رسانه های دولتی چین از شرکت های گوگل، اپل و دیگر شرکت های فناوری آمریکا به شدت انتقاد کردند و خواستار تنبیه شدید "این مهره های دولت آمریکا" به علت جاسوسی و سرقت اسرار تجاری از چین شدند.

به گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه مردم در مقاله ای که در صفحه اول روزنامه چاینا دیلی نیز چاپ شده است اعلام کرد شرکت های آمریکایی از جمله یاهو، سیسکو، مایکروسافت و فیسبوک امنیت سایبری چین و کاربران اینترنت را تهدید می کنند.

مشخص نیست چه عاملی موجب این موج جدید انتقادات شده است و اینکه چه اطلاعاتی را شرکت های آمریکایی به سرقت برده اند، با این حال رسانه های چین پیش از این نیز بارها به شرکت های آمریکایی به خاطر کمک به جاسوسی سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا انتقاد کرده بودند. این انتقادات پس از افشای جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا توسط ادوارد اسنودن کارمند سابق این نهاد شده گرفته بود.

براساس اسنادی که اسنودن منتشر کرده است آژانس امنیت ملی آمریکا در برنامه ای جاسوسی موسوم به پریزم از اطلاعات کاربران شرکتهایی نظیر گوگل و اپل استفاده کرده است.

شرکت های چینی در پی این افشاگری های تماس های خود را با شرکت های آمریکایی نظیر آی بی ام، اوراکل و سیسکو کاهش داده است و به فناوری های بومی روی آورده اند و به گفته تحلیلگران این افشاگری ها میلیارد ها دلار برای شرکت های آمریکایی هزینه در بر داشته است.

روزنامه مردم در صفحه رسمی اینترنتی خود نوشت شرکت های امریکایی از جمله اپل، مایکروسافت، گوگل، فیسبوک و شرکت های دیگر همگی با برنامه پریزم برای جاسوسی از چین همکاری می کردند.

این روزنامه افزود برای مقاومت در برابر هژمونی آشکار اینترنتی آمریکا باید قوانین بین المللی تدوین شود و تدابیر امنیتی اینترنتی تقویت شود. اما چین همچنین مهره های ْْْآمریکای شرور را که در این بازی حضور دارند تنبیه خواهد کرد و اولویتش تقویت جرایم و تنبیه همه افرادی که اطلاعات چین را به سرقت ببرند حتی اگر بسیار دور باشند.

گوگل این هفته مشکلات زیادی در چین تجربه کرده است. روز دوشنبه نهاد دیده بان نظارت اطلاعات چین اعلام کرد خدمات گوگل در آستانه سالروز حادثه میدان تیان آنمن مختل خواهد شد.

"دیوید دروموند" وکیل ارشد گوگل روز چهاشنبه در بیانیه ای اعلام کرد ما نمی توانیم این مسئله را روشن تر از این بیان کنیم. دولت آمریکا به سرور های گوگل نه به طور مستقیم و غیرمستقیم دسترسی ندارد. این شرکت تنها براساس قوانین اطلاعات کاربران را در اختیار دولت قرار می دهد.

مایکروسافت از اظهار نظر درباره مقاله روز چهارشنبه پیپلز دیلی خودداری کرده است و شرکت های فیسبوک یاهو، اپل و سیسکو نیز تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده اند.

فیسوک در حال حاضر در چین مسدود است با این حال ماه گذشته اعلام کرد قصد دارد یک دفتر فروش درچین احداث کند تا بتواند به شرکت های تبلیغاتی چین خدمات بدهد.

در ماه دسامبر، گوگل، مایکروسافت، اپل، فیسبوک ، یاهو و دیگر شرکت های اینترنتی در نامه ای سرگشاده به "باراک اوباما "رئیس جمهور آمریکا و کنگره خواستار اصلاح و محدود شدن برنامه های جاسوسی آمریکا شده بودند.

حتی به رغم این اقدام، شرکت های فناوری آمریکا از زمان افشای اطلاعات آژانس امنین ملی امریکا دچار مشکلات زیادی در چین شده اند. همین هفته گذشته بود که دولت چین نصب ویندوز هشت تازه ترین سیستم عامل مایکروسافت بر رایانه های شرکت های دولتی را ممنوع کرد.

آمریکا نیز واکنش های خود را داشته است. در ماه مه وزارت دادگستری آمریکا پنج افسر نظامی چین را به هک کردن و سرقت اطلاعات تجاری شرکت های آمریکایی متهم کرد.

این اتهام با خشم گسترده چین روبرو شد و چین تلاش های خود برای توسعه شرکت های بومی فعال در زمینه فناوری اطلاعات را افزایش داده است.

رسانه های چین به شدت از اقدامات خرابکارانه چین انتقاد کرده و مسئولان این شرکت واشنگتن را به اعمال معیارهای دوگانه درباره مسایل جاسوسی سایبری متهم کرده اند.

چین همچنین اعلام کرد این کشور برای حفاظت از امنیت ملی و نیز توسعه اقتصادی و اجتماعی خود از عرضه کنندگان محصولات و خدمات فناوری اطلاعات تحقیق خواهد کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار