صنعت در هفته ای که گذشت؛

گرانی خودرو تکذیب شد/ اعلام علت حادثه پارک ارم/ اطلاعیه وزارت صنعت در تکذیب رانت650 میلیون یورو

تکذیب توافق شورای رقابت با خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو، اعلام علت و مقصران حادثه پارک ارم، خرید 1300 مگاوات برق برای مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال و صدور اطلاعیه وزارت صنعت در خصوص رانت 650 میلیون یورویی از جمله مهم ترین اخبار این هفته صنعت بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهم ترین اخبار صنعت از 27 اردیبهشت تا یکم خرداد ماه به شرح زیر است:


این هفته شاهد انتشار برخی اخبار مبنی بر توافق شورای رقابت با خودروسازان برای افزایش بین 5 تا 20 درصدی قیمت خودرو بودیم مسئله ای که سر و صدای زیادی را در این حوزه ایجاد کرد.

اما این موضوع توسط رضا شیوا رییس شورای رقابت به صورت کامل تکذیب شد.

در همین راستا وی در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران گفت: تاکنون با خودروسازان جلسات عادی برای اخذ اطلاعات برگزار کرده ایم که در این میان نه ما و نه خودروسازان افزایش قیمتی را اعلام نکرده ایم.

به گفته وی قیمت کنونی خودرو بر اساس قیمت اعلام شده در اردیبهشت 92 است و فعلا تغییری نخواهد کرد.


نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص علت حادثه پارک ارم اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که "شفت" دارای مشکل بوده است.

وی با بیان اینکه این نوع فولاد از نظر کیفیت مشکلی ندارد،‌ گفت: اما فولاد آلیاژی استفاده شده در ترن، به جوشکاری حساس است که حتی مقطع شکست نيز قسمت جوشکاری این ترن بوده است.

رییس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: در این حادثه هم سازنده و هم طراح سهل‌انگاری کرده‌اند که البته برخورد با این دو مورد در حوزه کاری سازمان استاندراد نیست، و ما این پرونده را به مراجع قضایی اعلام کردیم.

وی افزود: البته با شرکت بازرسی پارک ارم برخورد جدی خواهد شد و حتی اولین مورد در اعمال جرایم خاص نسبت به این شرکت، احتمال "تعلیق" است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سال گذشته گزارشی از رانت 650 میلیون یورویی وزارت صنعت در خصوص یک واردکننده محصولات دامی را رسانه ای کرد، مسئله ای که پس از گذشت ماه ها و با حضور روز چهارشنبه محسن اژه ای دادستان کل کشور در مجلس و ارائه گزارشی در این زمینه واکنش این وزارتخانه را در قالب اطلاعیه ای برانگیخت.

بر این اساس وزارت صنعت اعلام کرد: تفاهم نامه برای تامین ارز کالاهای وارده و توزیع شده، آنهم پس از 4 الی 6 ماه بعد از تخلیه است، بنابراین رانتی صورت نگرفته بلکه واردکننده ریسک کرده است.


مهدی کرباسیان رییس هیئت عامل ایمیدرو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه تاکنون کارخانجات آلومینیوم به دلیل مشکلات برق، کاهش تولید داشته‌اند، گفت: از این رو برای مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال در بندرعباس 1300 مگاوات برق قرارداد بسته‌ایم که استفاده از 235 مگاوات آن شروع شده است. 
 
وی با بیان اینکه ما خرید برق را تضمین کرده‌ایم اظهار داشت: اگر این دو پروژه (1300 مگاوات برق) راه‌اندازی شود، بهره‌وری کارخانجات موجود 30 درصد افزایش می‌یابد. 


آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: متاسفانه هیچ ضوابطی برای کنترل بازار قطعات یدکی کشور وجود ندارد از این رو بعضا قطعه بی کیفیت چینی به اسم قطعه ارجینال ایرانی در این بازار توزیع می شود.

وی ادامه داد: کنترل این حوزه در اختیار صنعت گران نیست از این رو لازم است دستگاه های اجرایی، وزارت صنعت، گمرک و دستگاه تعزیرات با همکاری یکدیگر این معضل را حل و فصل کنند.

محبی نژاد همچنین با بیان اینکه آمار واردات قطعات خودرو شفاف نیست، افزود: از آنجایی که قطعات خودرو هم به صورت قاچاق و هم به نام تعرفه های دیگر، وارد کشور می شود آمار واردات قطعات هم چون واردات خودرو دقیق نیست.


عدم ارائه آمار تولید جهت ارزشیابی محصولات، توسط دو شرکت سایپا و سایپای کاشان علی‌رغم تولید خودرو در این دو شرکت موجب خروج این خودرساز از بازرسی کیفیت شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار