آزادی فرماندهان طالبان لکه ننگی بر سیاست‌های آمریکا در افغانستان

آمریکا با آزادسازی 5 فرمانده ارشد طالبان از زندان گوانتانامو نشان داد که منافع خود را برتر از صلح در کشورهای آسیایی مانند افغانستان دانسته و برای این منظور حاضر به پرداخت هر گونه هزینه‎ای نیز می‌باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،  آمریکا با آزادسازی 5 فرمانده ارشد طالبان از زندان گوانتانامو نشان داد که منافع خود را برتر از صلح در کشورهای آسیایی مانند افغانستان دانسته و برای این منظور حاضر به پرداخت هر گونه هزینه‎ای نیز می‌باشد.
 
آمریکا چند روز پیش 5 فرمانده طالبان را که در سمت‎های کلیدی دولت طالبان در زمان زمامداری این گروه در افغانستان ایفای وظیفه کرده بودند با یک سرباز خود مبادله کرد.
 
بر اساس گزارش‎ها این فرماندهان طالبان در عملیات‎های بزرگ علیه مجاهدین افغانستان نیز سهیم بوده و غیرنظامیان زیادی را در افغانستان به کام مرگ برده‎اند.
 
پس از آزادی این 5 فرمانده طالبان از سوی کاخ سفید، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا تحت انتقادات شدید مقامات آن کشور بویژه سناتوران آمریکایی قرار گرفت.
 
باراک اوباما در واکنش به این انتقادات اظهار داشت که 5 فرمانده طالبان را برای تأمین منافع آمریکا از زندان گوانتانامو آزاد کرده است، زیرا در غیر این صورت منافع آن کشور به مخاطره می‎افتاد.
 
«طالبان» گروهی است که افغان‎ها بیش از هر گروه و کشوری با نام آن‎ آشنایی داشته و از ناحیه این گروه آسیب‎های جانی، مالی و معنوی زیادی را متحمل شده‌اند.
 
با حضور طالبان در صحنه سیاسی افغانستان میلیون‎ها کودک این کشور از رفتن به مدرسه بازداشته شدند، نظام حقوقی-سیاسی افغان‎ها مختل شد، بیش از یک میلیون افغان کشته و تعداد زیادی مهاجر شدند، پایه‌های اقتصاد افغانستان از هم پاشید و امنیت سراسر این کشور مختل شد و سایه ظلمت و تاریکی فضای این کشور را فرا گرفت.
 
علاوه بر این موارد افغانستان جایگاه سیاسی خود را در سطح بین‌الملل از دست داد و به پناهگاه امنی برای مجرمان و جنایتکاران خطرناک جهان تبدیل شد.
 
با این حال، طالبان نه تنها دشمنان ملت افغانستان است بلکه به دنبال اخلال وضعیت موجود منطقه نیز هست که بارها مقامات کشورهای منطقه از وجود تروریسم و طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده‌اند که امکان نفوذ این گروه در برخی از کشورهای دیگر منطقه نیز وجود دارد.
 
به باور آن‎ها طالبان در وضعیت کنونی می‎توانند فعالیت‎های تروریستی خود را گسترش داده و در صورتی که با این گروه مبارزه و مقابله جدی نشود امنیت منطقه را به خطر اندازد.
 
دولت افغانستان در 13 سال گذشته تلاش‎های زیادی برای از بین بردن طالبان و یا آغاز روند گفت‎وگوهای صلح با این گروه انجام داد همچنین هزاران جوان افغان در صفوف ارتش و پلیس این کشور جان‎های خود را برای مبارزه با طالبان از دست دادند.
 
با این همه اکنون آمریکا تمام تلاش‎های دولت افغانستان را نادیده گرفت و 5 فرمانده بزرگ این گروه را آزاد کرد تا کار دولت افغانستان در امر مبارزه با تروریسم را بیش از پیش مشکل‎ کرده و همچنین امنیت افغانستان و کشورهای آسیایی را به مخاطره اندازد تا منافع آن کشور تأمین شود.
/انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.