خوش چهره در همایش "آدرس غلط":

دولت یازدهم وارث شرایط سخت اقتصادی است/ لزوم آسیب‌شناسی صحیح جهت برون رفت از مشکلات

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ما قطعا برای بیرون رفت از مشکلات باید یک آسیب‌شناسی درست داشته و نسبت به تصمیم‌ها حساس و دلنگرانی داشته باشیم که تصمیمات روی مذاکرات ما تاثیر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ "محمد خوش چهره" کارشناس مسائل اقتصادی در همایش "آدرس غلط" در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری تاکید بر تولید ملی داشته که در مقابل بعضی از افراد اصالت را به تجارت داده و تجارت محوری را دنبال می‌کنند و نامشان کاسب تسلیم است که ارتباط با نهادهای مالی و پولی برقرار کنند، اظهار داشت: اگر منظور دغدغه‌ای است که آسیب‌شناسی کنیم، از بعد مدیریت استراتژیک اولین اقدام یک درک صحیح از محیط ملی است که تاکتیک‌های مختلفی دارد؛ برای درک صحیح از محیط باید مناسبات محیط بیرونی را در نظر بگیریم و عواملی را که در محیط تاثیر دارد را مدنظر قرار دهیم که کدام عامل درون زا و کدام بیرون زا هستند.  
 
وی ادامه داد: محیط ملی فرا‌تر از اقتصاد است، چالش‌ها را باید ترسیم کنیم که هر حوزه یک تعریف مشخصی دارد، دغدغه اقتصادی که به واژه معاش سعی شده تبدیل شود، عجین شده است.  
 
این کار‌شناس مسائل اقتصادی مطرح کرد: محیط اقتصادی از نظر یک فعال اقتصادی و آحاد مردم تعریف مختلفی دارد، اما هردو دغدغه مشترکی داریم. فرض بر این بود در نرخ رشد اقتصادی در برنامه پنجم یا چشم اندازی که مشخص کرده بودیم، ۸ درصد باشد؛ در آمارهای بدست آمده نرخ رشد اقتصادیمان از ۵ درصد رو به پایین بوده. ما در اقتصاد ملی ظرفیت‌های مختلفی داریم و واقعیت اصلی این است که ایران دارای نرخ رشد اقتصادی پایین است، ظرفیت‌های اقتصادی ما قابل تامل است. هرچه به جلو می‌رویم نرخ رشد ۵ درصدمان استفاده نمی‌شد یا تعطیل شده است.  
 
وی ادامه داد: تورم، رکود، سرمایه گذاری و گستردگی خط فقر واقعیت اقتصاد ایران است که این ظرفیت‌ها استفاده نشده که ما شاهد این تورم هستیم. بنده به طور صریح عرض کنم که ظرفیت پایین تولید ملی تصمیمات غلطی بوده که عوامل درون زا و برون زا در آن دخالت داشته که باید آسیب‌شناسی شود؛ ما باید این عوامل را اولویت گذاری کنیم و راه و نقشه را مشخص کنیم، همواره تغییر بنیادی در وضع موجود نخواهیم داشت، باید مشخص شود چه بخشی درون زا و چه بخشی برون زا است و ما نسبت به این موضوع در حوزه سیاست گذاری مشکل داریم.  
 
خوش چهره در ادامه افزود: اتفاقی که در اقتصاد ما رخ می‌دهد، اگر به معاش بر می‌گردد، ‌این است که به یک هدف استراتژیک که همه دولت‌ها دارند که کارآمدی حزب حاکمشان بر این است که چقدر توانسته سطح رفاه و بهبود عمومی سطح زندگی را شاخص تعیین کنند که این موضوع در حوزه‌های مختلف مثل سلامت، سیاست، فرهنگی و... قابل بررسی است بحث تامین معاش مردم به نیازهای اساسی و پایه‌ای یعنی تامین نیازهای اساسی حداقل‌ها را در نظر بگیریم.  
 
وی افزود: این مسائل ما را به این می‌رساند که ما در دولت یازدهم وارث یک شرایط سخت اقتصادی، تورم بالا، نرخ رشد بالا هستیم و اجازه نداریم خطای استراتژی کنیم، اگر می‌گویند راه حل مشکلات برون زاست، قطعا این یک خطای استراتژیک است؛ چرا که ما ظرفیت‌هایی در داخل داریم که بالقوه است. محیط داخلی ما باید در راس قرار بگیرد؛ رئیس جمهور مطرح کردند که منافع داخلی باید بررسی شود، اما در حال حاضر اقدامی صورت نگرفته، ما باید ساختار تولیدی را بسنجیم، یکی از فرصت‌هایی که داریم این است که باید بیگ مارکت داشته باشیم یعنی (BIG MARKET) یعنی ما باید یک بازار ۷۰ و ۸۰ میلیونی داشته باشیم، مثلا قطر بالا‌ترین درآمد سرانه را دارد، قطر ۳۰۰۰ نفر جمعیت که با مهاجر ۶۰۰ هزار می‌شود، این قابلیت را ندارد، ما تقاضاهای اجابت نشده زیادی داریم.  
 
خوش چهره اظهار داشت: در بعد مسکن ما باید ۱. ۵ میلیون مسکن تولید کنیم، اگر این اقدام صورت بگیرد ما می‌توانیم بحث بحرانی مسکن را حل کنیم؛ مسکن مهر ما با چالش‌های سنگینی مواجه است، این رکود سنگین بی‌جهت مشکلاتی از جمله ازدواج و بیکاری جوانان را به وجود آورده، واردات ما هر روز زیاد‌تر شده مثل روغن نباتی، گندم، پروتئین، میوه، در صورتی که ما ظرفیت‌هایی داریم که می‌تواند رشد ظرفیت ما را بالا ببرد که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده نکنیم، خطای استراتژیک به وجود آورده‌ایم.  
 
وی گفت: باید مشخص کنیم چطور بیکاری را حل کنیم و رونق تولید ملی داشته باشیم.  
 
خوش چهره تصریح کرد: کارخانجات ما زیر ۳۰ درصد تولید می‌کنند ما می‌توانیم با رفع موانع اشتغال زایی را بالا ببریم؛ ما بعد از ۴ دولت با سلایق سیاسی مختلف داشتیم ولی کارکرد اقتصادی مشابهی این دولت‌ها باهم داشتند ما باید از نگاه حزبی بیرون بیاییم؛ در این ۴ دولت یک وابستگی به نفت وجود داشت که این وابستگی نباید براساس باور‌ها و سلایق باشد، چرا که دولت‌ها را از عقلانیت و رشد خارج کرده که این یک آزمون خطا شده است.  
 
وی در پایان اظهار داشت: ما قطعا برای بیرون رفت از مشکلات باید یک آسیب‌شناسی درست داشته و نسبت به تصمیم‌ها حساس و دلنگرانی داشته باشیم که تصمیمات روی مذاکرات ما تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: غلط ، تصمیم ، برون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار