پس از خشونت‌های روز شنبه در استانبول، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه رسانه‌های خارجی از جمله شبکه آمریکایی سی.ان.ان را به فعالیت‌های " جاسوسی " و تحریک برای آشوب در کشور خود متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از خشونت‌های روز شنبه در استانبول، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه رسانه‌های خارجی از جمله شبکه آمریکایی سی.ان.ان را به فعالیت‌های " جاسوسی " و تحریک برای آشوب در کشور خود متهم کرد. 

اردوغان در برابر نمایندگان حزب خود گفت:  سرسپرده شبکه سی.ان.ان هنگام جرم آشکار دستگیر شد. 

خبرنگار شبکه سی.ان.ان روز شنبه در حالی که به طور مستقیم از استقرار قابل توجه نیروهای پلیس در میدان تقسیم گزارش می‌داد برای مدت کوتاهی بازداشت شد. مقامات ترک برای جلوگیری از تظاهراتی که به مناسبت نخستین سالگرد اعتراض ضددولتی ژوئن 2013 سازماندهی شده بود دستور داده بودند نیروهای پلیس در میدان تقسیم حاضر شوند. 

ایوان واتسون که نیروهای لباس شخصی پلیس وی را دستگیر کرده بودند پس از کنترل شناسایی و عذرخواهی پلیس به سرعت آزاد شد.

نیروهای امنیتی روز شنبه در استانبول و به ویژه آنکارا نزدیک به هزار تظاهر کننده را به شدت سرکوب کردند و شمار بسیاری هم دستگیر شدند. مقامات ترکیه برگزاری این تظاهرات را که به مناسبت سالگرد درگیری‌های پارک گزی سازماندهی شده بود ممنوع کرده بودند. 

اردوغان روز سه شنبه گفت رسانه‌های خارجی با آزادی مطبوعات هیچ ارتباطی ندارند. آنها یک مأموریت دارند، اینکه مانند جاسوس‌ها عمل کنند.  وی گفت : رسانه‌های بین المللی که برای درخواست‌های تحریک آمیز به استانبول آمده‌اند و می‌خواهند اغراق کنند دست خالی برگشته‌اند. 

در درگیری‌های سال گذشته که دست کم هشت کشته و بیش از هشت هزار زخمی برجای گذاشت، نخست وزیر ترکیه به شدت رسانه‌های خارجی را هدف قرار داد و آنها را به مشارکت در " توطئه " علیه رژیم ترکیه متهم کرد. 

سازمان‌های مدافع حقوق مطبوعات به طور مداوم از نقض حقوق آزادی مطبوعات در ترکیه انتقاد می‌کنند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار