رییس نهاد رهبری در دانشگاهها:

بیش از 90 درصد اختلافات در دانشگاه‌ها با حضور مدیر برطرف می‌شود/مسئولان مراقب کارکرد حزبی باشند

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: بار مسئولیت احزاب بر روی دانشگاه‌ها است و معاون فرهنگی دانشگاهها مراقب فعالیتهای حزبی در دانشگاه باشند، ولی دانشگاه‌ها نباید کارکرد حزبی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل اجلاس معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای کشور  در سازمان علمی و صنعتی ایران، محمدیان رییس نهاد رهبری دانشگاه‌ها گفت: مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها فقط به عهده چند نفر نیست، البته نخستین مسئول فرهنگی، رئیسدانشگاه است ولی اینطور نیست که رئیس دانشگاه فقط به مسائل مالی و رفاهی و آموزشی بپردازد و از مسائل فرهنگی به دلیل وجود نهاد فرهنگی در دانشگاه سلب مسئولیت کند. مدیر آموزشی و پژوهشی دانشگاه و رؤسای دانشکده‌ها و گروه‌ها نیز مسئولیت فرهنگی را برعهده دارند. 

محمدیان افزود: ما از امت پیامبری هستیم که شعارشان این بود که تمام امت مسئول هستند، معاون و مدیران فرهنگی در دانشگاه‌ها به عنوان کار‌شناس متخصص، مسئولیت بیشتری دارند ولی مهم‌ترین کار این است که مجموعه را در مسائل فرهنگی همراهی می‌کنند. 

وی گفت: هر سال، سال فرهنگ است ولی امسال باید توجه بیشتری به مسائل فرهنگی آن هم با عزم ملی و مدیریت جهادی داشته باشیم. 

وی با اشاره به دیدار روز یکشنبه نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند «هر جا می‌گوییم فرهنگ، مقصود ما از فرهنگ یعنی فرهنگ انقلابی و اسلامی، یعنی ایجاد حرکت فرهنگی بر مبنای اسلام و ارزش‌های اسلامی و حرکت جامعه به معنای حرکت فرهنگ به سمت اهداف اسلامی، تقویت باور اسلامی، سنت‌های اسلامی. 

فرهنگ این است و اینطور نیست که به هر شکلی ابزار فرهنگی به وجود آمد، ما خوشحال شویم. پیشرفت فرهنگ و تکیه به فرهنگ به معنای فرهنگ اسلامی دینی انقلابی است. مراد ما از فرهنگ این است و مورد انتظار از من و شما به عنوان فرزندان انقلاب همین است که باید سینه را سپر کرده و برای انقلاب کار کنیم.» 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: هر معاون و مدیر فرهنگی باید شاخص‌هایی از مدیریت جهادی را نیز تعریف کند، به هر کوشش و تلاشی جهاد گفته نمی‌شود، تلاش و کوششی که برای تأمین معیشت زندگی باشد جهاد است، جهاد تلاشی است که در راستای اعتقادات و برای حاکم ساختن یک تفکر و مکتب خاص انجام می‌گیرد اگر تلاش و کوشش در این مسیر باشد جهاد است که افراد خاص وارد چنین مسیری می‌شوند. 

وی افزود: با توجه به ماهیت دین ما که بیشترین ارتباط را با فکر و دل انسان‌ها دارد و دشمن‌های فراوانی نیز دارد، جهاد در مجاهدت در دو قالب سخت و نرم اتفاق می‌افتاد که قالب سخت آن، تقابل نظامی است که جهاد اصغر نامیده می‌شود. 

وی ادامه داد: البته در قرآن از جهاد کبیر نام برده شده است که‌‌ همان تقابل نرم است و در جهاد کبیر، کار فکری و فرهنگی مطرح می‌شود. 

به گفته محمدیان، ۲۸ آیه در قرآن در مورد جهاد است که شامل جهاد اصغر، کبیر و اکبر می‌شود. 

وی با بیان اینکه در کار جهادی چند مؤلفه مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: کار جهادی باید برای جلب رضایت خدا بوده، تلاش فراوان در آن صورت بگیرد، از تمام امکانات استفاده شود، به وعده‌های خداوند اعتماد شود و همچنین به عنصر دشمن، مخالفان، رقبا و دشمنان در پرده توجه شود. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: کسی که وارد میدان جهاد می‌شود مهم نیست که جوسازی‌ها و سرزنش‌ها علیه او صورت بگیرد. 

وی با بیان اینکه در مدیریت غیرجهادی به جای آرمان‌ها بحث منافع مطرح می‌شود، گفت: سطح منافع حتی اگر ارزشمند هم باشد از سطح آرمان‌ها پایین‌تر است، بنابراین کار جهادی باید با توجه به آرمان‌ها صورت بگیرد. 

محمدیان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی پرشتاب نیز یکی از مؤلفه‌های مدیریت جهادی است، یعنی اتلاف وقت در این کار وجود ندارد. 

وی ضعف در کار جمعی و روحیه تشکیلاتی را یکی از ضعف‌های مهم ما در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: انتخاب افراد در کار گروهی بحث مهمی است، مدیران و معاونان فرهنگی باید بدانند به وسیله همکارانشان مورد قضاوت قرار می‌گیرند و در انتخاب و واگذاری کار باید دقت کنند. 

به گفته وی، مدیران جهادی باید به دنبال افراد پرجرأت در این حوزه باشند تا برای رسیدن به هدف تلاش کنند. 

محمدیان، ایستادگی در برابر دشمن و بدبینی به دشمنان را یکی دیگر از مؤلفه‌های مدیریت جهادی برشمرد و گفت: عده‌ای دوست دارند فضا همیشه گل و بلبل باشد و می‌گویند اینقدر از دشمن صحبت نکنید، آن‌ها می‌گویند ۳۶ سال است که از دشمن صحبت کرده‌اید و دشمن را توهم می‌دانند و می‌گویند ما توهم توطئه داریم. 

وی افزود: برخی نمی‌خواهند دشمن را ببینند و هزینه‌های دشمن برای اینکه ما را از درون بپاشد را نمی‌بینند، ما هم نباید ببینیم؟ جمهوری اسلامی دشمن ندارد؟ مبارزه ما مبارزه‌ای است که در لایه‌های مختلف در جریان است و مدیران جهادی باید به این بخش توجه کنند. 

رئیس نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: دشمن جنگ نظامی را با ما تجربه کرده است و موفق نشده است و حالا به دنبال فروپاشی ما از طریق جنگ نرم هستند. 

وی استقبال از نقد را یکی دیگر از مؤلفه‌های مدیریت جهادی دانست و گفت: مدیر جهادی باید ظرفیت استفاده از نظر مخالف را داشته باشد. 

وی افزود: کسانی هستند که نگرانی‌هایی دارند و دلسوز نظام هستند ولی انگیزه دارند، بنابراین حتی اگر اشتباه می‌کنند نباید انگیزه آن‌ها را از بین ببریم بلکه باید آن‌ها را متوجه اشتباه‌شان کنیم. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: نکته دیگر در مدیریت جهادی ساده‌زیستی است، استفاده از موهبت الهی برای مردم عادی است ولی مدیر جهادی باید ساده‌زیست باشد. مدیریت علوی بر تولید حداکثری و استفاده حداقلی است. 

وی اجتناب از چاپلوسان را یکی دیگر از مؤلفه‌های مدیران جهادی برشمرد و عنوان کرد: یکی از بد‌ترین آفت‌های مسئولان وجود چاپلوسان است، کسانی که زبان تلخ دارند و نقد می‌کنند باید برای مدیران با ارزش‌تر باشند، مدیران جهادی نباید به چاپلوسان فرصت دهند.

حل مشکلات در دانشگاه‌ها با حضور مدیران

به گفته وی، مدیر جهادی مدیری است که در صحنه عمل حضور دارد، بیش از ۹۰ درصد تجمعات اعتراض‌آمیز دانشگاه‌ها در صورت حضور مسئول در ساعت اولیه حل می‌شود و مسئول باید همواره در صحنه حضور داشته باشد. 

محمدیان عنوان کرد: یک مسئول نمی‌تواند همه را راضی کند و هر کاری کند برخی اعتراض می‌کنند، بنابراین باید در مسیر دو راهی تصمیم خود را بگیرد. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: فضای سیاسی جامعه عوض شده است و انتظاراتی ایجاد کرده است، وزیر امورخارجه نیز بیان کرد که برخی دچار توهم شده‌اند و فکر می‌کنند به دلیل اینکه دولت عوض شده است ما حاضریم از اصولمان دست برداریم در حالی که اینگونه نیست. 

وی افزود: حسن روحانی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران با سابقه بیش از ۴۰ سال تلاش در مسیر انقلاب است و وزرا نیز در طول انقلاب و پیش از آن در خدمت انقلاب بوده‌اند ولی برخی در خارج و حتی در داخل کشور گرفتار توهم شده‌اند و این توهم انتظاراتی را ایجاد کرده است. فرهنگ‌‌ همان است که مقام معظم رهبری فرموده‌اند ما در دانشگاه باید فرهنگ اسلامی و انقلابی را ترویج دهیم. 

محمدیان با بیان اینکه در جامعه ما احزاب جایگاه خود را ندارند، گفت: احزاب در جامعه ما بسیار کوچک هستند و تأثیرگذاری کمی دارند، بار اصلی احزاب بر دوش دانشگاه‌ها افتاده است و تلاش می‌شود که کارکرد احزاب در دانشگاه رقم بخورد که این مسأله کار مسئولان را سخت کرده است. 

به گفته وی، باید در دانشگاه مراقبت شود که دانشگاه کارکرد حزبی نداشته باشد، دانشگاه نباید تک‌صدایی باشد و نباید پیاده‌نظام احزاب بیرونی باشد. 

وی با بیان اینکه دانشگاه نباید جولانگاه جریانات سیاسی شود، گفت: این مسأله سبب می‌شود مسئولان دانشگاه نیز با یک سری تضاد‌ها و انتظارات بیجا روبه‌رو شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار