به نظر من دکتر جلالی باید در مرکز پژوهش ها پیش قدم شوند زیرا بسیاری از کارها در قانون نویسی است اگر قوانین کشور سامان پیدا کند قوای حرکتی ریل های دیگر می شود. 
 
رئیس مجلس اظهار داشت: این مسئله درست است که ما نماینده های مجلس هستیم و از نماینده ها رای گرفتیم؛اما ذوالفنون که نیستیم و وقتی می خواهیم رای دهیم باید پشتوانه علمی داشته باشیم مرکز پژوهش ها باید شرایط را فراهم کند.
 
لاریجانی در ادامه بیان کرد: انجمن های علمی باید روی پای خود بایستند به ویژه اگر دچار مدیران بدخیم شوید، ممکن است به شما پول ندهند و اگر ساز و کارهای انجمن ها را دربین مدیران وصل کنید بد است؛ یک سری امکانات باید در انجمن ها باشد که برای مقدمه این کار بتواند آن ها را راه بیندازد .
 
وی گفت: کشورهایی که اقتصادشان برپایه رقابت است؛مجبورند به انجمن های علمی و کشورهای R&D پناه ببرند وضعیت ما در این خودرو به این دلیل است که ما احساس رقابت نکرده ایم.
 
لاریجانی اظهار داشت: یکی از مدیران شرکت های خودروسازی در گفتگوهایی که با یکدیگر داشتیم ،گفت یکی از بخش هایی که خاک می خورد همین بخش R&D  ما هنوز بازارمان براساس رقابت شکل نگرفته تا در آن از شرکت های علمی استفاده شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر وزارت علوم یکی از ساختمان هایی را که در هر استان دارد به انجمن های علمی اختصاص دهد؛مطمئنا زمینه فعالیت این انجمن ها راحت تر فراهم خواهد شد،هر چه اتکا به انجمن های علمی بیشتر باشد تصمیمات درست تر انجام می گیرد ضمن این که باید روی پای خود بایستید اما کمک های موقت لازم است.
 
لاریجانی گفت: فرض کنید ما کشوری هستیم که مشکل آب ما را آزار می دهد چگونه می توانیم مشکل آب را حل کنیم و چه مدل هایی مهم است؛ می توانیم از طریق انجمن های علمی و همکاری آن با مرکز پژوهش های مجلس این مسائل را بررسی کنیم. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همین مسئله آمایش سرزمین که خیلی هم مهم است و این مسئله از جمله مسائلی است که اگر دولت انجام ندهد ما در مجلس انجام می دهیم.

وی ادامه داد: بسیاری از این موارد وجود دارد و باید به این مسئله توجه کرد که بهره وری در کشور ما پایین است، به عنوان مثال ما پرت برق زیاد داریم اما سرمایه گذاری نیز در این حوزه زیاد انجام داده ایم و سرمایه زیادی در این مسئله تلف می شود،حتی خیلی از قوانین حقوقی وجود دارد که جای بحث بسیاری در مورد آن ها هست؛باید مشخص شود که این دپارتمان های موجود چگونه می توانند با مرکز پژوهش ها ارتباط داشته باشند.  
 
لاریجانی گفت: بخش دیگر اظهارنظرهای فوری تر است و لوایحی است که دولت می دهد و یا به کمیسیون ها می رود که مرکز پژوهش ها می تواند این کارگروه ها را یعنی انجمن های علمی را به کمیسیون ها وصل کنند.
 
وی تاکید کرد:آقای جلالی ،ستادی را تشکیل دهند که نمایندگانی از بخش های این انجمن ها حضور داشته باشد؛هم چنین نماینده مرکز پژوهش ها و مراکز مربوط نیز حضور داشته باشند تا مدل ارتباطی با یکدیگر بررسی شود.
 
لاریجانی تاکیدکرد:ما به هم فکری و همکاری انجمن های علمی نیازمندیم و این مسئله را ارج می نهیم و اگر لازم باشد که آیین نامه مجلس را تغییر دهیم تا جایی برای شما باشد حرفی نداریم البته با تغییراتی که صورت گرفته حضور انجمن های علمی در کمیسیون ها مجاز است و جاهای دیگر نیز آمادگی حضورشان را داریم.
 
وی ادامه داد: در بخش هایی که مانعی برای حضورشان وجود ندارد می توان از همین الان در موردشان اقدام کرد،در بخش هایی از مناطق کشور کارهایی صورت گرفته که حتما باید یک تیم علمی آن ها را همراهی کند و بر کارشان نظارت داشته باشد.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:ما حتی در مورد بنزین هم بررسی کرده ایم؛هیچ کس حق نداشته با سلامت مردم بازی کند فرض کنید در مورد آلودگی هوا ما حتما یک تیم متخصص نیاز داریم حتی در مورد مسئله زیستی نیز همین طور است.
 
لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد:بنابراین در بحث نظارت مجلس حتما می تواند از این مسئله در بخش نظارت استفاده کند و می توانیم از این انجمن ها استفاده مطلوب انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: رئیس ، مجلس ، سیستم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار