رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران خبر داد

کاهش اعتبار مدارک دانشگاهی در صورت بروز تقلب علمی

اعتبار مدارک دانشگاهی در صورت بروز تقلب علمی کاهش می‌یابد و جامعه نمی‌تواند به مدارک دانشگاهی اعتماد کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ عصر امروز دومین میزگرد تخصصی آثار و پیامدهای سرقت علمی با نقش نظام آموزشی در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و با حضور مسئولان این پژوهشگاه برگزار شد. 
 
سید ابراهیم عمرانی نایب رییس شورای سیاست‌گذاری پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در خصوص پیامدهای سرقت علمی در حوزه پایان نامه و تأثیر نظام آموزشی طی سخنرانی گفت:  این اتفاقاتی که هم اکنون در خصوص پایان نامه‌های دانشجویی رخ می‌دهد به دلیل تغییر نظام آموزشی کشور است. 

چنانچه هم اکنون تناسبی در خصوص نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های کشور وجود ندارد و در یک شکل گسترده تنها شاهد جذب دانشجو در دانشگاه‌ها هستیم ولی استاد به اندازه کافی در دانشگاه‌ها وجود ندارد. 
 
وی افزود: راه جلوگیری از سرقت علمی نظارت خط به خط پایان نامه دانشجویی توسط استاد است.  چنانچه تجاری سازی علم حرکت رو به جلو در سطح جهان را دارد ولی متأسفانه این حرکت در کشور ما ایران به آن صورت ممکن رخ نداده است. 
 
در ادامه سیروس علی دوستی رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: اعتبار مدارک دانشگاهی در صورت بروز تقلب علمی کاهش می‌یابد و در آن موقع جامعه مورد نیاز نیروی کار اعتمادی به مدارک دانشگاهی نمی‌کند. 
 
فریبرز درودی سرپرست مرکز اطلاعات و مدارک علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به بحث چالش‌های نظام آموزشی در زمینه سرقت علمی و بحث فرآیند آموزشی و استفاده از ابزارهای موفق در زمینه جلوگیری از سرقت علمی اشاره کرد و گفت: در این زمینه برای جلوگیری از سرقت علمی باید به دنبال راهکارهای مؤثر باشیم. 
 
بنابراین گزارش عمرانی در ادامه گفت: ارزیابی بر مدارک علمی در سطوح مختلف مطرح است چنانچه در این زمینه بحث علم سنجی مطرح می‌شود و باید به صورت جدی به ارزیابی کارکرد هیئت علمی مبنی بر ارزش‌گذاری مقالات اشاره شود. 
 
وی افزود: مقالات و پایان‌نامه‌های دانشجویان بدون آنکه در مجلات معتبر علمی جهان همچون پایگاه استنادی و استوتوس ارزیابی شود باید توسط خود دانشگاه مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. چنانچه در این زمینه سیستم استنادی در خصوص پایان‌نامه‌ها وجود ندارد و متأسفانه یکی از نقایصی که در جلسات دفاعیه مطرح می‌شود بحث نقض‌های تایپی است نه ارزیابی مقالات از سوی اساتید و دانشگاه. 
 
در ادامه علی دوستی گفت: متأسفانه در کشور ما ایران و در جلسات دفاعیه حضور داور از بیرون دانشگاه حذف شده است و این در حالی است که در دانشگاه‌های جهان داورانی بیرون از دانشگاه برای ارزیابی مقاله و پایان نامه در جلسه دفاعیه حضور دارند. 
 
وی در ادامه به روش انجام پژوهش و شیوه‌های اشاعه آثار علمی اشاره کرد و گفت:در ایران تنها مرکزی که فعالیت مستمر در زمینه مقالات دارد همین پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است و هم اکنون بیش از 280 هزار پایان نامه در سایت این پژوهشگاه موجود است. 
 
وی در ادامه تصریح کرد: مشکل نظارت و داوری پژوهش و کمبود منابع و البته عدم وجود استاندارد درست در خصوص فعالیت‌های پژوهشی و اینکه استانداردی برای استناد مقالات در کشور وجود ندارد از جمله مشکلاتی که نظام آموزشی با آن مواجه است و باید در این راستا هم پژوهش و استناد آن را آموزش دهیم و هم نیازمند انتشار شیوه‌های روز‌آمد جهت جلوگیری از سرقت علمی را مورد بررسی و پژوهش قرار دهیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار