پرونده‌ بررسی اقتصاد سینمای ایران؛/2

"محمدرضا شفیعی": بازیگران از ما دستمزدهای نامعقولی طلب می‌کنند

معیاری برای دستمزد عوامل و بازیگران فیلم‌ها در سینمای ایران وجود ندارد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ امسال را هم سال فرهنگ اسم گذاشته‌اند و هم اقتصاد  همین بهانه‌ای می‌شود تا پرونده‌ای برای اقتصاد سینمای ایران بازکنیم یعنی سینمایی که از نظر مالی تا مرز ورشکستگی کامل پیش رفته و عنقریب است که این ضعف کل پیکره آن را فلج کند. 

اکثر کسانی که درباره ضعف‌های اقتصادی این سینما اظهار نظر می‌کنند علت‌های این قضیه را مسائلی مثل کمبود سالن‌های نمایش، بالا بودن هزینه‌های تولید و یا حتی موارد ممیزی می‌دانند.
 
در حالی که مردم در منازل و پای دستگاه‌های خانگی صوت و تصویر هم بیشتر فیلم‌های خارجی را می‌بینند تا ایرانی و این نشان می‌دهد که فیلم‌های حال حاضر ما نمی‌توانند حتی از ظرفیت همین تعداد سالنی که داریم استفاده کنند.

هزینه‌های تولید هم در خارج ایران چند برابر اینجاست و فیلمی که اینجا با یک میلیارد تومان ساخته می‌شود در اروپا حدود 12 میلیارد تومان آب می‌خورد اما با این همه خارجی‌ها از فروش بلیت همان فیلم‌ها پول هم در می‌آورند. 

در مورد ممیزی هم باید گفت: تنها عاملی که باعث دیده شدن یک فیلم می‌شود مسائلی نیست که ممیزی‌ها جلوی آن را می‌گیرند و راه‌های کسب حلال هنوز بسته نیست. 

پس مشکل اصلی کیفیت فیلم‌هاست البته اگر متصدیان سینمایی کشور قصد داشته باشند که زیربار این انتقاد بروند! 

در این باره با افرادی از صنوف مختلف سینمایی ایران صحبت کردیم که آنچه در ادامه می‌خوانید یکی از این گفتگوهاست: 

"محمدرضا شفیعی" تهیه کننده در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص اینکه اقتصاد سینمای ایران به بن بست رسیده است، بیان کرد: این حرف را قبول ندارم که اقتصاد سینمای ایران به بن بست رسیده است، اگر فیلم‌هایی که در سینمای ایران ساخته می‌شود، براساس میزان درآمدزایی فیلم و سینما باشد، فیلم‌های قابل قبولی خواهد بود.

وی ادامه داد: متأسفانه معیاری برای دستمزد و هزینه فیلم‌ها و بازیگران نداریم و هزینه‌ها را با میزان درآمد یک فیلم مقایسه می‌کنیم. برخی از بازیگران دستمزدها غیرواقعی می‌خواهند که با هزینه‌ها و درآمدهای فیلم همخوانی ندارد.

شفیعی افزود: وضعیت سینماها، سالن‌های سینما و کیفیت فیلم‌ها در اقتصاد سینما تأثیرگذار است، ولی به اعتقاد من موضوعی که قبل از هر مسئله‌ای اهمیت دارد به نبود فیلم‌های درآمدزا در ایران برمی‌گردد، یعنی میزان هزینه یک فیلم با درآمد آن همخوانی ندارد.

این تهیه کننده در ادامه عنوان کرد: باید هزینه تولید فیلم و همچنین دستمزدها را پایین درنظر بگیریم تا فیلم‌ها اقتصادی باشد.

شفیعی اظهار داشت: در سینماهای دنیا بازیگران دستمزد بالا طلب می‌کنند چون فروش فیلم را با حضورشان تضمین می‌کنند. اما در سینمای ما چنین مسئله‌ای وجود ندارد که یک نویسنده، بازیگر و یا سایر عوامل برای فیلم منفعتی داشته باشد.

وی ضمن اشاره به این مطلب که باید دستمزدها مطابق با استاندارد فیلم‌ها باشد، افزود: در دسترس بودن فیلم‌های هالیوودی، کیفیت و داستان فیلم‌ها می‌تواند به اقتصاد سینمای ایران لطمه بزند. ولی مهمتر از آن فیلم‌ها باید اقتصادی باشند.

این تهیه کننده تصریح کرد: سینمای خانگی و سینما هر کدام رسانه‌ای است که کار خود را می‌کند، عده ای از مردم علاقمندند که فیلم را در سینما به طور جمعی ببینند و از آن لذت ببرند، و عده‌ای هم فیلم ها را به صورت DVD نگاه می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار