سفیر سابق آمریکا در دمشق:

بشار اسد باید کناره‌گیری کند/ مخالفان سوری باید تقویت شوند

سفیر سابق آمریکا در دمشق، در مصاحبه با بی بی سی عربی در خصوص سوریه اظهاراتی داشت.

به گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، "رابرت فورد" در مصاحبه با این شبکه خواستار اتخاذ تصمیمی در دولت آمریکا برای حل مشکل ضعف مخالفان سوری در برابر نظام این کشور شد و گفت: مخالفان سوری باید در برابر دولت این کشور تقویت شوند.

فورد در پاسخ به این سئوال که چرا از سمت خود استعفا کرد؟ گفت:« همه ما در پایتخت آمریکا به دستیابی به راه حل سیاسی از طریق مذاکرات مستقیم بین دولت سوریه و مخالفانش پایبند هستیم. اما اختلاف درباره شیوه رسیدن به این هدف راهبردی یعنی «راه حل براساس گفتگو» است. آمریکا با هماهنگی دوستانش در منطقه باید اقدامات ملموسی انجام دهد. انجام نشدن این اقدامات علت شکست مذاکرات اخیر ژنو بود. به علت شکاف بین هدف اعلام شده با اقدامات ضروری، برای من دشوار بود در برابر کنگره، مطبوعات آمریکا و دیگر دولتها از سیاست واشنگتن دفاع کنم.» 

وی درباره پیروزی بشار اسد رئیس جمهور سوریه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور افزود:«دیدگاه آمریکاییها در دولت و کنگره آن است که بشار اسد باید از قدرت کنار برود و دولت انتقالی در سوریه تشکیل شود. البته ما تلاش نمی کنیم این مسئله را به زور به اراده سوریها تحمیل کنیم. بلکه ما می گوییم سرنوشت بشار اسد باید یکی از مسایل مطرح در مذاکرات باشد. از نظر آمریکاییها بشار اسد باید از قدرت کنار برود زیرا مشروعیت خود را از دست داد. اما اگر به فرض محال مخالفان سوری و دولت در مذاکرات توافق کردند بشار اسد برای مدت مشخصی در قدرت باقی بماند، آمریکایی ها و دیگر کشورها نمی توانند بگویند که این توافق سوری و سوری پذیرفتی نیست. البته به نظر من بعید است چنین اتفاقی بیفتد. 

سفیر سابق آمریکا در پاسخ به این سئوال که واشنگتن باید چه سیاستی در برابر بحران سوریه اتخاذ می کرد؟ خاطر نشان کرد:«به اعتقاد ما بهترین راه حل برای بحران سوریه تصویب تشکیل دولت جدید با توافق دولت و مخالفان در این کشور است. اما سئوال آن است که چگونه به این هدف برسیم؟ ما باید دولت سوریه را مجبور کنیم به پای میز مذاکره بازگردد و مذاکرات جدی انجام دهد. ما دوستان مخالفان برای رسیدن به این هدف باید حمایت عملی کافی از آنها داشته باشیم برای رسیدن به این هدف مخالفان مسلح باید بتوانند عملیات میدانی داشته باشند.» 
رابرت فورد گفت:«گزینه های مختلفی در این مورد امکانپذیر است. تامین سلاح برای مخالفان سوری از طرف دوستان آمریکا در منطقه به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله این گزینه هاست. مسئله مهم آن است که مخالفان مسلح در سوریه باید قویتر از شرایط کنونی باشند.» 

فورد درباره اینکه مخالفان سوری خواهان دریافت سلاح های خاصی از آمریکا هستند افزود:« اگر موشک های زمین به هوا تامین نشود، گزینه های دیگری هم وجود دارد.» 

فورد در پاسخ به این سوال که آیا به علت خودداری دولت آمریکا از تامین سلاح برای مخالفان سوری استعفا کردی؟ خاطر نشان کرد:«علت استعفای من شکاف بین هدف راهبردی اعلام شده با اقدامات عملی انجام شده برای رسیدن به این هدف است. مسئله مهم برای من آن است که حمایت عملی کافی داشته باشیم تا مخالفان مسلح بتوانند دولت سوریه را به شدت زیر فشار قرار دهند.» 

وی گفت: «اگر ما به سیاست کنونی ادامه دهیم، بحران سوریه طولانی تر خواهد شد و مذاکره و راه حل سیاسی عملی نخواهد شد. به نظر من دولت اوباما باید سیاست خود را تغییر دهد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۲۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
ما هم می گوئیم باراک باید کناره گیری کند هیچ راهی هم ندارد چون مخالفانی که به دستور او در سوریه مسلح شده اند حالا می خواهند به آمریکا بروند
آخرین اخبار