کاخ مروارید قابل احیا است

مصالح ساختمانی بکار رفته در ساخت کاخ تماماً از بتن مخصوص بوده که در جا تهیه و اجرا شده با توجه به آنکه بتن با خوردن آب محکم می شود می توان این مجموعه تاریخی را احیا کرد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ فرزان احمدنژاد باستان شناس در بازدید از کاخ مروارید که عصر روزگذشته به همراه خبرنگاران صورت گرفت درباره این مجموعه تاریخی گفت: طی سال‌های 47-1345 هجری شمسی و در زمینی به وسعت 240 هکتار و با مساحتی حدود 2500 متر مربع احداث شد.

وی افزود: کاخ مروارید توسط بنیاد فرانک لوید رایت "Frank Lloyd Wright" و با همکاری گروه معماری عامری؛ کمونه و خسروی طراحی و اجرا شده. قرارداددر تاریخ 11 نوامبر سال 1965 میلادی (سال1345 خورشیدی) و به مبلغ یک میلیون دلار به امضاء رسیده و عملیات ساختمانی آن در سال 1345خورشیدی رسماً آغاز گردید و سال 1347 (1968میلادی) ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

احمدنژاد تصریح کرد:شیوه معماری ساخت کاخ بر اساس شیوه تفکر «فرانک لوید رایت» پرآوازه‌ترین معمار آمریکایی در نخستین دهه‌های قرن اخیر است (۱۹۵۹ـ۱۸۷۶) که ساخت بناها با الهام از المان‌های طبیعت بوده اجرا شده است.

این‌باستان شناس اظهارداشت:مجموعه در گذشته شامل کاخ و دریاچه کاخ، باغ اطراف کاخ؛ دریاچه مصنوعی، زمین گلف، پیست اسب دوانی ، باغ گلهای کمیاب و زینتی و فرودگاه بوده که در مجموع 240 هکتار را در برمی گرفته است.

وی ادامه داد:سازه اصلی و پلان کاخ به شکل سفره ماهی بوده که صدفی را در بر گرفته است، در ضلع شمالی کاخ و در محوطه بیرونی دریاچه نیز به شکل باله های سفره ماهی طراحی و اجرا شده که قابلیت قایق سواری را دارد و در گذشته نیز مجموعه ای از آبزیان دریایی متنوع را در درون خود داشته است.

احمدنژاد تصریح کرد:در واقع دریاچه نیز نمادی از آبزیان بوده و شنا کردن سفره ماهی و صدف را تجسم می کرده است.

این باستان شناس اظهارداشت:مصالح ساختمانی بکار رفته در ساخت کاخ تماماً از بتن مخصوص بوده که در جا تهیه و اجرا شده است، بکار گیری گسترده و متنوع از صفحه های پلکسی گلاس و نور گیر های سقف به شکل دانه های مروارید و از جنس پلاستو فوم مزیت بارز فضا های اندرونی این بنا است.

وی ادامه داد: تخریب سازه بتونی بنای کاخ مروارید از داخل، به دلیل نفوذ آب از ناحیه سقف، گرچه از آغاز احداث کاخ اندک اندک شروع می‌شود، اما عدم‌ رسیدگی و رفع مشکل آن پوسیدگی و فرسودگی عمیق و فاجعه‌آمیزی به بار آورده که ترمیم آن را صدها برابر دشوار کرده است.

احمدنژاد تصریح کرد:شک نیست پس از مرمت و نوسازی ساختمان کاخ و دکوراسیون داخلی آن ، از این مکان بتوان به عنوان یکی از گرانبهاترین گنجینه‌های هنر و معماری معاصر دنیا درکشورمان بهره گرفت وعلاوه بر عموم مردم، بطور اخص از کارشناسان وعلاقه‌مندان معماری ، طراحان داخلی ، دکوراتورها و بویژه متخصصین سازه، استقبال شایسته‌تری به عمل آورد.


انتهای پیام/

برچسب ها: مروارید ، مصالح ، بتن ، معماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار