رسیدن ناظران خارجی انتخابات به سوریه

مردم سوریه امروز برای انتخاب رئیس جمهور خود پای صندوق های رأی می روند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری شبکه العالم، مردم سوریه امروز برای انتخاب رئیس جمهور خود پای صندوق های رأی می روند.

 مسؤولان سوری تأکید کرده اند که همه اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات در استانهای مختلف این کشور اتخاذ شده است.

این انتخابات در همه استان‌های سوریه به جز استان رقه به دلیل سیطره تروریست‌ها بر آن، برگزار می ‌شود.

ناظرانی از کانادا، ایرلند، روسیه، چین، ایران و چند کشور دیگر برای پیگیری انتخابات ریاست جمهوری سوریه به این کشور رسیده اند.

"هشام الشعار" رئیس کمیته عالی قضایی انتخابات ریاست جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه العالم گفت: 9 هزار و 600 مرکز رأی گیری در مناطق مختلف سوریه ایجاد شده که 11 هزار و 776 صندوق رأی در آنها تأمین شده است.

وی افزود: در این انتخابات 15 میلیون و 845 هزار و 575 سوری در داخل و خارج از سوریه حق رأی دارند.

الشعار خاطرنشان کرد: در مناطق درگیری و یا ناامن که مرکز انتخاباتی در آنجا وجود ندارد، شهروندان می توانند برای انداختن رأی خود به مراکز رأی گیری در مناطق امن مراجعه کنند.

رئیس کمیته عالی قضایی انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت: پس از پایان رأی گیری و قبل از گشودن در صندوق‌ها، کمیته انتخابات لیست‌ها و تعداد رأی دهندگان را در هر مرکز رأی گیری با یکدیگر مطابقت می دهند؛ و اگر نقصی وجود داشت و یا اختلاف در هر صندوق بیش از 2 درصد بود، رأی‌های آن صندوق باطل اعلام می شود. پس از آن کمیته عالی قضایی انتخابات تصمیم می گیرد که رأی گیری دوباره در همان مرکز و از همان رأی دهندگان انجام شود.

وی ادامه داد: اما اگر نسبت اختلاف کمتر از 2 درصد بود، کمیته رأی گیری قبل از گشودن لاک و مهر صندوق، نسبت اختلاف را بدون اطلاع از محتوای آن از بین می برد. البته اگر نسبت اختلاف کمتر از آرای داخل صندوق بود، می توان شمارش آرا را شروع کرد.

الشعار اظهار داشت: در صورتیکه علامت مورد نظر روی عکس‌های 3 نامزد باشد، و یا فرد رأی دهنده نام خود را روی برگه رأی گیری بنویسد، باطل اعلام می شود. همچنین اگر یک برگه‌ رأی گیری با بقیه تطابق نداشته باشد، یا نتوان چیزی از آن فهمید، آن برگه باطل اعلام میشود.

الشعار درباره روند شمارش آرا گفت: پس از پایان رأی گیری در مراکز انتخاباتی و شمارش آرا، کمیته انتخابات نسخه ای از نتایج شمارش آرای اخذ شده را به کمیته فرعی ارسال می‌کند تا آن کمیته  پس از بررسی دوباره، دو نسخه را به کمیته عالی قضایی ارسال کند.

وی افزود: کمیته عالی قضایی نیز پس از بررسی همه نتایج، نسخه ای از آن را به دادگاه عالی قانون اساسی که وظیفه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را برعهده دارد، می فرستد.

الشعار خاطرنشان کرد: اگر هرکدام از نامزدها اکثریت مطلق آرا را به دست آورد، نام او به عنوان برنده این انتخابات اعلام می شود؛ ولی اگر هیچکدام نتوانند اکثریت مطلق را به دست آورند، انتخابات دو هفته بعد بین دو نامزدی که بیشترین آرا را کسب کرده بودند، دوباره برگزار می شود.

قاضی هشام تأکید کرد: اکثریت مطلق در این انتخابات 50+1 است؛ و در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، هرکدام از نامزدها که بیشترین رأی را کسب کند، پیروز انتخابات خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار