تبریز/

بهره گیری از پایه های رویشی و استفاده بهینه از منابع تولید

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشت متراکم درختان پیوند شده بر روی پایه‌های رویشی افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین افزایش میزان بهره وری در باغ را به دنبال داشته و می‌تواند روشی مناسب در استفاده بهینه از منابع تولید تلقی شود.

سعداله اسکندری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: همچنین احداث این‌گونه باغات با ارتفاع کم درختانش و استاندارد بودن اندازه‌‌هایش امکان هرس و برداشت میوه به صورت مکانیزه را نیز فراهم می‌آورد.

وی تشریح کرد: به کمک پایه‌ های رویشی می‌توان درختانی ایجاد کرد که ارتفاع کمی داشته باشد و به جای تولید اندام‌های رویشی مثل شاخ و برگ، انرژی خود را صرف تولید اندام‌های زایشی مثل میوه ‌کنند.

اسکندری ادامه داد: سطح زیرکشت پایه های رویشی در آذربایجان شرقی500 هکتار بوده و شهرستان های اهر، بُستان آباد، میانه و مراغه به ترتیب با 330، 105، 50 و 18 هکتار بیشترین سطح زیرکشت پایه های رویشی را دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: پایه های رویشی دارای خصوصیات بسیار خوب و مطلوبی هستند که می توان به برخی از مقاومت ها به تنش های زیستی و غیرزیستی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: این پایه ها با توجه به مقاوم بودن به خاک های آهکی و شرایط اقلیمی و قابلیت رشد زیاد برای این منطقه بسیار مناسب است.

اسکندری تاکید کرد: درختان کوتاه در باغ های متراکم به دلیل بالا بودن راندمان به شرایط آبیاری، تغذیه، هرس و کنترل آفات و بیماری ها بیشتر حساس بوده و توقعات زیادتری دارند، بنابراین ضرورت دارد در تمام مراحل سرمایه گذاری اعم از کاشت، داشت و برداشت از وجود کارشناسان متخصّص در رشته های باغبانی، بهره برداری لازم به عمل آید.
 
انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: منابع ، تولید ، پایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.