سفیر سابق آمریکا در ناتو قرارداد گازی روسيه و چين را زنگ هشداری برای آمريکا توصيف کرد

" رابرت هانتر" سفیر سابق آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) ، قرارداد گازی روسیه و چین را زنگ هشدار برای آمریکا توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، مقام سابق آمریکایی، قرارداد گازی روسیه و چین را زنگ هشدار برای آمریکا توصیف کرد.

" رابرت هانتر" سفیر سابق آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در گفتگو با این شبکه از واشنگتن گفت:"قرارداد گازی روسیه و چین سرانجام پس از چندین سال رایزنی نهایی شد. این قرارداد گازی که بزرگترین قرارداد گازی جهان است برای آمریکا نیز بسیار حائز اهمیت است و آمریکا باید درس بزرگی از این مسئله بگیرد. آمریکا به مسائل روسیه از یک نگاه و مسائل چین از نگاهی دیگر می نگرد و از منظری دیگر به مسائل کشورهای حوزه خاورمیانه توجه دارد. فکر می کنم با امضای این قرارداد گازی زمان آن رسیده است که آمریکا بار دیگر به مسائل جهانی از نگاهی واحد بنگرد و نگاهی راهبردی به مسائل جهانی داشته باشد. از مدتها قبل ، نگاه راهبردی و تفکر راهبردی در واشنگتن وجود نداشته است. امضای قرارداد گازی بین روسیه و چین می تواند زنگ بیدارباش برای دولت آمریکا باشد. مقامات دولت آمریکا باید متوجه شوند که نمی ‌توانند همه کشورها را در ذیل نفوذ خود داشته باشند و آن ها را به خودشان پاسخگو بدانند."

وی در ادامه افزود:"خرید گاز طبیعی چین از روسیه خبر مهمی برای جامعه جهانی نیز به شمار می رود. هرچه خرید گاز از روسیه افزایش یابد میزان استفاده از زغال سنگ در چین به همان نسبت کاهش می یابد و درنتیجه آلایندگی کربنی چین و تغییرات اقلیمی ناشی از آن نیز سیر نزولی خواهد داشت. چین و روسیه با امضای این قرارداد گازی خواسته اند پیام‌هایی را به آمریکا منتقل کنند. آمریکا سیاست خود را به سمت خاوردور چرخش داده است. روسیه نیز به علت اقداماتی که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در اوکراین انجام داده با تحریمهای غربی مواجه شده است. با امضای این قرارداد گازی در چنین شرایطی، مسکو و پکن خواسته اند به واشنگتن پیام بدهند. البته باید توجه داشت که این قرارداد گازی تا چند سال اجرایی نخواهد شد و درنتیجه تاثیری بر مسائل اقتصادی جاری روسیه نخواهد داشت."

وی گفت:"قرارداد گازی روسیه و چین اهمیت نمادین دارد. هنوز جزییات این طرح اعلام نشده است. پوتین قراردادی امضاء کرده که برای چینی ها بسیار خوب بوده است. پوتین با این کار خواسته است به کشورهای غربی بگوید اگر از اقداماتش در اوکراین خوشش نمی آید ، او می تواند به سمت گزینه های دیگر برود و این گزینه ها را به کشورهای غربی نشان بدهد. اما واقعیت این است که اقتصاد روسیه گزینه های چندانی ندارد و مسکو باید با کشورهای غربی تعامل اقتصادی داشته باشد. اگر روسیه این کار را انجام ندهد از نظر اقتصادی نمی تواند راه به جایی ببرد. مردم روسیه با گذشت زمان به این مسئله فکر خواهند کرد که آیا الحاق منطقه کریمه به نفعشان بوده است یا به ضرر آن‌ها تمام شده است."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار