امروزه فرهنگ استفاده از امکانات را باید به افراد جامعه آموزش دهیم و شرایطی را به وجود آوریم که در آن فرزندان از این امکانات برخوردار شوند.

ناصر قاسم‌زاده، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: اگر خانواده‌ای به طور مثال فرهنگ استفاده از رانندگی صحیح را داشته باشند، فرزندان در طول زمان در پروسه رشد با رانندگی صحیح و قواعد آن آشنا شده و اگر تردد منظم که از آن به عنوان فرهنگ ترافیک یاد می‌شود، در خیابان‌ها شکل بگیرد فرزندان ما قواعد آن را رعایت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: امروزه استفاده از فضای مجازی و امکاناتی مثل اینترنت و تلفن همراه نیز طبیعتا، بهره‌مند از فرهنگ لازم آن را در ابتدا نزد خانواده می‌طلبد، چون خانواده اولین جایی است که کودک در آن آموزش می‌بیند که چگونه اوقات فراغتش را پر کرده چگونه از امکانات برای لذت بردن و افزایش اطلاعات و داشتن یک زندگی سالم الگو بگیرد.
 
وی افزود: طبیعتا اگر فرزندان در خانواده‌ای باشند که به فرهنگ سازی در میان آنها توجه شود معمولا امکان دارد که از گروههای دیگر یا از شرایط خاص که می‌تواند به آنها آسیب زند الگوبرداری کنند و فرهنگ استفاده صحیح را از این امکانات مجازی و پیشرفته علمی را نداشته باشند.
 
این کارشناس ادامه داد: در بعضی کشورهای پیشرفته استفاده از وسایلی مانند تلفن همراه برای کودکان ممنوع است به علت امواج مضر و این که مخاطراتی که برای کودکان دارد و نبود آموزش لازم، نرسیدن به سن پختگی برای برخورداری از این امکانات، بنابراین به نظر می‌رسد که ابتدا ما باید نهاد خانواده را آموزش دهیم که در آن الگوهای اصلی و اولیه یادگیری نزد کودکان است و بعد از آن مدرسه و رسانه‌های دیداری و شنیداری در فرهنگ سازی و الگودهی وظایف مهمی بر عهده دارند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نگرش‌های شهروندان را نسبت به بهره‌مندی از یک وسیله و استفاده از آن اصلاح کنیم، شاهد تغییر رفتار فردی در نزد تک تک آنها و در نتیجه شاهد تغییر رفتار جمعی جامعه در مقوله فرهنگ‌سازی خواهیم بود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار