برای اولین بار در ایران و در واحد علوم و تحقیقات؛

گرایش‌های ژورنالیسم سایبری، تلویزیونی و دیپلماسی عمومی ایجاد می شود

دکتر محمد صادق مهدوی ، رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به گرایش روز افزون به رشته های بین رشته ای در دنیا ، گفت: واحد علوم و تحقیقات برنامه های مدون و گسترده برای ایجاد رشته های بین رشته ای دارد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر صادق مهدوی رئیس دانشکده علوم انسانی واجتماعی این واحد ادامه داد: این دانشکده در تلاش است تا در رشته علوم ارتباطات اجتماعی گرایش های ژورنالیسم سایبری، ژورنالیسم تلویزیونی، ژورنالیسم دیپلماسی عمومی که از جلمه رشته های بین رشته ای جدید هستند ، برای اولین بار در ایران و در واحد علوم و تحقیقات راه اندازی و اقدام به پذیرش دانشجو در این گرایش ها نماید. 

دکتر مهدوی ادامه داد: به دلیل بازنگری در رشته های علوم انسانی و اجتماعی، مجوز ایجاد رشته ها و گرایشات جدید علاوه بر وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری باید به تأیید شورای اسلامی شدن دانشگاه ها نیز برسد، که این امر ایجاد رشته ها وگرایشات جدید را با بوروکراسی و محدودیت مواجه کرده است. 

رئیس دانشکده علوم انسانی واجتماعی واحد علوم و تحقیقات در بخشی دیگر از سخنان خود و با اشاره به تأکید مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تنوع سازی درآمدها و کاهش اتکا به شهریه دانشجویان گفت: انجام طرح های تحقیقاتی و پژوهشی بهترین اصل درآمدزایی است. 

دکتر مهدوی با اشاره به دو مانع مهم در ایران برای همکاری با سازمان های دولتی و انعقاد قراردادهای تحقیقاتی ، تصریح کرد: نخستین مانع حذف اعتبار تحقیقاتی و پژوهشی موسسات دولتی تحقیقاتی است و مانع دیگر وجود کارشناس وابسته این موسسات است که برای انجام فعالیت های تحقیقاتی از این کارشناسان استفاده می شود و این امر یکی از دلایلی است که موجب عدم تمایل این موسسات به واگذاری طرح های تحقیقاتی به دانشگاه ها شده است. 

وی راهکار مهم و کارآمد برای جذب طرح ها و پروژه های تحقیقاتی را در گرو اقدام مسئولین و مدیران عالی دانشگاه برای انعقاد قراردادهایی جامع با موسسات و مراکز تحقیقاتی دانست و بیان داشت: ایجاد و راه اندازی موسسات تحقیقاتی و پژوهشی خاص برای هر یک از دانشکده های واحد علوم و تحقیقات نیز راهکار دیگری برای جذب طرح ها و پروژه های تحقیقاتی است. 

دکتر مهدوی ، ادامه داد: اختصاص بخشی از حقوق اساتید و اعضای هیات علمی به میزان فعالیت های تحقیقاتی می تواند راهکار مناسبی برای ترغیب آنان به جذب طرح های تحقیقاتی و پژوهشی باشد. 

وی، افزود: ایجاد محدودیت در عقد قرارداد ، تشویق موسسات و مراکز تحقیقاتی به انعقاد قرارداد با دانشگاه ها و همچنین تدوین قوانینی سهل الوصول با تأکید بر واگذاری طرح ها و پروژه های تحقیقاتی به دانشگاه ها ، می تواند راه حل مناسبی برای دست یابی و محقق کردن این اهداف باشد.  

رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات ، مشکل اصلی دانشگاه های کشور را آموزش محور بودن دانست و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در سال های اخیر تلاش های قابل توجهی برای رونق فعالیت های پژوهشی صورت داده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار