ماراتن اکو‌ها در شهر روتردام + عکس

در این مسابقه کم‌مصرف‌ترین خودروهای جهان را جمع کرده‌ایم که در شروع کار، رخدادی کوچک بود به بزرگترین مسابقه برای صرفه جویی در مصرف سوخت تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ در رقابت‌های اکو ماراتن شل که در شهر روتردام برگزار می‌شود، تعداد زیادی خودروی مسابقه وجود دارد. آنچه در اینجا مهم است سرعت خودروها نیست، بلکه تعداد کیلومترهایی است که هر خودرو با کمترین میزان سوخت خواهد پیمود. 
 
به گفته‌ی مجریان طرح هدف از این رقابت‌ها در مسابقه اکو ماراتن شرکت شل طراحی خودروهایی است که کمترین میزان مصرف سوخت را داشته باشند و در عین حال کمترین آسیب را به محیط زیست برسانند.

فیلیپ مندرو از قدیمی‌ترین شرکت کننده‌های این مسابقات گفت: در سال ۱۹۸۵ تنها ۱۲ شرکت کننده داشتیم، مسابقه تنها برای یک نوع سوخت بود: بنزین. امروز ۲۰۰ شرکت کننده و دو مقوله بزرگ داریم. پیش نمونه‌های خاص و نمونه‌هایی که به خودروهای معمولی که در شهر کار می کنند، نزدیک هستند، اضافه شده اند. اتوموبیلهایی داریم که با بنزین، دیزل و اتانول که از منابع زیستی گرفته شده باشد، کار می کنند و یا با هیدروژن یا برق.


 
وی گفت: در اینجا کم‌مصرف ترین خودروهای جهان را جمع کرده‌ایم. این مسابقه که در شروع کار، رخدادی کوچک بود به بزرگترین مسابقه برای صرفه جویی در مصرف سوخت تبدیل شده است. 
  
یکی از دانش آموزان وی می گوید: موتور این خودرو، موتور احتراقی است که با بنزین کار می کند. این خودرو ۳۵ کیلوگرم وزن دارد چون تمام آن از جنس کربن است. مقاومت آن در برابر غلتیدن بسیار کم است، بسیار خوب در هوا حرکت می کند و ضریب اصطکاک کششی آن بسیار کم است. یعنی مثلا اگر چرخ های خودرو به حرکت در بیاوریم مدتی طولانی حرکت خواهد کرد. 
 
از دو سال گذشته، بخش ساخت خودروهای معمولی شهری به مسابقه شرکت شل افزوده شده است، این خودروها برای استفاده در زندگی روزمره بیشتر به کار می روند. 
 
آقای مندرو در مورد برگزاری این رقابتها می‌گوید: امروز متخصصین موتور خودرو در مراکز تحقیقاتی در اروپا کار می کنند، آمدن دانشجویان به اینجا به اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ماراتن ، سوخت ، دیزل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار