منوچهر اکبرلو:

انتخاب نادرست بازیگر "در اشباح" محصول نهایی را ضعیف کرده است

خلق شخصیت ضعیف پسر خانواده در "اشباح" اجرای آن را نیز به هدر داده است.

منوچهر اکبرلو منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت: "داریوش مهرجویی" همواره فیلم نامه‌های اقتباسی نوشته و بنابراین منبع اولیه و نوع اقتباس به میزان زیادی تعیین کننده کیفیت محصول نهایی او بوده است.

وی افزود: زمانی که او از نویسندگان قدر ایرانی بهره گرفته یا اقتباس موفقی از آثار خارجی داشته محصول جذابی از آب درآمده است، اما زمانی که از داستان‌هایی استفاده کرده که پتانسیل دراماتیک نداشته‌اند فیلم‌های او مورد استقبال واقع شده است.

وی ادامه داد: "اشباح" یکی از مهمترین آثار یک نمایش‌نامه نویس بزرگ اقتباس شده، بنابراین مایه اولیه محکمی برای خلق یک فیلم‌نامه خوب وجود دارد به ویژه آنکه در متن اولیه یعنی نمایش‌نامه "اشباح" کمدی زیادی وجود دارد که قابلیت‌های سینمایی به این اثر است.

اکبرلو عنوان کرد: تا جایی که "مهرجویی" از ایده اولیه نمایش‌نامه استفاده کرد یعنی ادامه تأثیر گناهان پدران به فرزندان نه تنها ایده جذابی است بلکه می‌تواند با باورهای مذهبی ما نیز همسو شود.

این منتقد بیان کرد: با تمام این تفاسیر به دلیل خلق شخصیت ضعیف پسر خانواده این ایده در اجرا آن را هدر می دهد. همچنین انتخاب نادرست بازیگر توان کم او در خلق چنین شخصیت پیچیده‌ای باعث شده محصول نهایی ضعیف از آب دربیاید به طوری که از نیمه فیلم به بعد به صورت مستمرشاهد گفتگوهای دائمی پسر با دیگر افراد خانواده و پرخاشگری و بحث‌های بی‌سرانجام هستیم و به اصطلاح داستان پیش نمی‌رود.

وی خاطر نشان کرد: اگر فیلم‌ساز قصه، به روایت نمایش‌نامه اصلی وفادار می‌ماند نتیجه بهتری حاصل می‌شد چیزی که در فیلم کنونی وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اشباح ، پسر ، خانواده ، جدایی ، نمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار