کتاب " سیری در اندیشه های تکنولوژی معماری " از سوی دکتر محسن وفامهر استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران ؛ ما پس از انقلاب صنعتی و تحولات گسترده قرن بیستم، تکنولوژی به سرعت وارد زندگی بشر شده و آن را دچار تحولات اساسی کرده است. تکنولوژی نوین همراه خود اثرات مثبت و منفی فراوانی برای جامعه انسانی به همراه داشته است و توانسته مستقیما بر فرهنگ، اقتصاد، تجارت و مذهب تاثیر غیر قابل انکار بگذارد.

درک رفتار تکنولوژی بدون شناخت صحیح از خود آن تکنولوژی و پیامدهایش ممکن نیست لذا موضوع اصلی این کتاب شناخت روند ظهور و رشد تکنولوژی و تاثیر آن بر جامعه انسانی و بالاخص معماری و فرهنگ است.

کتاب حاضر از هشت فصل اصلی تشکیل شده است. فصل اول مربوط به فلسفه تکنولوژی، تعاریف مربوط به تکنولوژی و نظرات دانشمندان در این باره است.

فصل دوم کتاب با یک سوال اساسی آغاز می شود. آیا تکنولوژی خنثی است؟ در این فصل با ارائه تئوری های مختلف سعی می شود به این سوال پاسخ درست و کاملی داده شود.

فصل سوم و چهارم به دام های تکنولوژی و اثرات تکنولوژی از دیدگاه لاری آ. هیکمن اختصاص دارد و از فصل پنجم به بعد بررسی تاثیرات تکنولوژی بر ابعاد مختلف زندگی انسان ها پرداخته می شود. بدین ترتیب فصل پنجم به تاثیر تکنولوژی بر انسان، فصل ششم به تاثیر تکنولوژی بر جامعه و جوامع انسانی، فصل هفتم به تاثیر تکنولوژی بر فرهنگ و هنر و فصل هشتم به تاثیر تکنولوژی بر معماری اختصاص دارد.

همچنین در فصل هشتم نمونه هایی از سازه ها و ساختمان های جدید که پیشرفت تکنولوژی نقش اساسی بر آن ها داشته است، به تفصیل معرفی شده اند.

این کتاب تلاش می کند در این هشت فصل تعریف جامعی از تکنولوژی، فرهنگ و معماری ارائه دهد، دوره های مختلف ظهور تکنولوژی در قبل و بعد از انقلاب صنعتی را تشریح کند و علل آن را توضیح و بسط دهد. لذا کتاب می تواند منبع خوبی برای دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد فناوری و کارشناسی به ویژه دانشجویان رشته های معماری و تکنولوژی معماری مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر محسن وفامهر که استاد و عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت و عضو وابسته دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) است تاکنون بیش از ده ها عنوان کتاب، صدها عنوان مقاله و سخنرانی با محوریت تکنولوژی معماری ایرانی و اسلامی در مجامع تحقیقاتی و آموزشی داخل و خارج کشور ارائه داده و طراحی و اجرای پروژه های مختلف عمرانی و معماری را اعم از علمی، فرهنگی با سازه های گوناگون در نقاط مختلف تهران و سطح کشور به انجام رسانده است و در پی فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم تالیف و توسعه علوم انسانی ایرانی، اسلامی و جنبش تالیف علوم انسانی، دکتر وفا مهر از پیشگامان این عرصه در حوزه معماری شد و از آن زمان تاکنون بیش از هفت عنوان کتاب با این محوریت کلی تالیف و عرضه کرده است که مجموعه دو جلدی «پرواز خیال و نقش سناریو در طراحی معماری» نیز از جمله آنهاست.

وی همچنین عضو هسته اصلی قطب علمی، فناوری معماری دانشگاه تهران، عضو شورای فناوری های نوین ساختمانی و عضو انجمن مفاخر معماری ایران است و کتاب اخیر وی با عنوان" سیری در اندیشه های تکنولوژی معماری " از سوی دانشگاه امام رضا (ع) " در 395 صفحه منتشر و در اختیار علاقمندان به هنر معماری و شهرسازی به ویژه دانشجویان قرار گرفته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار